Artikler
Så ekstremt som det kan bli – Arctic Trucks stoler på Nokian Tyres Hakkapeliitta 44-dekk når de krysser Antarktis med Transglobal Car Expedition-teamet

Verdens første kryssing fra Øst- til Vest-Antarktis involverte kjøring over det kaldeste området i verden, og nådde høyder på opptil 3650 meter. Teamet opplevde både ekstremt klart vær og dårlig sikt, med snø som varierte fra svært myk til hardpakket sastrugi.
Med enorme avstander mellom drivstoff og støtte var svært spesialiserte kjøretøy avgjørende, og dekkene spilte en sentral rolle. Emil Grimsson, ekspedisjonsleder for Antarktis-kryssingen, uttrykte sin tilfredshet med samarbeidet med Nokian Tyres rundt 44-tommers dekket Hakkapeliitta. «Dette dekket gir oss en stor fordel i forhold til det vi brukte tidligere og andre dekk som er tilgjengelige i denne kategorien. Det er ikke bare overlegent under myke snøforhold, men øker også drivstoffeffektiviteten med 15–20% i gjennomsnitt, noe som er en svært viktig faktor for våre tjenester og kostnadsstyring», sier Grimsson.
Denne ekspedisjonen markerte den første testen av bruken av den nyutviklede AT44 Ford F350 6x6 i Antarktis, selv om de hadde blitt testet i Arktis, inkludert å ta Transglobal-teamet fra Edmonton i Canada til den arktiske byen Cambridge Bay.
Den opprinnelige planen var at Transglobal Car-teamet skulle forlate Antarktis via Marguerite Bay, og at kjøretøyene skulle returnere til Union Glacier for å lagres til vinteren like før den siste flyvningen for sesongen. Men på grunn av kraftige isforhold og et ekstra stopp for isbryteren, kom teamet til Larsemann Hills ni dager etter planen, noe som gjorde den opprinnelige planen til en ekstrem utfordring. Til tross for dette bestemte de seg for å prøve.
Teamet akklimatiserte seg fra havnivå og kjørte over 3000 meters høyde innenfor 400 km, og holdt seg over denne høyden de neste 2-3 tusen km. Antarktis har forholdsvis lavere oksygennivåer enn ekvator, og det ble bitende kaldt. Da de «hadde det travelt», men var bekymret for teamets evne til å prestere, måtte de inngå noen kompromisser.
Hvert kjøretøy hadde 550 liters tanker og trakk i tillegg opptil 4500 liter drivstoff på plastsleder. Å kjøre noen dager i fullstendig whiteout og krysse områder med store sastrugi eller snøskavler, utsatte kjøretøyene og spesielt drivstoffsledene for ekstra belastning, noe som krevde reparasjoner de fleste dagene.
1200 km fra Sørpolen opplevde en av bilene startproblemer, og det tok 40 timer å komme i gang igjen. Denne hendelsen viste tydelig at det var ønskelig å holde seg til den opprinnelige planen, så teamet bestemte seg for å gå til plan B og avslutte kryssingen ved å gå til Ronne Ice Shelf (i Constellation Inlet).
Teamet på 10 personer ankom Sydpolen 5. januar og feiret denne milepælen. De ble invitert til å besøke Sydpolstasjonen, der de fikk vite mer om operasjonene og den imponerende vitenskapelige forskningen som foregår der. Den 7. januar fortsatte teamet å kjøre til Union Glacier, og ankom sent den 10. januar etter å ha kjørt over 300 km under whiteout. Den 13. januar, med bedre vær, dro de til Constellation Inlet og feiret at de hadde krysset Antarktis fra kyst til kyst.
Transglobal Car Expedition kjører nå nordover langs Sør-Amerika, med planer om å avslutte ekspedisjonen verden rundt i New York i april. Ekspedisjonen startet 10. januar 2024 og nådde Nordpolen i april. Dette globale prosjektet er en enorm utfordring.
Spesialbiler
Å kjøre tusenvis av kilometer under ekstreme forhold krever mange års forberedelser. Et viktig element er naturligvis kjøretøyene som brukes. Arctic Trucks spesialiserer seg på konvertering av Toyota Hilux og Ford F350-biler, ombygd og bygget for å passe til store dekk, et 6x6-system og hundrevis av andre endringer for å møte utfordringene ekspedisjoner i Antarktis byr på.
