Trykkmåling: |
0 – 9 bar (+/- 0,04 bar) |
Temperaturmåling: |
-40 til 80°C (+/- 2-4°C) (-40°C til -20°C med begrenset funksjonalitet og ytelse) |
Batteri: |
Typisk brukstid på 10 000 aktive timer. Ikke-utskiftbart batteri. |
Sensorplassering: |
Indre dekkoverflate. Ingen hjulbalansering kreves. |
Kommunikasjon mellom smartdekk og mobilapp: |
Lavenergi Bluetooth |
Alarmer: |
Lavt trykk, høy temperatur. Mistet sensortilkobling. |
Frakoblet bruk: |
Trykk og temperatur. Flåteovervåking krever en nettverkstilkobling. |
Appen er tilgjengelig for: |
Android 8 og nyere | iOS 11 og nyere |
Sensorgaranti: |
Det som oppstår først: - 8 000 driftstimer, ELLER - 2 år fra kjøpsdato Dekkes ikke: - Bruk av væsker i dekket - Bruk av innerslange |
Dekkgaranti: |
Smartdekk har ett ekstra års garanti. |
Kontakt Intuitu-teamet
Tekniske spesifikasjoner
Nokian Tyres Intuitu-sensoren er designet og utviklet av og for Nokian Tyres. Den måler dekktrykk og temperatur direkte fra overflaten på innsiden av dekket, og sender målingene hvert minutt via Bluetooth til Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.
Appen varsler brukeren dersom den oppdager unormale dekkforhold. Dermed kan det iverksettes tiltak for å holde dekkene i topp stand slik at arbeidet forblir trygt, samtidig som levetiden til dekket forlenges og kostnadene holdes så lave som mulig.
Datasikkerhet og personvern
For Nokian Tyres er ditt personvern og datasikkerhet svært viktig. Derfor er alle aspekter av Intuitu-tjenesten fullt GDPR-kompatibel. For å øke sikkerheten krypteres dataoverføringen mellom sensorene og mobilapplikasjonen. Datalagringen leveres av verdensledende leverandører av datalagringsplattformer.
Intuitu samler inn følgende data:
- Brukerinformasjon: navn, innloggingsdetaljer, kontaktinformasjon
- Smarte dekkdata: trykk, temperatur, bevegelse, tid for måling
- Fra enheten som kommuniserer med smartdekket:
- Hastighet og høyde
- Plassering (kun hvis brukeren tillater det)
- Bruksdata for apper
Dataene brukes til:
- Levere appfunksjoner – dekkovervåking, dekkregistrering av brukeren
- Forbedret håndteringen av dekkgarantikrav
- Anonymiserte data brukes
- For å få en forståelse av hvor og hvordan dekkene brukes
- For å utforme og utvikle bedre dekk
- For å forbedre appen og relaterte tjenester
- For å kommunisere med kunder (markedsføringskommunikasjon kun dersom brukeren tillater det)
Garanti
Registrering av dine nye tunge dekk i Intuitu-applikasjonen gir deg rett til en ett års dekkgarantiforlengelse. Intuitu-sensorene i smartdekkene dekkes med egen garanti, for 8 000 aktive brukstimer eller 2 år fra kjøpsdatoen – avhengig av hva som kommer først. Garantien dekker ikke skader som skyldes bruk av væskefylte dekk eller innerslanger. For garantikrav kan dekkbruksdataene som samles inn av Intuitu-applikasjonen brukes.
Vanlige spørsmål (vanlige spørsmål)
Appnedlasting, installasjon og kontoadministrasjon
Hvorfor finner jeg ikke Intuitu-appen i App Store?
Det er to mulige årsaker:
- Telefonen må ha Android 8 eller nyere, eller iOS 11 eller nyere. For eldre telefoner vises ikke appen.
- Du kan være i et land hvor vi ikke har utgitt appen ennå.
