Personvernerklæring

Personvernerklæring for Nokian Tyres

Nokian Tyres plc ("Nokian Tyres" eller "vi") er behandlingsansvarlig for personopplysninger om våre forretningsforbindelser, nærmere bestemt representanter eller kontaktpersoner for våre bedriftskunder. Nokian Tyres er også ansvarlig for personopplysninger om forbrukere som er registrert til våre tjenester, eller som har tegnet abonnement for ulike publikasjoner (for eksempel Nokian Tyres nyhetsbrev).  

Denne personvernerklæringen beskriver hvordan Nokian Tyres i forbindelse med virksomheten behandler personopplysninger for forbrukere og bedriftskontaker ("kunde"). Ivaretakelse av kundens personvern er viktig for oss. Nokian Tyres er forpliktet til å behandle personopplysninger med åpenhet og i samsvar med gjeldende lov om databeskyttelse.  

BEHANDLINGSANSVAR OG KONTAKTINFORMASJON  

Nokian Tyres plc er ansvarlig for våre kunders personopplysninger. Spørsmål som angår våre kunders personvern kan rettes til oss:  

Nokian Tyres plc 
Privacy 
Pirkkalaistie 7 
37100 Nokia, FINLAND 
[email protected] 

FORMÅL MED BEHANDLING, KATEGORIER AV PERSONOPPLYSNINGER, OG JURIDISK GRUNNLAG 

KUNDE – BEDRIFTSKUNDE-KONTAKT  

Personopplysninger innhentes først og fremst i situasjoner der bedriftskunder har kjøpt produkter eller tjenester fra Nokian Tyres, eller når en bedriftskontakt har registrert seg til våre digitale tjenester. Personopplysninger behandles for følgende formål:  

  • For å kunne levere produkter og tjenester til våre bedriftskunder.   

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, faktureringsinformasjon og annen informasjon som kunden eller ansatte av en kunde har gitt oss under levering av våre produkter.  

  • For å opprettholde forretningsforhold med våre bedriftskunder i forbindelse med kundeservice og kommunikasjon, og administrasjon av kundemøter og ledelse.  

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer informasjon knyttet til kundeservice, som for eksempel kontaktinformasjon, informasjon sendt via undersøkelser og tilbakemeldingsskjemaer, informasjon om deltagelse i arrangementer og kampanjer, nyhetsbrevabonnementer eller annen informasjon som er gitt til oss i forbindelse med kundeserviceforespørsler. Det gjøres opptak av telefonsamtaler til kundeservice for å sikre god kvalitet.  

  • For å utvikle våre produkter og tjenester på bakgrunn av kundeundersøkelser, tilbakemeldinger og nettsideanalyser.  

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, identifikatorer for terminalutstyr, identifikatorer på nett , data relatert til våre kunders nettaktivitet og preferanser, og data som kan utledes. Vanligvis blir personopplysningene aggregert, eller på andre måter anonymisert, for å beregne statistikk og rapporter for forretnings- og produktutvikling. Mer informasjon om vår praksis når det gjelder informasjonskapsler er tilgjengelig her.  

  • For å selge og markedsføre våre produkter og tjenester ,som for eksempel på nett og pr. post. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, atferds-data, identifikatorer for terminalutstyr, identifikatorer på nett og innkjøpsinformasjon. Innsamlede personopplysninger behandles videre for å skape målgrupper og tilby målrettet innhold. Målrettet innhold er alltid basert på segmenter eller målgrupper, og ikke på kundenes individuelle oppførsel.  

  • For å kunne levere Nokian Tyres Dealer Services til våre bedriftskunder. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, identifikatorer for terminalutstyr, identifikatorer på nett, og informasjon relatert til identitetsbehandling, for eksempel autorisasjonsinformasjon.  

  • For å organisere og administrere kundehendelser som Nokian Tyres-messer og produktlanseringer.  

Personopplysninger som behandles for dette formålet inneholder kontaktinformasjon og reise- og innkvarteringsinformasjon.  

  • For å oppfylle lovbestemte forpliktelser og andre offisielle regler og forskrifter 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inneholder all relevant, lovbestemt informasjon.  

Rettslig grunnlag for behandling av bedriftskunders personopplysninger er alltid ett av følgende:  

  • Samtykke 

Når det gjelder abonnement på nyhetsbrev behandler vi kun personopplysninger dersom en kunde har gitt samtykke til det. Kunder kan trekke sitt samtykke til direkte elektronisk markedsføring ved å bruke "avslutt abonnement"-lenken nederst i den mottatte e-postmeldingen.  

  • Kontrakt 

Vi behandler bedriftskundens personopplysninger på kontraktbasis når vi leverer vår Marketing Toolbox-tjeneste.  