Hakkapeliitta 44-dekk sparer drivstoff og pløyer uanstrengt gjennom snø
Samarbeidet mellom Arctic Trucks og Nokian Tyres går flere år tilbake. I 2017 produserte Nokian Tyres det spesialdesignede Hakkapeliitta 44 – et imponerende dekk med en diameter på over en meter, laget spesielt i samarbeid med Arctic Trucks. «Til tross for den betydelige størrelsen kan dekkene enkelt kjøre gjennom dyp snø», sier Kalle Kaivonen, forsknings- og utviklingsdirektør hos Nokian Tyres. «Vi er takknemlige for at Arctic Trucks har gitt oss denne ekstreme utfordringen. Bredden på slitebanen og dekkets maksimale luftrom garanterer at snø ikke utgjør noen utfordring for Hakkapeliitta 44!»
Ekte tester under arktiske og antarktiske forhold bekrefter Hakkapeliitta 44s egnethet for ekstreme forhold. «Etter at vi begynte å bruke Nokian Tyres Hakkapeliitta 44-dekk, blir Hilux 6x6 ikke spesielt utfordret av snøforholdene, og drivstofforbruket ble redusert med 15–25%», sier Grímsson.
Problemet forårsaket av myk snø kan håndteres ved å regulere trykket i dekkene. «Med internt lufttrykk i dekkene kunne vi midlertidig redusere trykket til 3,5 psi for å komme i gang under svært myke snøforhold. Deretter brukte vi det enorme dreiemomentet fra 6,7-litersmotoren til å bygge opp hastigheten», beskriver Grímsson. «Da kunne vi øke trykket i dekkene igjen til 5–6 psi og cruise som en båt i 50 til 80 km/t. Dette er en egenskap som Nokian Hakkapeliitta 44-dekket er spesielt godt på.»
Tåler ekstreme forhold
Under deres Antarktis-kryssing møtte Transglobal Car Expedition ekstreme forhold. Lavt oksygennivå i store høyder forårsaket hodepine og følelse av åndenød. «Ruten tar deg raskt til over 3500 meter og helt opp til 3650 meter,» sier Emil. «Oksygennivået i polarområdene er mye lavere enn rundt ekvator, så det vi opplevde var relativt nær 4500 meter!»
Et annet ekstremt kjennetegn er sastrugi-isfjellene – isformasjoner som strekker seg hundrevis av kilometer og som setter kjøretøy og dekk på prøve ved å riste dem nådeløst. Under denne ekspedisjonen skapte kryssingen av sastrugi-områdene stor bekymring for hvordan plastsledene som bærer viktige forsyninger, ville tåle den konstante slitasjen, vibrasjonene, støtene og ekstreme minusgrader.
Til tross for det fiendtlige miljøet fullførte ekspedisjonen sin 4141 km lange reise og er nå på den sjette delen av reisen, gjennom Sør-Amerika og til slutt tilbake til sitt opprinnelige utgangspunkt, New York.
Hvorfor ekspedisjoner som dette er viktige
Ekspedisjoner som Transglobal Car Expedition handler ikke bare om eventyr – de spiller en viktig rolle i å støtte vitenskapelig forskning og fremme bilteknologi i ekstreme miljøer.
Antarktis er et av de viktigste stedene for å studere klimaendringer, atmosfæriske forhold og iskjerneprøver som gir innsikt i jordens historie. Forskning i et så avsidesliggende og utilgivelig landskap krever imidlertid svært spesialiserte kjøretøy for å transportere forskere, utstyr og viktige forsyninger. Suksessen til disse oppdragene avhenger av effektive, pålitelige og miljøvennlige mobilitetsløsninger.
For Nokian Tyres gir disse ekspedisjonene en unik mulighet til å teste våre dekk under de mest ekstreme forholdene på jorden. Hakkapeliitta 44-dekkene som ble brukt på denne reisen, ga betydelige drivstoffbesparelser, og dette beviser at avansert dekkteknologi kan redusere utslippene og forbedre effektiviteten selv i de tøffeste miljøer. Innsikten fra denne reisen påvirker direkte utviklingen av mer bærekraftige, holdbare og effektive dekk for bruk i den virkelige verden, fra arktisk forskning til redningsoperasjoner og hverdagskjøring.