må. april 28 10:17 2014 i kategori Produkt pressemeldinger

Verdens første traktordekk for vinterdrift: Nokian Hakkapeliitta TRI – overlegen trekkraft og vintergrep

Nokian Tyres, spesialister på krevende forhold, lanserer i vår et spesialdekk for vinterdrift og snørydding. Det nye Nokian Hakkapeliitta TRI har helt nye tekniske løsninger som effektiviserer arbeidet vinters tid.

Nyheten har ny slitebane, lamellerte mønsterblokker med lamellvekkere, og en ny spesialgummiblanding som først og fremst er utviklet for å gi best mulig vintergrep og kjøreegenskaper. Det nye dekket er slitesterkt og ruller lett, noe som gir god dekkøkonomi.

Til å begynne med blir det lansert seks dimensjoner (tre par) som kommer i salg i 4. kvartal 2014. Ytterligere tre dimensjoner vil bli tilgjengelig i løpet av første kvartal 2015. Dekkdimensjonene er valgt ut for maskiner som er vanlige til snørydding.

De viktigste markedene for dette nye dekket i Nokian Northproof vinterdekkfamilie er områder med snø over hele verden, men hovedsakelig Norden, alpeområdene i Sentral Europa, og Nord-Amerika.

Overlegen trekkraft og vintergrep

Det tette samarbeidet Nokian Tyres har med sine sluttkunder viste at det er behov for et spesialdekk for traktorer som arbeider i vinterdrift. Nokian er kjent for sine kunnskaper om vinterforhold.

Når det gjelder personbildekk er produktnavnet Hakkapeliitta og dets mange testseire velkjent, og Hakkapeliitta vinterdekk assosieres med godt vintergrep.

Hakkapeliitta-familien utvides nå til å omfatte også tyngre maskiner, noe som tilbyr en ny type løsning for traktorer i vinterdrift.

Nokian Hakkapeliitta TRI er et spesialprodukt i Nokian TRI-familien, som allerede har et sterkt navn hos traktorentreprenører. Nokian TRI2 kommer også i fortsettelsen til å finnes i sortimentet, og dekket er et godt og økonomisk valg for anleggsarbeider året rundt. Nokian Hakkapeliitta TRI vil bli vinterspesialisten i TRI-familien.

Testresultatene for Nokian Hakkapeliitta er meget gode. Sammenligningsgrunnlaget for det nye dekket er Nokian TRI2, som i seg selv også gir meget godt grep.

Sammenlignet med TRI2, har nye Hakkapeliitta TRI 25 prosent høyere trekkraft på is, og 23 prosent bedre trekkraft på hardpakket snø. Nokian Heavy Tyres kunder har testet frem de forbedrede egenskapene under virkelige kjøreforhold.

- I markedsundersøkelsen vi gjorde, pekte våre kunder på tre utviklingsmål: Vintergrep, kjøreegenskaper og økonomi. Disse tre faktorene har styrt utviklingsarbeidet, og jeg er fornøyd med resultatet.

Nokian Hakkapeliitta TRI har et mønster som er optimalt for is, snø og sørpe. Man må huske at folk som bruker disse dekkene må være ute på veiene før alle oss andre, og at de ofte må kjøre under meget vanskelige forhold. Da må dekkene gi godt grep, understreker Tero Saari, prosjektsjef for Hakkapeliitta TRI.

Grepskantene gir grepet på snø

På Hakkapeliitta TRIs mønster finnes et stort antall grepskanter både rett forover, som gir god trekkraft, og sideveis. Dekket er verdens første traktordekk med lameller. De lamellerte mønsterblokkene har såkalte lamellvekkere som ytterligere forbedrer grepet. Antall grepskanter sideveis er høyt, noe som gir meget godt sidegrep. De skrått lamellerte mønsterblokkene øker antallet grepskanter både sideveis og rett forover.

Trengs det enda bedre grep, så kan Hakkapeliitta TRI også pigges. Piggplasseringen er markert på dekket, og piggingen kan gjøres senere dersom arbeidsforholdene krever dette.

Komfortable kjøreegenskaper

Det kreves nye innovasjoner ved utviklingen av et spesialdekk for krevende forhold. For brukeren betyr dette at et nytt dekk alltid har de siste innovasjonene for å lette arbeidet. På Nokian Hakkapeliitta TRI benyttes såkalt lavvibrasjonsteknikk, som er vanlig på personbil- og lastebildekk. Hakkapeliitta TRI har mønsterblokker av ulik lengde, noe som både forbedrer kjøreegenskapene og reduserer dekkstøyen.

- Entreprenørene tilbringer mye tid i maskinens førerhus; opptil 16 timer daglig mens snøryddingen er på sitt travleste. Våre markedsundersøkelser viser at førerne ønsker seg et mer komfortabelt arbeidsmiljø, og dette nye produktet er vårt svar på dette ønsket. Våre tester under virkelige arbeidsforhold viser at Hakkapeliitta TRI er stillegående og fremfor alt et komfortabelt dekk å kjøre med, sier Tero Saari.

Slitesterkt dekk

Hakkapeliitta TRI har en helt ny gummiblanding som gir meget gode vinteregenskaper ved snørydding, og samtidig er dekket meget slitesterkt.

Rullemotstanden er en viktig egenskap som påvirker drivstofforbruket. Sammenlignet med markedsledende Nokian TRI2 har Nokian Hakkapeliitta TRI 5 prosent lavere rullemotstand. Dette innebærer at det nye dekket reduserer drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene enda mer enn Nokian TRI2.

Nokian Hakkapeliitta TRI – innovasjoner som mestrer vinteren

  • Overlegen trekkraft og grep
  • Komfortable kjøreegenskaper – i en klasse for seg
  • Meget økonomisk dekk

Viktigste innovasjoner:

Flere grepskanter. Det unike mønsteret gir bedre grep på snø, is og sørpe. Mønsterblokkene er lamellert og har lamellvekkere. Piggplasseringen er markert fra fabrikken, noe som gjør det mulig å pigge dekket for enda bedre grep. Skrådde lameller på mønsterblokkene øker antallet grepskanter og forbedrer grepet og trekkraften rett forover og sideveis.

Lavvibrasjonsteknikk. Verdens første traktoranleggsdekk med ulik lengde på mønsterblokkene. Stillegående og komfortabelt å kjøre med.

Unik Northproof gummiblanding. Spesielt utviklet for traktorarbeider og for vinterforhold. Meget gode egenskaper som fungerer godt også ved lave temperaturer. Gummiblandingen er fleksibel under alle forhold. Lamellene på mønsterblokkene arbeider effektivt uansett variasjoner i grep og temperatur.

Lav rullemotstand. Hakkapeliitta TRI har fem prosent lavere rullemotstand enn markedets hittil beste traktoranleggsdekk, Nokian TRI2. Lav rullemotstand reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Bilder: www.nokiantyres.com/NokianHakkapeliittaTRI

Web: www.nokiantyres.com/hakkapeliittatri

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://www.youtube.com/watch?v=3pb8Oe-Ki5c&feature=youtu.be

Mer informasjon:

Thomas Børke, Nokian Dekk AS – tlf. 64847700 - thomas.borke(at)nokiantyres.com

Project manager Tero Saari, Nokian Heavy Tyres Ltd. Tel. +358 10 401 7226, tero.saari(at)nokiantyres.com