  • Juridisk forpliktelse 

Når det gjelder å oppfylle våre lovbestemte forpliktelser.  

  • Legitim interesse 

Vi behandler personopplysninger basert på vår legitime interesse i forbindelse med utvikling, salg, markedsføring, levering og forsyning av våre produkter og tjenester. I tillegg til å opprettholde forretningsforbindelser med våre kunder, og til å arrangere og administrere kundearrangementer. 

For å sikre at det eksisterer et betydelig og relevant forhold mellom Nokian Tyres og en kunde, og for å understreke at vår legitime interesse ikke forårsaker et vesentlig brudd på kundenes personvern, eller har noen annen uheldig innvirkning på interesser og rettigheter, har vi vurdert behandlingen med balansetester. For mer informasjon om balansetester, kontakt oss på [email protected].  

FORMÅL MED BEHANDLING, TYPE PERSONOPPLYSNINGER OG JURIDISK GRUNNLAG 

FORBRUKERKUNDE  

Personopplysninger innhentes først og fremst under registrering til våre tjenester, ved bestilling av publikasjoner som nyhetsbrev, eller i forbindelse med våre undersøkelser og konkurranser. I tillegg kan personopplysninger også innhentes og utledes fra bruk av tjenester. Vi behandler personopplysninger til følgende formål:  

  • For å levere nyhetsbrev og andre publikasjoner til mottakere som har abonnert på disse. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer for eksempel kontaktinformasjon, identifikatorer for terminalutstyr og atferds-informasjon.   

  • For å kunne tilby kundeservice til våre bedriftskunder. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer informasjon knyttet til kundeservice, for eksempel kontaktinformasjon eller informasjon sendt via tilbakemeldingsskjemaer, eller annen informasjon gitt oss i forbindelse med kundeserviceforespørsler. Det gjøres opptak av telefonsamtaler til kundeservice for å sikre god kvalitet.  

  • For å markedsføre og annonsere våre produkter og tjenester, som for eksempel på nett og pr. post.   

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, identifikatorer for terminalutstyr, identifikatorer på nett, adferds-data , data relatert til våre kunders nettaktivitet og preferanser, og data som kan utledes. Innsamlede personopplysninger behandles videre for å skape målgrupper og tilby målrettet innhold. Målrettet innhold er alltid basert på segmenter eller målgrupper, og ikke på forbrukerkundenes individuelle oppførsel. Mer informasjon om vår praksis når det gjelder informasjonskapsler er tilgjengelig her.  

  • For å kunne tilby tjenester som Aramid-garanti eller Nokian Tyres' tilfredshet-løfte  

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, informasjon om kjøretøy og dekk, og kjøpsinformasjon.  

  • For å arrangere konkurranser og trekninger blant våre forbrukerkunder. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon og eventuell konkurransespesifikk informasjon.  

  • For å utvikle våre produkter og tjenester basert på tilbakemeldinger fra kunder, produktanmeldelser, og aktivitet på nettet. 

Personopplysninger behandlet for dette formålet inkluderer kontaktinformasjon, identifikatorer for terminalutstyr, identifikatorer på nett, atferds-data, tilbakemeldinger fra kunder, og produktanmeldelser. Mer informasjon om vår praksis når det gjelder informasjonskapsler er tilgjengelig her.  

  • For å oppfylle lovbestemte forpliktelser og andre offisielle regler og forskrifter 

personopplysninger behandlet for dette formålet inneholder all relevant informasjon i henhold til gitt, lovbestemt krav.  

Rettslig grunnlag for behandling av våre forbrukerkunders personopplysninger er alltid ett av følgende:  

  • Samtykke 

Når det gjelder abonnement på nyhetsbrev behandler vi kun personopplysninger dersom en kunde har gitt samtykke til det. Kunder kan trekke sitt samtykke til direkte elektronisk markedsføring ved å bruke "avslutt abonnement"-lenken nederst i den mottatte e-postmeldingen.  

  • Kontrakt 

Rettslig grunnlag for behandling er gjeldende når vi behandler personopplysninger med det formål å arrangere konkurranser eller trekninger, eller med hensyn til produktgarantier der behandlingen er nødvendig for kontraktsforhold og håndheving av kontrakten.   

  • Juridisk forpliktelse 

Når det gjelder å oppfylle våre lovbestemte forpliktelser.  

  • Legitim interesse 

Vi behandler personopplysninger basert på vår legitime interesse i forbindelse med utvikling av produkter og tjenester, for å tilby kundeservice og for å markedsføre og annonsere våre produkter og tjenester.  

For å sikre at vår legitime interesse ikke forårsaker noen vesentlig inntrenging i kundens personvern, eller får noen annen uheldig innvirkning på interesser og rettigheter, har vi vurdert behandlingen med balansetester. For mer informasjon om balansetester, kontakt oss på [email protected].  

