FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
on. august 31 12:17 2011 i kategori Produkt pressemeldinger

Nykommeren i Hakka-familien trives i regn



Nye Nokian Hakka Blue – topp ytelse på våte veier



Nokian Hakka Blue er et nytt sommerdekk for høye ytelser som gir meget godt grep på raskt skiftende sommerføre. Det nyeste tilskuddet til Nokian Tyres sommerdekkfamilie Hakka, er skreddersydd for nordiske veier. Det nye dekket gir best mulig grep og presise kjøreegenskaper på våte veier – under krevende forhold der bilføreren virkelig må kunne stole på dekkene sine. Dekkets nye innovasjoner, Dry Touch og såkalte ”lensespor” gir Nokian Hakka Blue meget godt grep på våte veier, og topper bilen fra 80 km/t nesten en meter tidligere enn vanlige sommerdekk.

Det nye sommerdekket er utviklet for biler gode ytelser, og gir meget sikre kjøreegenskaper fra tidlig vår til sen høst. Til tross for sine sportslige egenskaper er dekket meget miljøvennlig. Dekket har mange lignende miljøvennlige innovasjoner som sin lillebror Nokian Hakka Green, blant annet den meget lave rullemotstanden – blant de laveste i sin klasse.

Nye innovasjoner gir maksimalt våtgrep



Undersøkelser viser at det er regnet som forårsaker flest trafikkulykker av alle værtyper. Det er enkelt å kjøre bil på tørre sommerveier, men når tordenvær og kraftig regn overrasker, blir risikoen for den farlige vannplaningen stor. Dekkene kan lett miste kontakten med veien, og det blir umulig å styre bilen.

- Maksimering av våtgrepet var vårt viktigste mål da vi utviklet veigrep og konstruksjon for Nokian Hakka Blue. Til dette arbeidet brukte vi i stor grad vårt høyhastighetskamera. Resultatet ble nye innovasjoner som forbedrer dekkets våtgrep og reduserer risikoen for vannplaning ved at vannet ledes effektivt bort mellom dekk og vei. Dekket har også en ny gummiblanding som forbedrer våtgrepet, sier Juha Pirhonen, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

Den nye Dry Touch sugerørslamellen suger opp vann mellom dekkets slitebane og veien, og leder vannet til dekkets hovedspor. Innovasjonen gjør at dekket har størst mulige veikontakt også ved kraftig regnvær, samtidig som grepet også blir bedre på tørr vei. Den nye lamellkonstruksjonen gjør at dekket beholder sine gode våtegenskaper også når det er slitt. Dry Touch sugerørslameller er bredere i bunnen enn i åpningen, noe som har den fordelen at lamellens sporvolum øker i takt med slitasjen.

En annen innovasjon som reduserer risikoen for vannplaning, er såkalte ”lensespor”. De ellipseformede hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrgående sporene øker. De tverrgående sporene er i tillegg mer åpne, noe som bidrar til den økte vanngjennomstrømningen på våte veier. Også dekkets fire brede, polerte hovedspor bidrar til at vann ledes bort effektivt. De polerte hovedsporene er dessuten med på å gi dekket attraktiv design.

Sammenligningstester gjort av Nokian Tyres viser at bilen med Nokian Hakka Blue stanser etter 39,5 meter fra 80 km/t på våt asfalt. Bilen med vanlige sommerdekk trenger 0,8 meter lengre bremsestrekning.

Miljøvennlig og komfortabelt



Dekkets nye slitebanegummiblanding, en kombinasjon av silica og furuolje, er optimert for høye hastigheter. Denne kombinasjonen forbedrer veigrepet også ved meget lave temperaturer, som tidlig på våren og sent på høsten. Furuoljen i gummiblandingen senker temperaturen i Nokian Hakka Blue ved å redusere friksjonen som oppstår når molekylene beveger seg i dekket. Resultatet blir redusert varmeutvikling og lavere rullemotstand.

Den nye gummiblandingen og det nye mønsteret gir dekket en rullemotstand som er blant de laveste i denne hastighetsklassen. Dette reduserer drivstofforbruk og avgassutslipp. Nokian Hakka Blue er dessuten meget slitesterkt, selv på grove norske asfaltveier.

