Testsenteret i Ivalo, ”White Hell”

På testsenteret i Ivalo, som heter «White Hell», gjennomfører Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent, omfattende tester av vinterdekkene sine på snø, is og slaps. Under disse kompromissløse testene presser erfarne testsjåfører dekkene helt til yttergrensene for å skille ut de aller beste blant de gode dekkene. Filosofien er at hvis et dekk fungerer under verdens mest krevende forhold, fungerer det hvor som helst.

Se videoer

Nokian Tyres tester vinterdekkene sine rundt i verden, men vinterdekkenes egentlige hjem er Ivalo, som ligger nord for polarsirkelen i Finland. Verdens nordligste dekkprodusent bygget testsenteret i Ivalo allerede på midten av 80-tallet. Senteret ligger i et område med ekstreme forhold og dekker over 700 hektar. Med verdens største og mest varierte testmiljø for vinterforhold lever senteret virkelig opp til sitt rykte som ekstremt tøft.

Nokian Tyres fører an innenfor utvikling av vinterdekkteknologi og bruker over halvparten av utviklingsbudsjettet sitt på produkttesting. White Hell er selskapets hovedsenter for testing.

– Helt fra de første fasene i utviklingen tester vi nye dekk i ekte miljøer. På denne måten sikrer vi fullkommen ytelse under krevende og varierte forhold. Tester i ekte miljøer med is og snø er et svært viktig element i utviklingsarbeidet, ettersom egenskapene til et dekk ikke bare kan optimaliseres ved hjelp av datamodeller, forklarer Matti Suuripää, lederen for Nokian Tyres-testsenteret.

"Tester i ekte miljøer med is og snø er et svært viktig element i utviklingsarbeidet, ettersom egenskapene til et dekk ikke bare kan optimaliseres ved hjelp av datamodeller."
Matti Suuripää, Lederen for Nokian Tyres-testsenteret

Utviklingen av et nytt dekk tar to til fire år. De praktiske testene er en viktig del av arbeidet, der ulike dekk testes inntil man står igjen med en vinner, som er spesielt tilpasset spesifikke vinterforhold.

Vinterdekk må ha ulike egenskaper avhengig av hvor de skal brukes – på isete føre i nord eller under varmere vinterforhold i Sentral-Europa.

– Hensikten med de kompromissløse testene og kampen mot grep begrensningene er å utvikle enda bedre og mer pålitelige vinterdekk. Når vi kan garantere at dekkene er sikre, kan sjåførene føle seg trygge selv under vinterforhold. Hvis et dekk fungerer godt i Ivalo, under verdens mest krevende forhold, fungerer det godt hvor som helst, legger Suuripää til.

"Hensikten med de kompromissløse testene og kampen mot grep begrensningene er å utvikle enda bedre og mer pålitelige vinterdekk. "
Matti Suuripää, Lederen for Nokian Tyres-testsenteret

Seks måneders testing i minusgrader og mørketid

På White Hell-testsenteret er det full aktivitet fra november til mai. I denne perioden har Ivalo minusgrader i over 200 dager. Da tester vi over 20 000 dekk og legger bak oss over 40 000 kilometer. De svært erfarne medarbeiderne og testsjåførene våre tester ut dekkene både på dagtid og om natten.

Dekkene testes så konsekvent som mulig på ulike baner med is og snø. Testene krever ekstrem fagkompetanse, nøyaktighet og tusenvis av gjentakelser. Nokian Tyres, som er kjent for sine kvalitetsprodukter, har over hundre kilometer godt vedlikeholdte testbaner i Ivalo.

Ivalo Testing Center “White Hell”

– I praksis sørger vi for at tykkelsen på snøen forblir uendret på banene, og vi gjør isen grovere og børster den ren etter behov, forklarer Suuripää.

White Hell er ikke alltid hvitt: Mørketiden midtvinters medfører noen ekstra utfordringer i utviklingsarbeidet. Med våren kommer også endringer i forholdene forårsaket av kalde netter og solrike dager. I løpet av ett døgn kan temperaturforskjellen på testbanene være opptil 40 grader.

Når solen er på sitt varmeste tidlig på våren, øker dagtemperaturen og svingningene i temperaturen såpass mye at det ikke er mulig å gjennomføre tester. Da må vi bare vente til solen går ned og i stedet teste dekkene om natten.

Ivalo Testing Center “White Hell”

I tillegg til de grundig preparerte testbanene har senteret en ishall med en lengde på 700 meter, der konsekvente og nøyaktige tester kan utføres uavhengig av forholdene utenfor.

Ivalo Testing Center “White Hell”

Teknologi kan ikke erstatte den menneskelige faktor

Under varierte tester er det svært viktig å simulere ekstreme kjøreforhold om vinteren. White Hell har for øyeblikket over 30 ulike testbaner. Her kan vi teste ytelsen til dekkene under akselerering og bremsing, i svinger og i bakker, og vi kan teste grepet på ulike overflater med is, snø og slaps. I testene bruker vi avansert teknologi.

– For at testutstyret skal være best mulig, jobber vi hele tiden med å videreutvikle det. Takket være fortløpende sporing av temperatur og relativ fuktighet kan vi for eksempel jobbe på en enklere og raskere måte, sier Petri Peltoniemi, testsjef i Nokian Tyres.