UTLEVERING OG OVERFØRSLER AV PERSONOPPLYSNINGER  

Overførsler av personopplysninger  

Nokian Tyres er et globalt selskap, og vi bruker underleverandører og tjenesteleverandører for effektiv drift av vår virksomhet. Vi bruker for eksempel underleverandører til å gjennomføre kampanjer og direkte markedsføring, eller tjenesteleverandører for betaling og fakturering.  

Behandlingen av personopplysninger i forhold til våre underleverandører er alltid bestilt av Nokian Tyres. De andre partene vil kun behandle personopplysninger på våre vegne. Slike behandlinger er alltid beskyttet med kontraktmessige avtaler for å sikre at våre tjenesteleverandører og partnere behandler våre kunders personopplysninger med god databehandling og i samsvar med gjeldende lover.  

I de tilfellene hvor våre underleverandør eller tjenesteleverandører ligger utenfor EU eller EØS, sikrer vi adekvat beskyttelsesnivå for våre kunders personopplysninger. Dette gjøres ved å bruke standard kontrakt-klausuler godkjent av EU-kommisjonen eller en annen gyldig mekanisme i henhold til gjeldende lovgivning.  

Utlevering av personopplysninger  

Vi utleverer kun personopplysninger som er strengt nødvendige for å overholde lovbestemte krav. Om vi for eksempel gir hjelp til undersøkelser etter ulykker, må vi utlevere relevant informasjon for å bistå undersøkende myndigheter. 

Vi kan komme til å utlevere personopplysninger til andre selskaper innen Nokian Tyres-gruppen. Dette skjer vanligvis med tanke på kundeservice, kundeforvaltning og markedsføring. 

I samsvar med gjeldende lover må vi ved salg, fusjon eller annen omgjøring av vår virksomhet eller eiendeler, utlevere personlige opplysninger til kjøper ,eller potensiell kjøper eller selger. I slike tilfeller behandler vi personopplysninger basert på vår legitime interesse for å sikre vår kontinuitet. Dersom en kunde protesterer mot slik behandling, vil kjøperen av vår virksomhet ikke lenger kunne tilby sine tjenester til kunden.  

SIKRING AV PERSONOPPLYSNINGER:  

Vi bruker tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger mot tap, misbruk eller annen lignende, ulovlig tilgang. Slike metoder inkluderer bruk av brannmurer, krypteringsteknologi og sikre server-fasiliteter. Tilgang til personopplysninger er begrenset til "må-vite"-årsaker, og kontrollert av systemrettigheter, samt gjennom tildeling og kontroll av tilgangsrettigheter.  

I samsvar med gjeldende lovgivning vil vi ved brudd på personvernet varsle lokale tilsynsmyndigheter og alle som får satt sine personopplysninger i fare.  

RETTIGHETER FOR DEN REGISTRERTE  

Som ansvarlig selskap ønsker vi åpenhet og innsynsmuligheter når det gjelder behandling av våre kunders personopplysninger. Dette betyr at vi gir våre kunder mulighet til å kontrollere behandlingen av deres personopplysninger.  

Tilgangsrettigheter Kunder har rett til informasjon om at vi behandler deres personopplysninger, hvilke personopplysninger vi behandler, og en kopi av de personopplysningene det dreier seg om.  

Rett til å korrigere Dersom personopplysninger fra våre kunder er unøyaktige eller ufullstendige, har kundene rett til å be om utbedring eller fullføring av deres opplysninger.  

Rett til å begrense behandlingen. Kunder har rett til å be om begrensning ved å bestride nøyaktigheten av deres personopplysninger. I en slik situasjon er behandlingstiltakene begrenset i tidsrommet for verifisering av nøyaktigheten av personopplysningene.  

Rett til innsigelser. Kunder har rett til å komme med innsigelser mot behandling av deres personopplysninger. Våre kunder har rett til å når som helst motsette seg behandlingen av deres personopplysninger gjeldende direkte markedsføring.  

Rett til å glemmes. Kunder har rett til å be om at deres personopplysninger slettes. I noen tilfeller kan det likevel være en overordnet hensikt i å behandle og beholde personopplysninger, for eksempel for å oppfylle juridiske forpliktelser eller ved garantibehov. 

Rett til dataportabilitet Kunder har rett til å be om sine personopplysninger i maskinlesbart format i situasjoner der vi behandler personopplysninger basert på kontrakt eller samtykke. Dette gjelder kun personopplysninger kundene selv har gitt oss.  

Rett til å trekke et samtykke. Kunder har rett til trekke sitt samtykke når som helst. Kunder kan trekke sitt samtykke til direkte elektronisk markedsføring ved å bruke "avslutt abonnement"-lenken nederst i den mottatte e-postmeldingen. 

Hvis kundene vurderer at vår behandling av personopplysninger krenker deres rettigheter, kan de kontakte tilsynsmyndighetene og sende inn en klage.  

Eventuelle spørsmål om ovennevnte rettigheter kan sendes via e-post til [email protected].  

OPPBEVARINGSPERIODE  

Personopplysninger beholdes så lenge det er nødvendig for det formål de ble samlet inn for, eller til vi mottar en forespørsel om sletting. Dette med mindre vi har en lovpålagt forpliktelse til å beholde dem over en lengre periode. Oppbevaringsperioden for personopplysninger bestemmes av følgende kriterier:  

  • Hvis en kunde har en Dealer Service-konto hos oss, beholder vi personopplysninger så lenge kontoen er aktiv, eller så lenge som nødvendig for å levere tjenester til kunden.  
  • For garantier og andre produktrelaterte programmer må vi beholde personopplysninger til gyldigheten av garantien eller programmet i hvert enkelt tilfelle utløper, og i alle tilfeller inntil eventuelle krav mot Nokian Tyres er utløpt. 
  • Med henblikk på arrangerte konkurranser eller trekninger, vil personopplysninger beholdes til konkurransen er avsluttet, og alle påfølgende tiltak er utført. Mer informasjon om oppbevaringsperioder er alltid gitt i konkurransevilkårene. 
  • Når en kunde har abonnert på mottak av elektronisk direkte-markedsføring, behandler vi personopplysninger for disse formålene så lenge abonnementet fortsatt gjelder. Dersom en kunde trekker tilbake sitt samtykke, vil vi avbryte behandlingen av personopplysninger og slette dem dersom det ikke er noe annet gyldig formål for fortsatt behandling. 

Spørsmål angående oppbevaringsperioder kan sendes via e-post til [email protected]. 

REVISJONER TIL DENNE PERSONVERNERKLÆRINGEN  

Vi utvikler kontinuerlig våre tjenester, og denne personvernerklæringen kan bli revidert. Revisjonen kan også være basert på endringer i lovgivningen. Vi anbefaler våre kunderå lese gjennom denne personvernerklæringen regelmessig for å holde seg oppdatert på mulige endringer. 

Personvernerklæring for Intuitu

Sist oppdatert 24.5.2023

INNLEDNING

Nokian Tyres Oyj (“Nokian Tyres” eller “vi”) fungerer som behandlingsansvarlig for personopplysninger behandlet i forbindelse med INTUITU™-tjenesten (heretter kalt “Intuitu”). Vi behandler personopplysninger på en transparent måte og i samsvar med gjeldende lover om personvern. I denne personvernerklæringen forklarer vi hvordan og for hvilke formål vi behandler personopplysningene i forbindelse med Intuitu-tjenesten.

Intuitu-tjenesten er et aktivt overvåkingssystem for dekktilstand, som består av et sensorsystem som er fysisk tilkoblet dekket og en Intuitu-applikasjon som presenterer dekkdata. Intuitu-tjenesten kan brukes på to måter. Hvis en bruker har smartdekk med sensorer, kan brukeren registrere seg som bruker av Intuitu-applikasjonen. Da blir dekkdata automatisk samlet inn i applikasjonen fra dekksensorene. Intuitu-tjenesten kan også brukes uten at en sensor er montert på smartdekket. I dette tilfellet kan brukeren laste ned applikasjonen, og manuelt legge inn informasjonen relatert til dekkene sine i applikasjonen.

BEHANDLINGSANSVARLIG OG KONTAKTINFORMASJON

 

Nokian Tyres plc fungerer som behandlingsansvarlig for personopplysningene som behandles i forbindelse med Intuitu-tjenesten. Eventuelle spørsmål angående behandling av personopplysninger kan sendes til oss via e-post. Du finner kontaktinformasjonen vår nedenfor:

 

Nokian Tyres plc

Pirkkalaistie 7

37100 Nokia, FINLAND

[email protected]

RETTSLIG GRUNNLAG OG FORMÅLET MED BEHANDLINGEN

For implementering og utvikling av Intuitu-tjenesten, blir personopplysningene til både privat- og bedriftskunder (tjenestebrukeren) behandlet for følgende formål:

  • For å levere Intuitu-tjenesten til kunder

Nokian Tyres behandler personopplysningene til Intuitu-brukere for å kunne levere Intuitu-tjenesten. Personopplysninger brukes til å analysere tilstanden og bruken av dekkene på kjøretøyet som er registrert i tjenesten, for å håndtere mulige krav angående Nokian Tyres' produkter og tjenester, for å kommunisere med kunder og tilpasse brukeropplevelsen.