I veggene på dekkets langsgående ribber finnes små halvrunde hull som likner overflaten på en golfball. Deres oppgave er å kjøle ned dekket og redusere lydnivået. Denne innovasjonen – Silent Groove – reduserer dekkets luftmotstand og dermed bilens drivstofforbruk.

Logisk og stabilt



Nokian Hakka Blue har logiske og stabile kjøreegenskaper. Konstruksjonsløsninger og slitebane er utviklet for å gi sikre kjøreegenskaper også i høye hastigheter. Som sin lillebror Nokian Hakka Green tilbys også Nokian Hakka Blue produkter i to hastighetsklasser – i dette tilfellet V (240 km/t) og W (270 km/t).

Dekket har inside/outside slitebane, som er typisk for Hakka produktfamilien. Dette øker komforten og gir presise kjøreegenskaper. Den kraftige midtribben støtter dekkets midtparti. Under denne finnes i tillegg en litt stivere gummiblanding som gir sikre kjøreegenskaper også i høyere hastigheter, foruten ved unnamanøvre og hard bremsning. Sporenes vegger på dekkskuldrene har en helningsvinkel på 20 grader for å gi god stabilitet, spesielt i svinger, ved filskifte og raske unnamanøvre.

Patentert komfort



Nokian Hakka Blue har selvsagt den Nokian Tyres-patenterte slitasjevarsleren (DSI – Driving Safety Indicator). I tillegg har dekket en vannplaningsvarsler i form av et vanndråpesymbol som forsvinner når mønsterdybden er 4 millimeter, og minner om at risikoen for vannplaning øker. På inforuten på dekksiden kan dekkets lufttrykk og plassering på bilen markeres.

Nokian Hakka Blue kommer i 21 dimensjoner, fra 15 ti 17 tommer. Samtlige dimensjoner har XL-merking, hvilket betyr størst mulige bæreevne.

Det nye Nokian Hakka-dekket har salgsstart våren 2012 på Nokian Tyres viktigste markeder i Norden, Russland, Ukraina, Kasakhstan og Hviterussland.

Nokian Hakka Blue – Wet Perfomer



  • Meget godt grep og sikkerhet på våte veier
  • Presist og stabilt under raskt skiftende værforhold
  • Komfortabelt og økonomisk fra vår til høst

Viktigste innovasjoner



Dry Touch sugerørslamell. Den unike sugerørslamellen suger effektivt opp vann mellom dekk og vei, og leder vannet til dekkets hovedspor. Innovasjonen gjør at dekket har størst mulig veikontakt selv ved kraftig regnvær, samtidig som grepet også blir bedre på tørr vei. Den nye lamellkonstruksjonen gjør at dekket beholder sine gode våtegenskaper selv når det er slitt. Dry Touch sugerørslamell er bredere i bunnen enn oppe, noe som gir den fordelen at lamellens sporvolum øker i takt med at dekket slites.

Lensespor. De ellipseformede hullene i de tverrgående hovedsporene ved dekkets innerskuldre lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrgående sporene øker. Innovasjonen gir dekket bedre vannplaningsegenskaper. De tverrgående sporene er også mer åpne, noe som bidrar til å øke vanngjennomstrømningen i sporene.

Silent Groove Design. På veggene på dekkets langsgående ribber finnes små halvrunde hull som likner overflaten på en golfball. Deres oppgave er å avkjøle dekket og senke lydnivået. Innovasjonen reduserer dekkets luftmotstand, og gjør det mer slitesterkt. Med lavere lydnivå øker dessuten komforten.

Støtten på dekkskuldrene. Sporenes vegger på dekkskuldrene har en helningsvinkel på 20 grader, hvilket gir god stabilitet i svinger, ved filskifte og unnamanøvre.

Hakka Blue Silica gummiblanding. Den nye miljøvennlige helsilica gummiblandingen gir meget godt våtgrep og alv rullemotstand ved alle temperaturer. Furuoljen i gummiblandingen øker dekkets slitestyrke.

Nokian Hakka



Nokian Hakka sommerdekk er skreddersydd for grove asfaltveier og skiftende forhold. Alle Hakka-produkter er utviklet for krevende nordiske forhold med varierende temperaturer. Dårlige, gropete veier, raskt skiftende værforhold og våte veier er hjemmebane for Nokian Hakka sommerdekk.

Nokian Tyres er den eneste dekkprodusent i verden som utvikler sine sommerdekk spesielt for nordiske forhold.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlue