De viktigste dekkreglene i Norge

  • Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Forskriften krever at du må ha dekk som er tilstrekkelig tilpasset føret – om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

  • Mellom 1. november og første mandag etter andre påskedag er det tillatt å bruke piggdekk i Sør-Norge. I Nordland, Troms og Finnmark kan du kjøre med piggdekk mellom 16. oktober og 1. mai.

  • Mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter på sommerdekk og minimum 3 millimeter i dekkets hovedmønster når det er vinterføre.

  • Kjøretøyets dekk skal være av samme type (eksempelvis diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk, vinterdekk eller piggdekk).

  • Dekkene må være godkjente: De må være E-merket, det vil si at de må være tilpasset ECE standard R30. Dekkene skal også ha en belatsningsgrense som henger sammen med bilens maksimale aksellast. På E-merkede dekk angis en belastningsklasse (Load Capacity Index). Eksempelvis har dekk med belastningsklasse 85 en makslast på 515 kilo.

  • S-merket skal indikere hvor mye lyd som oppstår i kontakten mellom dekk og vegbane.

  • Dekkene skal være merket med en hastighetskode som sier hvilken hastighet det er laget for. Du skal alltid velge et dekk med en hastighetskode som minst svarer til bilens toppfart.

  • En personbil kan være godkjent for flere ulike dekk- og felgdimensjoner. Disse oppgis i vognkortet eller i instruksjonsboken. Det er tillatt å bytte til en annen dekkdimensjon enn den som står på når bilen kommer fra fabrikken, men det er noen regler som må oppfylles.

  • Gamle dekk skal leveres til et dekkverksted eller en bilforhandler som tar hånd om gjenvinning av gamle dekk. Gjenvinningsavgift inngår i prisen på nye dekk.