M+S vinterdekk – ta riktig valg for sikkerhet og effektivitet

M+S vinterdekk – ta riktig valg for sikkerhet og effektivitet

7.9.2023 14:00 i kategori Artikler

Hvilke vinterdekk for traktor er best egnet og hvorfor bør du bruke dem? Hvordan vil de fungere om sommeren? Hva står merkingen M+S for traktordekk fra Nokian Tyres? Hva er de konkrete fordelene med å bruke slike dekk? I denne artikkelen gir produktsjef Tero Saari en innføring i de ideelle vinterdekkene for traktorProdusert i Finland av Nokian Tyres.

Hva er et vinterdekk? På hvilken måte skiller det seg fra standard traktordekk (AS)? 

I enkelte land er det lovpålagt å ha vinterdekk på traktorer som kjøres på vei i vinterhalvåret. Dette har ført til en viss forvirring blant brukerne, da det ikke finnes noen entydig definisjon av hva som er et «vinterdekk». Det finnes imidlertid traktordekk som er utviklet spesifikt for vinterbruk, og disse er etter vår mening avgjørende for sikkerhet og effektivitet.  Når personbiler og lastebiler trenger vinterdekk, hvorfor skulle det være annerledes for traktorer? 

For å gjøre ting enklere har Nokian Tyres merket dekkene sine for vinterbruk med M+S.  Merkingen er brukt på alle dekk som er produsert fra og med siste halvdel av 2017. 

Hos Nokian Tyres er vi opptatt av at dekkene vi utvikler, skal være trygge og effektive i bruk. Store maskiner brukes ofte på steder der det er mye folk og annen trafikk. Det er da viktig å ha kontroll på traktoren – uansett forhold. Traktorene blir dessuten stadig mer effektive. For å utnytte denne kraften maksimalt, må du ha dekk som virkelig fungerer. Som brøytemannskapene kan skrive under på, er det ingen tid å miste når veiene fryser til og snøen laver ned.  

Med tanke på alt dette anbefaler vi på det sterkeste å velge dekkene våre som er utviklet spesifikt for vinterbruk og merket med M+S på sideveggen. 

Hvilke typer dekk fra Nokian Tyres kvalifiserer for merkingen M+S?  

Det første vi vil bemerke her, er at dekk med klassisk ribbemønster ikke er beregnet på å skulle brukes om vinteren.  Denne typen mønster er primært ment å skulle brukes innenfor jordbruk (f.eks. ved arbeid på åkrer), og gir ikke tilstrekkelig grep under varierende vinterforhold til å sikre trygg og effektiv bruk om vinteren. 

For å kunne kalles et helårsdekk og få merkingen M+S krever Nokian Tyres at dekket har en spesiell gummiblanding som gir tilstrekkelig friksjon under ulike forhold. Den andre avgjørende faktoren er dekkmønsteret. Den nye generasjonen knastmønstrede dekk med lameller har betydelig bedre vinteregenskaper.  

Hvorfor velge traktorvinterdekk fra Nokian Tyres? 

Produktutvikling gjennom flere tiår kombinert med spisskompetanse på ekstreme vinterforhold har gjort oss markedsledende på spesialdekk. Du kan derfor være trygg på at du med Nokian Tyres får vinterdekk av topp kvalitet, utstyrt med den nyeste teknologien på markedet. 

Hos Nokian Tyres tester vi alle helårsdekkene våre for traktor ved et vintertestsenter i Ivalo kalt «White Hell». Det enorme 7000 dekar store testområdet nord for polarsirkelen har ikke mye dagslys i de lange vintermånedene. Den metodiske årlige testingen gir oss viktig innsikt som gjør at vi kan forbedre vinteregenskapene til traktordekkene våre ytterligere. 

Hva er fordelen med de knastemønstrede Nokian Tyres-dekkene? 

I tillegg til å gi langt bedre grep på vinterføre har knastedekkene fra Nokian Tyres lavere støynivå og mindre rullemotstand enn et standard landbruksdekk. Dette betyr lavere drivstofforbruk og økt arbeidskomfort. I tillegg slipper man skranglelyden fra kjettinger. I jobben min snakker jeg med mange som kjører traktor, og jeg får da ofte høre hvordan helårsdekk hjelper dem å gjøre en bedre jobb. Gode dekk anses derfor som en smart investering.

I tillegg innfrir de følgende krav:

  • Materialene i dekkstammen tåler minusgrader, slik at den høye ytelsen bevares også ved temperaturer under null. 
  • Materialet i dekkmønsteret er laget for å gi høy friksjon på is og snø selv ved minusgrader. 
  • Dekkmønsteret gir opptil 1,5–2 ganger større kontaktflate mot underlaget enn av typen standard landbruksdekk. 
  • For å gi godt grep ved akselerasjon, bremsing og styring i snø består mønsteret av en rekke elementer med kanter. 

Men hvor holdbare er de? 

Det er en utbredt oppfatning at dekk til vinterbruk slites fort om sommeren. Dette kan tidligere ha vært tilfelle for enkelte piggfrie personbildekk, men saken stiller seg helt annerledes med dagens dekk, som er nøye utformet og laget av en gummiblanding med høy kvalitet. Et sett med dekk fra Nokian Tyres gir bedre arbeidsresultater hver dag, og kan sågar øke andrehåndsverdien på maskinen. Vi kan med stolthet si at samtlige av våre traktordekk er produsert bærekraftig og etter høyeste standard i Nokia, Finland.

Jeg husker en kunde som brukte et sett med Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI året rundt i åtte år. Det var snakk om 7000 kjøretimer og 74 000 tilbakelagte kilometer – mange av dem på vei. Et annet sett er fortsatt i bruk etter 9000 timer. Det kommer selvsagt an på forholdene hvor lenge dekkene varer, men poenget er at helårsdekkene våre er slitesterke sommer som vinter. 

Oppsummert 

I stedet for vinterdekk kaller jeg det heller «helårsdekk med førsteklasses vinteregenskaper». De er nemlig på ingen måte bare til vinterbruk. Dekkene med lamellert blokkmønster fungerer godt på alle harde underlag, og gir smidig transport på vei også om sommeren. 

Når det kommer til stykket, bør du se på M+S-merkede dekk som en hvilken som helst annen investering, og tenke over hva som passer best ut fra dine behov, og hvilke fordeler du får. Med dekk som er egnet til bruksforholdene og arbeidsoppgavene, kan du jobbe sikrere og smidigere samtidig som resultatet blir bedre. Hvis du kjører på snødekkede eller isete veier, må du ha ideelt egnede dekk.

 

Forfatter 

Tero Saari

Senior Product Manager

Kontakt: [email protected]

 

Les mer om Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI 

 

Les mer om White Hell-testsenteret