fr. mai 11 09:56 2012 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger

Vintertest av lastebildekk i Ivalo:


Sikker vinterkjøring krever gode vinterdekk på alle hjul



Ifølge finsk lov er minimum mønsterdybde for vinterdekk 1,6 mm for tunge kjøretøy, noe som er altfor lavt. Dessuten er det ofte bare trekkvognen som utstyres med nye dekk om høsten. Gode dekk hever også manøvrerbarheten for traileren til et helt annet nivå sammenlignet med slitte dekk, og gir føreren langt bedre kontroll ved stans, igangkjøringer og i svinger.

Det var blant annet disse faktorene som ble tydeliggjort i en vintertest for tunge kjøretøy, arrangert av Nokian Tyres i samarbeid med VR Transpoint, Universitetet i Oulu, Liikenneturva, Yrkeshøgskolen i Oulu og Yrkeshøgskolen i Kainuun i Ivalo i mars.

Den store forskjellen på testresultatene for nye vinterdekk kontra slitte, kom overraskende på de mange journalistene og ekspertene som var til stede. Testene ble kjørt med to identiske trailere.

På den første traileren ble trekkvognen utstyrt med nye Nokian Hakkapeliitta Truck F vinter forhjulsdekk og Nokian Hakkapeliitta Truck E vinter drivhjulsdekk, mens de resterende dekkene var nye såkalte helårsdekk.

Den andre traileren hadde slitte helårsdekk med en gjennomsnittlig mønsterdybde på ca. 5 mm.

Opptil 30 % lengre bremselengde



Testmanøvrene omfattet ABS-bremsing fra ulike hastigheter, dobbelt kjørefeltskifte og en akselerasjonstest. Testoverflaten var hardpakket snø og is. Kjøretøyene var utstyrt med testsensorer som målte funksjoner som akselerasjon i flere retninger og giringshastighet. Den totale massen av hvert kjøretøy var ca. 43 tonn. Avvikene mellom resultatene oppnådd med nye og slitte dekk var veldig klare.

- I ABS-bremsetesten var bremselengden med slitte dekk i gjennomsnitt 30 prosent lengre enn med nye. Med en inngangshastighet på 70 km/t, var hastigheten i kollisjonsøyeblikket ca. 35 km/t. I akselerasjonstesten på 70 meter var kjøretøyet med slitte dekk fremdeles én lastebillengde bak da kjøretøyet med nye dekk nådde målet, oppsummerer produktutviklingssjef for lastebildekk i Nokian Tyres, Teppo Siltanen.

Ingen overraskelser med nye vinterdekk



Den doble kjørefeltskifte-testen markerte like store forskjeller mellom de to kjøretøyene. Lastebilen med nye dekk understyrte ikke. Det var mindre sideveis bevegelse på drivakselen, og dollyen og tilhengeren fulgte trekkvognen konsekvent.

Trekkvognen med slitte dekk, derimot, understyrte mye, og bakenden skled sidelengs. Dollyen presset mot trekkvognen, og det var vanskelig å styre traileren tilbake til kjørefeltet.

Denne testen viser tydelig hvor viktig det er å ta hensyn til trailernes dekk om vinteren. Ofte er det bare trekkvognen som utstyres med nye dekk om høsten.

For maksimal sikkerhet er det viktig å velge dekk med en åpen mønsterdesign og M+S-merking. Dybden på dekkmønsteret er spesielt vesentlig ved kjøring på snø eller slaps. Sterk seiping forsterker veigrepet ytterligere.

Minimum mønsterdybde 5 mm



Nokian Tyres mener at en minimumsgrense for mønsterdybde på vinterdekk på 1,6 mm er altfor lav.

- Trekkvognens dekk bør ha minst 5 mm mønsterdybde, og tilhengerdekkenes mønsterdybde bør ikke være mindre enn 3 mm. I Sverige, Norge og Tyskland krever loven at det brukes dekk som egner seg for vinterforhold.

Svensk lov fastsetter at minimum mønsterdybde på trekkvognens dekk er 5 mm mellom 1. desember og 31. mars. Dette bør også være minimumskravet i Finland, foreslår Siltanen.

Gode dekk hever manøvrerbarheten for traileren til et helt annet nivå sammenlignet med slitte dekk, og gir føreren langt bedre kontroll ved stans, igangkjøringer og i svinger.

Global oppvarming har ført til mer variasjon i vintervær og kjøreforhold. Det er viktig alltid å tilpasse hastigheten etter forholdene, spesielt med hensyn til bremselengde, og svinghastigheten bør også alltid holdes på et forsvarlig nivå.

Nokian Tyres dekktest for lastebiler - mars 2012

Hovedresultater:
  • Ved ABS-bremsing var bremselengden med slitte dekk i gjennomsnitt 30 prosent lengre. Med en inngangshastighet på 70 km/t, var hastigheten i kollisjonsøyeblikket fortsatt ca. 35 km/t.
  • I akselerasjonstesten over 70 meter var kjøretøyet med slitte dekk en lastebillengde bak da kjøretøyet utstyrt med nye dekk nådde målet.
  • Traileren med nye dekk understyrte ikke. Det var mindre sideveis bevegelse på drivakselen, og dolly og tilhenger fulgte trekkvognen konsekvent.
  • Trekkvognen med slitte dekk, derimot, understyrte mye, og bakenden skled sidelengs. Dollyen presset mot trekkvognen, og det var vanskelig å styre traileren tilbake til kjørefeltet.
  • Det er viktig å være oppmerksom på vinterdekkene på alle aksler, ikke bare på trekkvognen.
  • Gode dekk hever manøvrerbarheten for traileren til et helt annet nivå sammenlignet med slitte dekk, og gir føreren langt bedre kontroll ved stans, igangkjøringer og i svinger.


Ytterligere informasjon:
Nokian Tyres plc
Teppo Siltanen, produktutviklingssjef/lastebildekk, tlf. +358 10 401 7709, teppo.siltanen(at)nokiantyres.com

Nokian lastebildekk: Sikre og økonomiske

Nokian lastebil- og bussdekk er utviklet for krevende profesjonell bruk under varierende forhold, med sikte på å sikre trygg kjøring i alle slags vær- og på alle slags føre. I Nokian Tyres egne testsentre i Ivalo, Lappland og i Nokia testes ekstreme kjøresituasjoner for alle årstider. Videreutvikling av dekkene innebærer millioner av kilometer med kjøring i ulike brukermiljøer og i alle typer værforhold. Tett samarbeid med transportører og transportfirmaer gir verdifulle brukererfaringer som støtter fabrikkens produktutvikling. Målet med den allsidige testingen er å tilby de sikreste og mest økonomiske dekkene for yrkessjåfører. Omfattende tradisjoner ligger til grunn for Nokian Tyres solide kompetanse. Fabrikken utviklet verdens første vinterdekk for tunge kjøretøy allerede i 1934.
https://www.nokiantyres.no/lastebiler-og-busser