På tidspunktet for produktregistrering blir kjøretøyinformasjon samlet inn, slik at vi kan avgjøre de riktige dekkinnstillingene i registreringsfasen og instruere om deres optimale bruk. Kjøretøyopplysninger samles også inn for å gi ytterligere fordeler eller tjenester til kjøperen av produktene våre. Dersom applikasjonen ikke er tilkoblet et smartdekk, gir applikasjonen brukere informasjon om produktene og relaterte driftsinstruksjoner.

Med brukerens samtykke behandles stedsdata i bakgrunnen av applikasjonen, med formålet om å teknisk aktivere Bluetooth-forbindelsen mellom sensoren og applikasjonen. I tillegg lagres og behandles kjøretøyets hastighet for å gi brukerne informasjon om sikker bruk av dekkene.

  • Utvikling av Intuitu-tjenesten og andre Nokian Tyres-tjenester

Vi bruker opplysningene som er samlet inn gjennom Intuitu-tjenesten både til implementering og videreutvikling av Intuitu-applikasjonen og -tjenesten samt mer generelt i implementeringen av Nokian Tyres' produkt- og tjenesteutvikling, for eksempel ved å kombinere personopplysninger fra forskjellige Nokian Tyres-tjenester.

  • Markedsføring og reklame

Vi behandler brukerinformasjon relatert til Intuitu-tjenesten for å markedsføre og annonsere produktene våre. Markedsføring og reklame er enten tradisjonell trykt reklame, eller direkte digital markedsføring hvor vi alltid ber om separat samtykke fra brukeren. Intuitu-tjenesten inkluderer enkel profilering av brukere, slik at dekkdataene som samles inn kan brukes til å utlede kjøretøyspesifikke og førerspesifikke analyser (dekkbruk og kjøreadferd) som brukes til å generere Intuitu-hinttekster samt andre kunngjøringer, brukersegmentering og annonsemålretting.

  • Garantiproblemer

Ved å registrere dekk i Nokian Tyres Intuitu-applikasjon, kan Nokian Tyres tilby brukerne en tilleggsgaranti for den normale dekkgarantien samt en direkte kommunikasjonskanal med Nokian Tyres. Tilleggsgarantien er gyldig ved garantibetingelsene som gjelder i hvert tilfelle. Ved garanti og krav, kan det gjennom dataene som er samlet inn fra dekkene verifiseres om bruken av dekkene har vært i samsvar med instruksjonene.

Rettslig grunnlag for behandlingen av personopplysninger er alltid ett av følgende:

  • Kontrakt

Når det gjelder å tilby tjenesten, er behandlingen av personopplysninger basert på en tjenesteavtale mellom den registrerte brukeren og Nokian Tyres. Verifisering av bruken av dekket, skjer i henhold til instruksjonene i garantisakene på grunnlag av dekkrelaterte data som er samlet inn i applikasjonen, og er basert på bruksvilkårene som er godkjent av tjenestebrukeren.

 

  • Legitime interesser

Behandlingen av personopplysninger er basert på den legitime interessen til Nokian Tyres når vi utvikler eller markedsfører våre produkter, tjenester og virksomhet samt når vi leverer kundeservice.

Når det gjelder reklame og markedsføring, er brukersegmentering og produksjon av ledetekster og kunngjøringer basert på Nokian Tyres legitime interesse av å tilby tilleggstjenester som de anser nyttige for sine kunder.

Vi har vurdert behandlingen av personopplysninger basert på våre legitime interesser gjennom balanseringstester, for å sikre at det er et relevant og hensiktsmessig forhold mellom Nokian Tyres og tjenestebrukeren, og for å demonstrere at vår legitime interesse ikke vesentlig forstyrrer eller overstyrer brukernes personvern eller rettigheter.

  • Samtykke

Lokaliseringsdata behandles kun med samtykke fra tjenestebrukeren. Lokaliseringsdata behandles i bakgrunnen av applikasjonen, med formålet om å teknisk aktivere Bluetooth-forbindelsen mellom sensoren og applikasjonen. Stedsdata lagres ikke av tjenesten. Kjøretøyets hastighet lagres og behandles for å gi brukerne informasjon om sikker bruk av dekkene. Brukere av tjenesten kan når som helst trekke tilbake samtykket til behandling av stedsdata, gjennom innstillingene til operativsystemet. Hvis brukeren trekker tilbake samtykket, kan ikke dekkene kobles til sensorene.

Når det gjelder direkte digital markedsføring, for eksempel nyhetsbrev, behandler vi kun personopplysninger dersom tjenestebrukeren har gitt samtykke til det. Tjenestebrukere kan trekke tilbake samtykke til direkte digital markedsføring ved å bruke koblingen "avslutt abonnement" på bunnen av den mottatte e-postmeldingen.

