FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
fr. januar 19 10:35 2018 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

Lavere utgifter og mindre utslipp med nye dekk fra Nokian Tyres

Den nordiske dekkprodusenten har nettopp lansert Nokian Hakkapeliitta R3 og Nokian Hakkapeliitta R3 SUV. Dekkene er utstyrt med Arctic Sense Grip-konseptet som er utviklet av Nokian Tyres selv. Konseptet gjør bilkjøringen kontrollert, presis og stillegående på både glatte og bare vinterveier.

Nokian Hakkapeliitta R3

Godt grep står høyt på ønskelista

At vinterværet plutselig kan endre seg er vi vant med i Norden. Det er derfor ikke overraskende at godt grep på glatte veier er en spesielt etterspurt egenskap i de nordiske landene. Dette viser nemlig kundeundersøkelsen til Nokian Tyres. Dekkprodusenten svarer med de to nye vinterdekkene som har flere forskjellige seiper som tilpasses alle værforhold og som derfor gir et konstant godt grep uavhengig av vær.

− Nye Nokian Hakkapeliitta R3 er laget med en fullstendig balanse mellom sikkerhet og komfort under vinterkjøring. Dekket er stillegående, samtidig som det beholder sin presisjon, responsive styring og gode sidegrep. Dette er spesielt viktig for vintersikkerheten, særlig ved filskifte eller i skarpe svinger, sier Kjetil Røssel, dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres.

Kunne spart samfunnet for titalls millioner

Tall fra KPMG viser at den lave rullemotstanden til Nokian Hakkapeliitta R3 gir mindre drivstoffbruk sammenlignet med andre vinterdekk i premiumklassen. Helt konkret kan norske sjåfører spare 21 liter drivstoff over fire år. Dette tilsvarer et kutt på 50 kilo i CO2-utslipp.

21 liter og 50 kilo høres kanskje ikke ut som mye. Men, dersom alle norske passasjerbiler kjørte på Nokian Hakkapeliitta R3-dekk, ville vi kuttet drivstoffbruket med 60 millioner liter og intet mindre enn 145 000 tonn med CO2-utslipp. Dette vil ha en estimert samfunnsøkonomisk gevinst på 55,8 millioner kroner[1].

Teslatilpasset toppdekk

Premiumdekket Nokian Hakkapeliitta R3 kommer i 68 dimensjoner med størrelser fra 14 til 21 tommer, og har hastighetsklassifiseringen R (170 km/t). Nokian Hakkapeliitta R3 SUV kommer i 63 dimensjoner fra 16 til 21 tommer, der de fleste størrelsene er merket XL for høyest mulig lastekapasitet. Dekkene blir tilgjengelig til vinterdekksesongen høsten 2018.

Det omfattende dimensjonsutvalget gjør at disse dekkene passer utmerket for alle moderne bilmodeller, inkludert hybrider og elbiler. Nokian Hakkapeliitta R3 passer eksempelvis Tesla Model S, Tesla Model 3, BMW i3 og VW e-Golf, mens Nokian Hakkapeliitta R3 SUV er et utmerket valg for Tesla Model X.

Klikk her for bilder: www.nokiantyres.no/hakkapeliitta-r3

Ytterligere informasjon:

Nokian Tyres plc,
Teknisk kundeservicesjef Matti Morri, tlf. +358 10 401 7621 matti.morri@nokiantyres.com
Produktsjef Kjetil Røssel, tlf. 911 55 274
kjetil.rossel@nokiantyres.com

[1] Kalkulasjonene er basert på en sammenligning av rullemotstanden til Nokian Hakkapeliitta R3 opp mot andre premium vinterdekk. Nøkkelelementer i kalkulasjonen er som følger: 2.7 passasjerbiler i Norge, gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12 500 km og et årlig drivstofforbruk på 5.8 l/100 km i gjennomsnitt. Den samfunnsøkonomiske gevinsten er basert på gevinst ved reduserte CO2-utslipp og er blitt kalkulert ut fra en verdi på 40 euro per tonn CO2, hvilket er samme tall som Statens Vegvesen bruker. Kilde: Vurdering basert på KPMGs True Value-metodikk.