Appen er optimalisert for mobiltelefoner, men fungerer på alle enheter som kjører Android 8 eller nyere, eller iOS 11 eller nyere.
Ekstremt lite. Fra innstillinger kan du velge om du vil synkronisere med Intuitu-skyen hele tiden eller bare med Wi-Fi.
Merk! Hvis du slår av datatilkoblingen, deles ikke informasjonen med andre brukere i flåten.
Veldig lite. Data samles inn fra smartdekkene og flyttes til Intuitu-skyen når det er en nettverkstilkobling.
Hvorfor må jeg ha posisjonstjenester slått på og delt med Intuitu-appen?
Kommunikasjon med smartdekk krever Bluetooth, som igjen krever tilgang til telefonens plassering. Denne stedsinformasjonen deles ikke med Intuitu-skyen med mindre du gir uttrykkelig tillatelse fra appinnstillingene.
Jeg vil ikke dele posisjonen min. Er det ok?
Ja, absolutt. Selv om det er mulig i appinnstillingene å dele posisjonen din med Nokian Tyres, er det ikke et krav og den venter på fremtidige funksjoner som ennå ikke er kunngjort.
Merk! Du må imidlertid tillate intuitu-appen å få tilgang til telefonens posisjonstjenester for at dekkene skal kunne kommunisere med appen. Uten dette vil ikke appen fungere. Dette er ikke det samme som når du deler posisjonen din med Intuitu-skyen. Nyere versjoner av telefonoperativsystemer deler ikke automatisk Bluetooth og plassering med apper, noe som betyr at du spesifikt må tillate dette for Intuitu-appen fra telefonens appinnstillingene.
Jeg vil ikke tillate at Intuitu-appen viser varsler på telefonen min. Er det ok?
Nei, vi anbefaler ikke dette. Hvis du forhindrer at appen sender varsler til deg, går du glipp av alarmmeldinger som forteller deg om problemer med smartdekkene dine.
Hvor mange brukere kan jeg innlemme i flåten min?
Så mange du vil. Det er ingen grense.
Hvor mange flåter kan jeg være medlem av til enhver tid?
E-postadressen din kan bare knyttes til én flåte om gangen. Hvis du kjører for flere flåter, må du opprette separate Intuitu-kontoer med forskjellige e-postadresser, og deretter logge på etter behov.
Hvordan kan jeg slette Intuitu-kontoen min?
Dette kan anmodes om direkte i appen.
Smarte dekk
Kan jeg bruke væsker som ballast i mine smartdekk?
Nei. Det vil ugyldiggjøre sensorgarantien.
Kan jeg bruke innerslanger i smartdekkene mine?
Nei. Det kan skade både innerslangen og sensoren.
Hvor langt unna kan telefonen min være fra smartdekkene?
Dette avhenger av dekkets struktur og hvilke gjenstander som er mellom dekkene og telefonen. Noen få meters minimum er vanlig.
Kan jeg fortsatt bruke andre Bluetooth-enheter som bilens lydsystem samtidig?
Android: Ja
iPhone: Opptil 8 Bluetooth-enheter kan kommuniseres med samtidig.
Hvor mange smartdekk kan jeg ha i flåten min?
Så mange du vil. Det er ingen grense.
Hvor mange smartdekk kan snakke med telefonen min samtidig?
For Android har vi testet opptil 16 smartdekk. For iPhone er maksimumet rundt 8 Bluetooth-enheter til enhver tid – hvert smartdekk er en Bluetooth-enhet.
Har jeg lov til å fjerne sensoren selv og sette den i et annet dekk?
Nei. Sensorene er spesifikk for dekket hvor de ble montert. Ved å fjerne sensoren risikerer du å skade sensoren og dekket, dette vil gjøre garantien ugyldig.
Jeg har flyttet posisjonen til smartdekkene mine. Hvordan kan jeg oppdatere dette i appen?
Ta kontakt med oss og vi vil oppdatere appen for deg. Det er viktig at smartdekket er i riktig posisjon på appen hvis det oppstår problemer og appen varsler deg om dette.
