
Slitte sommerdekk og kraftig regn øker risikoen for vannplaning. Vurder å kjøpe nye sommerdekk om høsten for å øke sikkerheten.
Mange bileiere tenker på nye sommerdekk om våren. Men dekkslitasje følger ikke kalenderen. Nokian Tyres anbefaler en grundig kontroll av dekkets tilstand om høsten, fordi høsten – med hyppig og kraftig regn – er sesongen da sommerdekkenes vannplaningsegenskaper virkelig blir satt på prøve.
Høy fart, kraftig regn og slitte dekk øker risikoen for vannplaning
Vannplaning skjer når det er for mye vann på veien og hastigheten er for høy for dekkene kan drenere det bort eller lagre det i mønsteret. Dette resultere i at dekkene mister kontakten med veibanen, slik at sjåføren – for et øyeblikk – mister kontrollen over bilen. Fenomenet er spesielt vanlig på denne tiden av året, på grunn av den uheldige kombinasjonen av hyppig og kraftig nedbør og slitte sommerdekk.
«Det viktigste er å begrense hastigheten i kraftig regn. Men hvis vi ser på dekkenes rolle i å forhindre vannplaning, er tilstrekkelig mønsterdybde nøkkelfaktoren. Tilstrekkelig dype riller lagrer og kanaliserer vann bort mellom veien og dekket, og holder dekket i kontakt med veien», sier Kjetil Røssel, Produktsjef Nokian Dekk AS.
"Mønsterdybden til et nytt sommerdekk er vanligvis rundt 8 mm. Det er en lang vei derfra til minste lovlige mønsterdybde på 1,6 mm, hvor dekkets vannplaningsegenskaper naturlig nok er dårlige, sier han. "Interne tester viser at et dekks vannplaningsmotstand ved 80 km/t stuper når mønsterdybden faller under 4 mm. Derfor anbefaler vi å bytte til nye sommerdekk på det tidspunktet."
Røssel fremhever forskjellen mellom våtgrep og vannplaningsmotstand. Våtgrep – dekkets evne til å opprettholde trekkraft og bremseytelse på våte veier – måles vanligvis på en overflate med omtrent 1 mm vann. Vannplaningstester utføres på mye dypere vann, vanligvis rundt 7–10 mm.
Dette betyr at våtgrepsvurderingen som vises på et dekks EU-dekketikett ikke gjenspeiler hvordan dekket oppfører seg i kraftig regn. «I noen tilfeller kan et dekk fungere på en fuktig veibane selv når det er relativt slitt, hvis dekket fortsatt har en gummiblanding med gode våtgrepsegenskaper med lav mønsterdybde og hvis dekket er slitt raskt og ikke har begynt å herde, noe som vanligvis skjer når dekket eldes», forklarer Røssel. «Men på dypere vann – for eksempel i hjulspor under en kraftig regnskur – øker risikoen for vannplaning kraftig.»
Tilstrekkelig lufttrykk gjør så du får mest mulig ut av mønsterdesignet
I tillegg til mønsterdybde er slitebanedesign og lufttrykk viktig for dekkets sikkerhet i kraftig regn og dypt vann.
«Riller hjelper til med å lagre vann, men en avrundet og smal kontaktflate gjør at dekket kan fungere som baugen på en båt, og pløyer vann til sidene av dekket, slik at mindre vann må passere gjennom dekkets kontaktområde mot underlaget», sier Røssel. Kontaktområdet refererer til området til et dekk som er i direkte kontakt med bakken til enhver tid.
For å få mest mulig ut av kontaktområdet som Røssel og andre dekkutviklere jobber hardt for å optimalisere, må sjåførene opprettholde tilstrekkelig lufttrykk. "Hvis dekket er for lavt oppblåst, vil ikke mønsterdesignet fungere etter hensikten."

Kan høsten være den perfekte tiden for å kjøpe nye sommerdekk?
For å sikre trygg kjøring gjennom den våte høstsesongen anbefaler Røssel en rask sjekk av lufttrykk og mønsterdybde. Lufttrykket kan kontrolleres og justeres gratis på mange bensinstasjoner og dekkverksteder. Mønsterdybden kan enkelt måles hjemme med en 1-krone: den ytterste ringen på kronesiden av mynten er omtrent 4mm fra kanten. Hvis du fortsatt kan se denne ringen når du stikker mynten ned i dekkmønsteret, betyr det at mønsterdybden på dekket er under 4 mm. Er den godt synlig er mønsterdybden mindre og det er på tide å kjøpe et nytt sett med sommerdekk.
"Etter en lang sommer med bilkjøring kan dekkene dine være slitt, og høsten gir de mest risikable forholdene for sommerdekk. Dekkslitasje følger ikke sesongen, det er hovedsakelig et spørsmål om kjørelengde», bemerker Røssel. "Å bytte ut slitte sommerdekk nå, sikrer også nesten nye dekk for våren, når variable temperaturer krever pålitelig ytelse."
For de som går på sommerdekkshopping nå, anbefaler Røssel å se etter premium alternativer. "Budsjettdekk kan ha gode egenskaper på ett område, men de er sjelden gode under alle forhold, i motsetning til premiumdekk."
Tips for å redusere risikoen for vannplaning
- Bruk kvalitetsdekk med en mønsterdybde på minst 4 mm.
- Sjekk lufttrykket regelmessig.
- Senk farten når du kjører i regnet.
- Unngå å kjøre i vannfylte hjulspor, der risikoen for vannplaning er høyere.
- Hvis bilen din begynner å vannplane, hold deg rolig. Ikke brems og hold rattet rett og pekt fremover for å unngå overstyring når veikontakt kommer tilbake.
Nokian Tyres Hakka® sommerdekk designet for det nordiske været
Nokian Tyres Hakka® sommerdekk er designet for det varierende været som det nordiske klimaet byr på – fra tidlig vår til sen høst. Hakka sommerdekk er utviklet, produsert og testet i Finland for å sikre at de passer til nordiske veier- og værforhold. Stol på lokalbefolkningens ekspertise for å forhindre vannplaning og sikre utmerket våtgrep, støynivå og energieffektivitet.
Finn de riktige Nokian Tyres Hakka sommerdekkene for ditt kjøretøy og behov.
Når du kjøper et sett med Nokian Tyres Hakka®- eller Hakkapeliitta® dekk, må du huske å aktivere Hakka-garantien®. Garantien vil erstatte et punktert dekk uten kostnad for deg, i tilfelle uflaks vil garantien erstatte det med et nytt dekk uten kostnad for deg. Sikre dekkkjøpet ditt og aktiver Hakka-garantien nå.
Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.