EUs dekkmerking letter dekkvalget

Siden november 2012 skal nye dekk ha EUs dekkmerking, som skal gjøre det lettere å sammenligne dekk. Mange dekkjøpere har fortsatt lite kunnskap om hva dekkmerkingen forteller. Det er viktig å lese dekkmerkingen nøye, fordi den gjør det lettere å sammenligne hvor sikre og økonomiske dekkene er.

EUs dekkmerking gir informasjon om dekkets våtgrep, ekstern dekkstøy og drivstoffeffektivitet.

Under norske sommerforhold er våtgrepet en viktig egenskap, og derfor bør man sjekke at dekket har god våtgrepsklassifisering. Klasse A betyr at dekket har best mulige våtgrep, mens klasse F er dårligste våtgrep.

- Man bør huske på at merkingen ikke forteller noe om risikoen for vannplaning eller om kjøreegenskaper på vått underlag generelt. Merkingen forteller bare noe om bremsestrekning på vått underlag, minner Fredrik Hauge om.

Dekkets drivstoffeffektivitet i EU-merkingen er basert på dekkets rullemotstand. Jo høyere klassifisering, desto lavere drivstofforbruk.

- Dekk av høy kvalitet kan redusere drivstoffkostnadene betydelig. Forskjellen på to påfølgende klasser i drivstoffeffektivitet utgjør en forskjell på ca. 0,1 liter i forbruk pr. 10 mil, sier Hauge.

Dekk i den beste drivstoffeffektivitetsklassen kan i løpet av sin levetid spare ca. 90 liter drivstoff, sammenlignet med dekk i den dårligste klassen.

Dekkets eksterne støyklassifisering angir dekklyden utenfor bilen. Dekklyden oppgis i decibel i tre klasser. Jo flere svarte lydbølger dekkmerkingen har, desto høyere ekstern støy har dekket.