Nokian Tyres betraktes som verdensledende på ekstreme forhold på grunn av den omfattende produkttestingen i Lappland. Vi her helt avhengig av erfarne sjåfører, men i enkelte tester bruker vi også teknologi. Når vi har behov for et stort antall nøyaktige gjentakelser, har vi for eksempel stor glede av robotbiler. Disse utgjør imidlertid bare et supplement til testsjåførene.

– Maskiner og utstyr kan aldri erstatte ekte mennesker og erfaringen deres. Det tar flere år å bli en god testsjåfør, og den mest verdifulle informasjonen får vi fra våre egne testsjåfører. Vi går gjennom alle resultater sammen med dem, sier Peltoniemi.

Les mer:
Topp kompetanse og den nyeste tekniske kunnskapen

Fakta om testsenteret i Ivalo

• White Hell-senteret til Nokian Tyres er verdens største testsenter for vinterdekk. Arealet tilsvarer 1129 fotballbaner eller 700 baseballbaner.
• Vi tester dekkene våre på forskjellige tider av døgnet på over 30 testbaner under de unike forholdene i den finske delen av Lappland.
• Ivalo har minusgrader i over 200 dager i året, slik at dekkene kan testes under tøffe forhold.
• I vintersesongen tester vi over 20 000 vinterdekk på testsenteret.
• Vi kjører over 40 000 km på dekkene vi tester.
• Sjåførene tester dekk i Ivalo i all slags vær i over 180 dager i året.
• Ishallen med en lengde på nesten 700 meter gir stabile testforhold uavhengig av været utenfor.

Lær mer om hvordan vi tester

Produktene våre har bestått krevende tester som er skreddersydd for ulike bruksområder, som gjør de både trygge og pålitelige. Det er disse faktorene som har bidratt til Nokian Tyres sin suksess.

Last ned brosjyre

Testsenteret i Ivalo

Mer enn halvparten av Nokian Tyres produktutviklingskostnader går med til produkttester. Man får ikke tilstrekkelige testresultater bare ved laboratorietesting. Derfor tester Nokian Tyres sine produkter under virkelige driftsforhold, slik at man skal være sikker på at de skal fungere problemfritt under vanskelige, utfordrende og skiftende forhold.

Langt oppe i finsk Lappland, nord for Polarsirkelen i Ivalo, ligger det over 700 hektar store testsenteret White Hell, der produktutviklings- og testteamene tester dekk. På testsenteret i Ivalo simuleres ekstreme situasjoner for vinterkjøring fra november til mai, både natt og dag. Temperaturvariasjonene er voldsomme – bare på ett og samme døgn kan temperaturen variere med opptil 40 grader. Polarnatten midtvinters gir sine spesielle utfordringer for utviklingsarbeidet, og om våren er det en stadig kamp mellom de store forskjellene fra kalde netter til varme dager. I løpet av et år testes mer enn 20.000 dekk.

På testsenteret i Ivalo finnes mer enn 20 testbaner. Sammenlagt lengde på alle testbaner som holdes åpne hele vinteren er over 10 mil. På banene testes blant annet kjøreegenskapene på snø og is, samt dekkenes akselerasjons- og bremseegenskaper. Nokian Tyres er verdens ledende ekspert på nordiske forhold, mye takket være en omfattende testvirksomheten i Lappland. 

Vinterdekk testing på toppen

Nokian Tyres vinterkompetanse har sitt utspring i hjertet av finsk Lappland.

Fra Europas storbyer er det langt til Nokian Tyres testsenter i Ivalo. Omtrent 30 mil nord for Polarsirkelen, midt i ødemarken, ligger White Hell, den arktiske kusinen til tyske Nürburgrings ”Grüne Hölle”.

Nokian Tyres startet i 1986 sitt testsenter på dette stedet der dekkegenskapene virkelig kan utsettes for harde tester. På testsenteret i Ivalo arbeides det under ekstreme forhold; det er svært kaldt og is og snø over alt.

Veien som slynger seg gjennom fjellterrenget ender ved en port. Bak denne porten åpner det seg en moderne verden som stadig utvikles videre, og der man tester bildekk. Servicebygg, biler av ulike merker, teknikk og hjelpemidler – og selvsagt: Profesjonelle testere i arbeid.

Testsenterets ry som et brutalt og høyteknologisk sted bare vokser.

- Stadig flere internasjonale motormagasiner besøker oss. De legger ikke beslag på ressurser fra Nokian Tyres egen produktutvikling, men er en naturlig del av virksomheten under våre arktiske forhold, forteller testsjef Petri Peltoniemi.

Unik og fleksibel

Målet for Nokian Tyres, som er en foregangsbedrift på sikkerhet, er å utvikle enda bedre og mer pålitelige vinterdekkmodeller. En av de viktigste faktorene for fremgang er testsenteret i Ivalo, Nokian Tyres egen hjemmebane, en enestående helhet og selve fundamentet for vinterkompetansen.

På de nøye planlagte banene og veiene testes bildekk grundig og nøye under så like forhold som mulig.

I Ivalo utsettes hvert vinterdekk for flere timers testing som blant annet omfatter bremsing, akselerasjon, rundbaner, slalåmkjøring og bratte bakker, alt på både snø og is. Det utfordrende målet er å skille de beste dekkene fra gode dekk, og gjøre det mulig å gi kommende vinterdekk verdens beste sikkerhetsegenskaper.

- Testsenteret i Ivalo er et fantastisk sted. Ingen testrigg eller testing innendørs kan slå testing under slike forhold, sier Matti Morri, sjef for Nokian Tyres tekniske kundeservice.