KATEGORIER AV PERSONOPPLYSNINGER OG KILDER SOM BEHANDLES

Vi samler inn data primært gjennom Intuitu-sensorløsningen, fra den mobile enheten og fra selve brukerne av tjenesten. I tillegg genererer systemet teknisk informasjon for å muliggjøre analyse. Data som kan knyttes til brukere kommer også fra rådata ved bruk av analyse.

I forbindelse med Intuitu-tjenesten, samler vi inn personopplysninger fra følgende datakilder:

  • tjenestebrukere
  • tjenestens måleelektronikk (sensorer festet til dekkene)
  • tjenestens mobilapplikasjon
  • mobilenhet (hastighetsinformasjon, enhetsmodell, enhetstype)
  • andre registre til selskaper i Nokian Tyres Group

Intuitu-applikasjonen begynner å behandle data etter at applikasjonen er aktivert og brukeren registrerer seg for tjenesten. Hvis en registrert bruker legger til et kjøretøy i Intuitu-tjenesten, som inkluderer dekk med en Intuitu-sensor, samles dataene som genereres under bruk av tjenesten automatisk i applikasjonen ved hjelp av en Bluetooth-tilkobling. Dette forutsetter at brukeren har samtykket til stedsinnhenting. Kjøretøyets hastighet lagres og behandles for å gi brukerne informasjon om sikker bruk av dekkene. Intuitu-applikasjonen lar brukeren se relevant informasjon om bruken av dekkene deres, som stammer fra de innhentede dataene. Applikasjonen sender med jevne mellomrom de innsamlede dataene til systemets skytjeneste, hvor applikasjonens informasjon lagres.

Følgende kategorier av personopplysninger behandles i forbindelse med Intuitu-tjenesten:

  • Brukerinformasjon om Intuitu-tjenestens registrerte brukere (navn, påloggingsinformasjon, kontaktinformasjon, firmakontaktinformasjon) og uregistrerte brukere (e-postadresse, invitasjonens mottaker, invitasjonens avsender, invitasjonens status). Når tjenesten brukes som et medlem av en bedriftskunde, kan brukerdataene kombineres med både bedriftsdata og data fra andre registrerte brukere i samme bedrift. Tjenestebrukere i samme organisasjon kan se navnene og e-postadressene til andre tjenestebrukere i organisasjonen. I tillegg kan Intuitu-tjenesten behandle e-postadressene til ikke-påloggede personer for å sende tjenesteaktiveringsinvitasjoner.
  • Kjøretøyinformasjon, som kjøretøymodell, kjøretøybeskrivelse og registreringsnummer levert av tjenestebrukeren. Hver bruker av tjenesten kan knyttes til minst ett kjøretøy i applikasjonens brukerkontoinformasjon. Hvis tjenestens bruker ikke har et smartdekk med sensorer, kan dekkenes serienummer og plassering i kjøretøyet angis manuelt i applikasjonen.
  • Resultater av kjøretøyets dekkmålinger, slik som dekktrykk, slitasje, temperatur og nøyaktig tidspunkt og posisjon for målingen. Dekkmålingsdata kan kobles til en individuell tjenestebruker ved hjelp av tekniske identifikatorer.
  • Kjøretøyets hastighet Med brukerens samtykke behandles stedsinformasjon i bakgrunnen, med formålet om å teknisk aktivere Bluetooth-forbindelsen mellom sensoren og applikasjonen. I tillegg lagres kjørehastigheten. Sanntidsinformasjon om hvorvidt et kjøretøy er i aktiv modus (kjøretøyet er i bevegelse) er synlig for alle brukere i samme organisasjon. Ingen historiske data angående kjøretøystatus eller stedsdata for kjøretøyet avsløres til organisasjonens brukere. Ved å stoppe applikasjonen fra å samle inn data, enten ved å logge ut av applikasjonen eller slå av Bluetooth, kan brukeren slutte å dele kjøretøyets status med andre brukere.
  • Atferdsmessig informasjon, som hvor ofte applikasjonen brukes og hvor lenge samt hvilken type enhet applikasjonen brukes på. Ved hjelp av analyse, lager vi statistikk og andre aggregeringsbaserte rapporter om bruksvanene til tjenestebrukere, hvorfra en individuell tjenestebruker ikke kan identifiseres.
  • Informasjon for å håndtere tilbakemeldinger fra kunder og kundestøtteforespørsler , for eksempel kundens kontaktinformasjon for å oppfylle forespørselen og svare på tilbakemeldingen, og innholdet i en slik forespørsel eller tilbakemelding.
  • Tekniske identifikatorer og annen teknisk informasjon som kan brukes til å identifisere tjenestebrukere, dekk, mobilenheter og kjøretøy. Slik informasjon inkluderer f.eks. tekniske data for å opprette tilkoblinger (enhetens IP-adresse og MAC-adresse) og tekniske data som følge av modifisering, sletting og feilsituasjoner.

