ty. februar 26 06:29 2013 i kategori Produkt pressemeldinger
Sommerdekkfamilien Nokian Hakka vokser:

Flaggskipet Nokian Hakka Black – og miljøvennlige Nokian eLine



Om kort tid starter salget av to nye tilskudd til sommerdekkfamilien Nokian Hakka. Nyheten Nokian Hakka Black er et avansert sportslig dekk utviklet for høye ytelser og rask kjøring, mens miljøvennlige Nokian eLine allerede har AA-klassifisering i EUs nye dekkmerking.

Nokian Hakka Black for rask kjøring er et dekk i UHP-kategori (Ultra-High-Performance), den tøffeste kategorien for personbildekk. I utvalget inngår 28 produkter fra 16 til 20 tommer i hastighetsklassene W (270 km/t) og Y (300 km/t). Dimensjonsutvalg av nye Nokian eLine vil bli trinnvis tilgjengelig for forbrukerne i løpet av sommeren 2013.

Sikkert under ekstreme forhold



- Nokian Hakka Black er et dekk for krevende kjøring, og har en ny generasjon gummiblanding, en konstruksjon med flere lag og nanoteknikk, samt et mønster som er spesielt utviklet for rask kjøring.
Dekket reagerer lynraskt på styringen, noe som er et absolutt krav for sikker kjøring nær yttergrensene for grep. I tillegg til de eksakte kjøreegenskapene gjør de tekniske innovasjonene at dekket er meget komfortabelt og slitesterkt, forteller Juha Pirhonen, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

Gummien i slitebanen er Nordic Intelligent UHP Silica, som er spesielt utviklet for Nokian Hakka Black, skreddersydd for tøff bruk og høye hastigheter. Gummiblandingen optimaliserer dekkets våtgrep ved kraftig varierende temperaturer – fra kjølige vårvintertemperaturer til varme sommerdager og ruskete høstdager.

Den nye innovasjonen Hydro Grooves gir effektiv beskyttelse mot vannplaning gjennom å lagre vann mellom dekk og vei og ved å lede det til de langsgående sporene. Den nye innovasjonen garanterer sikre kjøreegenskaper også på våte veier.

Nokian eLine: fremtidsrettet og miljøvennlig



Nokian eLine er et fremtidsrettet og innovativt produkt som allerede har AA-klassifisering i EUs nye dekkmerking.

Det nye dekket er utviklet for mindre personbiler, og er en fulltreffer for alle bilførere som verdsetter avanserte tekniske løsninger, bransjens beste drivstoffeffektivitet og sikre grepsegenskaper.

Nokian eLine viser dessuten tydelig at rullemotstand og våtgrep slett ikke behøver å være egenskaper som utelukker hverandre! I det nye dekket er begge disse egenskapene maksimert uten å svekke dekkets balanserte egenskaper på vei. Nøkkelen er helt nye materialløsninger, endret mønstergeometri og moderne gummiblandingsteknikker.

Sikkerhet på våte veier



Det nye dekket gir meget god styrefølsomhet, og er meget lettkjørt, selv under ekstreme forhold. Det har stabile kjøreegenskaper, og dekkets bøyde slitebane og robuste radialkonstruksjon fungerer godt sammen, noe som forbedrer våtgrepet og gir kortere bremselengde på regnvåte veier.

EUs nye dekkmerking viser et dekks bremselengde på våt asfalt fra 80 km/t. Som eksempel er forskjellen i bremselengde mellom dekk i den beste klassen, A (Nokian eLine), og den dårligste klassen, F, over 18 meter. EUs dekkmerking omfatter de fleste typer dekk som selges i Europa.

Innovasjonene gjør dekket miljøvennlig



Nokian eLine har et mønster som gjør at belastningen fordeles over et større område, og dekket får minst mulig formforandring (rullemotstand) under kjøring. Rullemotstanden har betydelig innflytelse på bilens drivstofforbruk og CO2-utslippet. I EUs dekkmerking er forskjellen i drivstofforbruk betydelig, ca 0,6 l/100 km, mellom det beste dekket i klasse A og det dårligste i klasse G.

- Mindre varmeutvikling øker slitestyrken både på dekkets konstruksjon og på slitebanen. Ved at vi har klart å øke slitestyrken på konstruksjonen, har vi også klart å finne den beste løsningen for rullemotstand, sier Nokian Tyres produktutviklingssjef, Juha Pirhonen.

Ny slitasjevarsler og inforute



Felles for dekk fra Nokian Tyres er den patenterte slitasjevarsleren (DSI – Driving Safety Indicator). Sifrene og vanndråpesymbolet som varsler om økt risiko for vannplaning er nå vendt mot den som sjekker mønsterdybde, og tall og symboler er tydeligere. Vanndråpesymbolet blir borte når det er mindre enn 4 millimeter mønsterdybde igjen, og varsler dermed om at risikoen for vannplaning er øket.

På inforuten på dekksiden kan man markere riktig lufttrykk og dekkets plassering på bilen. Nytt er at også strammemoment for lettmetallfelger kan markeres i ruten.

Nokian Hakka – unikt nordisk konsept



Sommeren i Norden byr ofte på raskt skiftende værforhold. Derfor har Nokian Tyres utviklet Nokian Hakka sommerdekk for nettopp nordiske sommerforhold.

Uansett om man behøver dekk til en SUV, dekk med spesielt gode vannplaningsegenskaper til en familiebil eller sportslige dekk til en motorsterk bil, så har Nokian Tyres alltid gode og sikre dekk for krevende nordiske veier: Het asfalt i sommervarmen, regnvåte veier etter tordenbyger, og kjølige veier på senhøsten.

I Hakka sommerdekkfamilien inngår også de velkjente testvinnerne Nokian Hakka Blue med sitt meget gode våtgrep, miljøvennlige Nokian Hakka Green, samt robuste Nokian Hakka SUV og Nokian Hakka Z SUV for SUV-biler.

I Nokian Tyres unike Hakka-konsept inngår dessuten Hakka-garantien og Hakka veihjelp som øker tryggheten. Dersom et riktig montert dekk som er normalt brukt går i stykker ved et uhell får forbrukeren et tilsvarende nytt dekk kostnadsfritt. Dersom dekket går i stykker ute på veien er det bare å ringe Hakka veihjelp.

Mer informasjon:

Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tlf. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice, Matti Morri, tlf. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 64 84 77 00
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no