Merk! Hvis du har vanlige dekk som du har registrert, kan du flytte dem rundt i appen selv.
Jeg har solgt kjøretøyet mitt med smartdekk.
I appen kan du overføre komplette sett med smartdekk til nye eiere. Gå til flåtefanen → sveip til venstre → rediger kjøretøy → velg «Overfør dekk». Sørg for at du gir ditt opprinnelige kjøpsbevis til den nye eieren.
Jeg bytter mine smartdekk med årstidene.
Ta kontakt med oss og vi oppdaterer appen for deg.
Kan jeg få en blanding av smarte- og ikke-smarte dekk på kjøretøyet mitt?
Absolutt. Du kan ha så mange eller så få smartdekk du vil. Ta kontakt med oss for å forsikre deg om at appen er riktig konfigurert.
Jeg tror jeg har et problem med en sensor i ett av dekkene mine.
Ta kontakt med oss. Ikke prøv å fjerne sensoren selv.
Hvorfor må jeg sammenkoble smartdekkene mine med iPhone, men ikke med Android-telefonen min?
Android og iOS fungerer på litt forskjellige måter. Det er kun iOS som krever at smartdekkene er sammenkoblet med hver telefon i flåten.
Gå til innstillinger og deaktiver disse sammenkoblingsvarslene. Hvis du ender opp med å kjøre et flåtekjøretøy, kan du aktivere sammenkoblingsvarslene for å starte sammenkoblingsprosessen.
Jeg har problemer med å sammenkoble smartdekkene med iPhone.
Prøv følgende trinn. Hvis de ikke hjelper, kontakter du oss umiddelbart.
- Pass på at du er nær smartdekkene – gå ut av kjøretøyet om nødvendig.
- Sørg for at smartdekkene holder seg våkne ved å bevege kjøretøyet litt – sammenkoblingsprosessen kan ta 5 til 10 minutter, da kan dekkene gå i dvalemodus.
- Kontroller at du har både Bluetooth og posisjonstjenester på og delt med Intuitu-appen.
- Prøv å sette telefonen i flymodus i ett minutt eller to.
- Prøv å starte telefonen på nytt.
Forsiktig! Ikke prøv å sammenkoble smartdekkene mens du kjører.
Jeg har problemer med å sammenkoble smartdekkene mine med Android-telefonen.
Prøv følgende trinn. Hvis det ikke hjelper, tar du kontakt med oss.
- Sørg for at smartdekkene er aktive ved å rotere dem minst en full omreidning – de vil gå i dvalemodus 5 minutter etter at de slutter å bevege seg.
- Kontroller at du har delt Bluetooth- og posisjonstjenester med Intuitu-appen
- Kontroller at telefonen din er innenfor noen få meter fra smartdekkene.
- Prøv å sette telefonen i flymodus i ett minutt eller to
- Prøv å starte telefonen på nytt
Overvåking av smartdekk
Jeg er en flåteleder og jeg vet at dekkene er aktive og i bruk, men jeg ser ingen live data.
Sjekk følgende:
- Har telefonen en datatilkobling?
- Har sjåføren telefonen med seg?
- Har sjåførens telefon en fungerende datatilkobling?
- Er denne telefonen nær smartdekkene? Metall og glass svekker Bluetooth-signalet fra dekkene.
- Er Intuitu-appen aktiv og logget på riktig konto?
- Har Bluetooth og posisjonstillatelser vært aktivert hele tiden, og ikke bare når appen er i bruk?
Hvordan vet jeg om en smartdekksensor har sluttet å virke?
Hvis appen oppdager et dekk som den ikke har mottatt data fra i 15 minutter, mens andre flytter og sender data, vil appen vise et varsel om «Smartdekktilkobling tapt». Hvis denne alarmen vedvarer i mer enn noen få dager, tar du kontakt med oss.
Hvor mye påvirker appen levetiden til telefonbatteriet?