Informasjonskapsler

Nokian Tyres bruker informasjonskapsler og andre standard automatiserte databehandlingsmetoder og -verktøy på Intuitu-nettstedet og i nyhetsbrev. Informasjonskapsler og tekniske funksjoner gjør det mulig å overvåke effektiviteten av nettbasert og annen annonsering. Noen av dem er nødvendige for funksjonaliteten til nettstedet og/eller den fleksible bruken av tjenesten. Du finner mer informasjon om vår bruk av informasjonskapsler i www.nokiantyres.com/privacy-statement/

OVERFØRING OG UTLEVERING AV PERSONOPPLYSNINGER

Overføring av personopplysninger

Nokian Tyres er et globalt selskap, og vi bruker underleverandører og tjenesteleverandører for effektiv drift av virksomheten. Vi bruker partnere, for eksempel til teknisk vedlikehold og utvikling av Intuitu-tjenesten. Vi bruker også tjenesteleverandører for ofte brukte støttefunksjoner indirekte relatert til Intuitu-tjenesten, slikt som data- og analysetjenester samt reklame- og markedsføringstjenester for å utføre visse oppgaver som involverer behandling av personopplysninger på våre vegne.

Behandlingen av personopplysninger i forhold til våre underleverandører, er alltid bestilt av Nokian Tyres. De andre partene vil kun behandle personopplysninger på våre vegne. Slik behandling er alltid beskyttet av kontraktmessige avtaler, for å sikre at tjenesteleverandører og partnere behandler våre kunders personopplysninger i samsvar med gjeldende lover og god praksis for databehandling.

Dersom underleverandøren eller tjenesteleverandøren ligger utenfor EU eller EØS, sikrer vi et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for våre kunders personopplysninger. Dette gjøres ved å bruke standard kontraktklausuler godkjent av EU-kommisjonen eller en annen gyldig mekanisme gitt under gjeldende lovgivning.

Utlevering av personopplysninger

Vi utleverer kun personopplysninger som er strengt nødvendige for å overholde lovbestemte krav.

Vi utleverer personopplysninger til andre selskaper innen Nokian Tyres-gruppen. Dette skjer normalt til formål innen kundeservice, administrasjon av kundeforhold og markedsføring.

I samsvar med gjeldende lover, må vi ved salg, fusjon eller annen omgjøring av forretningsdrift eller aktiva, utlevere personopplysninger til kjøper eller potensiell selger eller kjøper av virksomhet eller aktiva. I slike tilfeller behandler vi personopplysninger basert på vår legitime interesse, for å sikre kontinuiteten til virksomheten vår. Hvis Nokia Tyres’ kunde eller Intuitus tjenestebruker motsetter seg slik behandling, kan det hende kjøperen av vår virksomhet ikke lenger kan tilby tjenestene.

SIKRING AV PERSONOPPLYSNINGER

 

Vi bruker tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte personopplysninger mot tap, misbruk eller annen lignende, ulovlig tilgang. Disse metodene inkluderer bruk av brannmurer, krypteringsteknologi og sikre server-fasiliteter. Alle medarbeidere som håndterer personlig informasjon, er forpliktet til konfidensialitet. Tilgang til personopplysninger er begrenset til behovsbaserte årsaker og kontrollert av systemrettigheter samt gjennom tildeling og kontroll av tilgangsrettigheter. Vi gir våre ansatte regelmessig opplæring, for å sikre at personopplysningene dine behandles lovlig og i henhold til beste praksis.

I samsvar med gjeldende lovgivning vil vi ved brudd på personvernet varsle lokale tilsynsmyndigheter og alle som får sine personopplysninger satt i fare.

RETTIGHETER FOR DEN REGISTRERTE

Som et ansvarlig selskap, ønsker vi åpenhet og innsynsmuligheter når det gjelder behandling av våre kunders personopplysninger. Dette betyr at vi gir kundene muligheter til å kontrollere behandlingen av personopplysningene deres.

Tilgangsrettigheter. Brukere av tjenesten har rett til informasjon om at vi behandler personopplysningene deres, hvilke personopplysninger vi behandler, og til å motta en kopi av personopplysningene deres.

Rett til å korrigere. Dersom personopplysninger vi behandler er uriktige eller ufullstendige, har tjenestebrukeren rett til å be om retting eller fullstendiggjøring av personopplysningene.

Rett til å begrense behandlingen.I visse situasjoner har tjenestebrukeren rett til å be om en begrensning på behandlingen av personopplysninger. Dette kan for eksempel være tilfelle dersom den registrerte bestrider nøyaktigheten av personopplysningene sine. I en slik situasjon er behandlingstiltakene begrenset til tidsrommet for verifisering av personopplysningenes nøyaktighet.

Rett til innsigelse.Tjenestebrukere har rett til å når som helst motsette seg behandlingen av personopplysningene deres til formålet direkte markedsføring. Tjenestebrukeren har også rett til å motsette seg behandling av personopplysninger av grunner knyttet til en spesifikk personlig situasjon, når vi behandler personopplysninger på grunnlag av våre legitime interesser.

Rett til å glemmes. Tjenestebrukere har rett til å be om sletting av personopplysningene sine. I noen tilfeller kan det likevel være en overordnet hensikt i å behandle og beholde personopplysninger, for eksempel for å oppfylle juridiske forpliktelser eller ved garantibehov.

Rett til dataportabilitet. Tjenestebrukere har rett til å be om å få sine personopplysninger i maskinlesbart format, i situasjoner hvor vi behandler personopplysninger basert på kontrakt eller samtykke. Dette gjelder kun personlige opplysninger tjenestebrukeren selv har gitt til oss.

Rett til å trekke tilbake samtykke. Hvis grunnlaget for behandling av personopplysninger er samtykke, har tjenestebrukeren rett til å trekke tilbake samtykket når som helst. Samtykke til direkte digital markedsføring kan tilbakekalles ved å bruke "avmeldingskoblingen" på slutten av den mottatte e-postmeldingen.

****

Merk at du som registrert bruker kan redigere og slette informasjonen din direkte i applikasjonen. Du kan også administrere samtykkene dine i applikasjonsinnstillingene. Spørsmål og forespørsler relatert til den registrertes rettigheter, kan sendes på e-post til [email protected] .

Hvis den registrerte føler at personopplysningene deres ikke behandles riktig, har de rett til å klage til tilsynsmyndigheten. Oppdatert kontaktinformasjon og prosedyreinstruksjoner fra det finske datatilsynet finner du på det finske datatilsynets nettside https://tietosuoja.fi .

OPPBEVARINGSPERIODER FOR PERSONOPPLYSNINGER

Vi har definert oppbevaringsperioder for personopplysninger basert på behandlingsformålet og gjeldende lov. Med mindre annet er lovpålagt, vil Nokian Tyres kun beholde personopplysningene til Intuitu-tjenestebrukere så lenge det er nødvendig for å oppfylle formålene som er definert i denne personvernerklæringen:

  • Identifikasjonsdata som kan knyttes til brukeren vil bli slettet eller anonymisert etter at kundeforholdet til tjenesten er avsluttet, og senest fem (5) år etter at brukeren sist logget på tjenesten, med mindre gjeldende lov har krav til å oppbevare brukerdata lenger. Kundeforholdet anses å være avsluttet når brukeren sender en forespørsel til Nokia Tyres om å slette dataene.
  • I forbindelse med direkte digital markedsføringskommunikasjon, behandler vi personopplysninger så lenge samtykke som er gitt er gyldig. Hvis samtykke tilbakekalles, vil vi suspendere behandlingen av personopplysninger for direkte digital markedsføring og slette personopplysningene hvis det ikke er noe annet formål med behandlingen av dem.
  • Tjenesten inneholder ingen personopplysninger om ikke-registrerte brukere, bortsett fra invitasjoner til tjenesteaktivering. Invitasjoner beholdes i 30 dager.
  • Kjøretøydata som er knyttet til tjenesten vil bli slettet etter at brukeren av tjenesten har fjernet kjøretøyet fra tjenesten. Der brukerkontoen tilhører en organisasjon, vil kjøretøydata bli slettet etter at administratorbrukeren fjerner kjøretøyet fra tjenesten.

Spørsmål angående våre oppbevaringsperioder for personopplysninger, kan sendes via e-post til [email protected] .

REVISJONER AV DENNE PERSONVERNERKLÆRINGEN

Vi utvikler stadig tjenestene våre, og denne personvernerklæringen kan bli revidert. Revisjoner kan også være basert på endringer i lovgivning. Vi anbefaler kundene våre å lese gjennom denne personvernerklæringen regelmessig, for å holde seg oppdatert om mulige endringer. Dersom noe vesentlig endres i behandlingen av personlig informasjon, vil vi uansett gjøre en innsats for å åpent varsle kundene om endringene. Informasjon om vesentlige endringer, vil bli gitt til registrerte brukere av Intuitu-tjenesten via e-post til adressen brukeren ga oss ved registrering eller i Intuitu-applikasjonen.