Appen har en batteribruksprofil som er typisk for andre apper som kjører i bakgrunnen ved bruk av Bluetooth- og posisjonstjenester.
Hvor lenge holder smartdekk seg aktive?
Smartdekk blir aktive så snart de oppdager dekkrotasjon og går i dvalemodus 5 minutter etter at bevegelsen har stoppet.
Det er en lavtrykksalarm og en høytemperaturalarm. Du kan stille inn alarmen som du ønsker. Når det oppdages en avlesning som er på feil side av grensen, varsler appen deg. Vi vil uansett varsle deg og alle brukere i flåten hvis trykket faller under minimum på skalaen eller temperaturen overstiger maksimum på skalaen. På denne måten blir også flåteledere varslet om ekstreme verdier. Disse grensene er satt av Nokian Tyres dekkingeniører for å sikre dekksikkerhet.
Kan jeg få alarmer via e-post?
Ikke for øyeblikket. Hvis du ønsker denne funksjonen, kan du kontakte oss. Hvis du er en flåteleder, kan du be noen i flåten invitere deg, og du vil bli i stand til å følge alt fra din egen telefon. Nye medlemmer kan inviteres av medlemmer med «Leder»-rettigheter direkte fra appen.
Hvordan kan jeg se hva som har skjedd tidligere?
Dette er en funksjon for fremtiden. Ta kontakt med oss hvis du ønsker dette.
Hva er systemets sikkerhetsvurdering?
Nokian Tyres Intuitu er ikke et sikkerhetsrelatert system.
Hvordan kan jeg finne ut hvilket trykk jeg skal legge inn i dekkene mine?
Vennligst se vår tekniske dekkhåndbok. Det er en kobling til dette i appen.
Er det mulig å se posisjonene til kjøretøyene i flåten?
Nei. Kontakt oss hvis du ønsker denne funksjonen.
Hvilken informasjon deles innad i flåten?
Som medlem av en flåte vil du kunne se andre medlemmers e-postadresser og datoen og klokkeslettet da data sist ble samlet inn fra smartdekkene i flåten.
Registrering av tungt dekk
Jeg har problemer med å lese dekk-IDen fra mitt nye tunge dekk.
Du må registrere de nye tunge dekkene hos oss innen en måned etter kjøpet. Den beste tiden å gjøre dette er umiddelbart etter kjøpet. Ta kontakt med oss hvis du har problemer med å lese dekk-ID-en. Du trenger kjøpsbeviset ditt.
Appen gjenkjenner ikke dekk-IDen jeg oppgir.
Sjekk følgende. Hvis det ikke hjelper ar du kontakt med oss.
- Prøver du å registrere et lastebil-, buss- eller personbildekk? Hvis det er tilfelle, vil det ikke fungere fordi disse ikke kan registreres.
- Kontroller at telefonen har en nettverkstilkobling.
Jeg har flyttet posisjonen til dekket mitt på kjøretøyet eller innen flåten min.
Ikke noe problem. Du kan gjøre dette i appen. Husk å holde dekkinformasjonen oppdatert i appen når du bytter om og skifter dekk, slik at vi kan gi deg best mulig hjelp dersom du får et problem med dekket. Den utvidede garantien forblir gjeldende selv om du flytter dekkene.
Merk! Hvis dette er et smartdekk, må du kontakte oss hvis du endrer plasseringen av dekkene dine.
Jeg har solgt bilen min med de registrerte dekkene.
I appen kan du overføre komplette sett med registrerte dekk til nye eiere. Gå til flåtefanen → sveip til venstre → rediger kjøretøy → velg «Overfør dekk». Sørg for at du gir ditt opprinnelige kjøpsbevis til den nye eieren.
Kan jeg bruke appen til å registrere smartdekkene mine?
Nei, og det trenger du ikke. Du kan bare registrere ikke-smarte tunge dekk med appen. Smartdekkene er allerede registrert på deg.