Menu
Menu

Lett og intelligent rulling

En ny verdensrekord innen bildytting

En viktig del av prestasjonen var de lettrullende Nokian Hakkapeliitta R3 SUV - vinterdekk med ekstremt lav rullemotstand.

Se video

En ny Guinness-verdensrekord for raskeste tid å dytte en bil 1,6 kilometer er satt i Finland. Rekorden ble satt av Jussi Kallioniemi, som sier det ikke var en test av rå styrke, men heller som et komplisert puslespill. I dette puslespillet må alt fungere best mulig: utøveren, bilen og dekkene. Samarbeidet ble inngått for å øke bevisstheten rundt viktige temaer knyttet til trening og velvære, samt oppmuntre folk til å prøve nye ting og få personlig utvikling ut av det. Det var en perfekt suksess: når Jussi hadde presset bilen en engelsk mil (1 609,34 meter), viste klokken utrolige 13 minutter og 26 sekunder. Dette var en forbedring på rundt to minutter fra forrige rekord! Les mer om verdensrekorden ›

Se video av verdensrekorden Se video - Hvordan ble rekoden satt

Rekorden ble satt av den dynamiske duoen Jussi (47 år) og hans bil Röhkö (2006-modell)

Den 47 år gamle IT-nerden Jussi Kallioniemi sier at bildytting handler om dyktighet, ikke rå styrke. Han motiveres av problemløsing, så derfor gjorde han alt han kunne for å få kjøretøyet til å rulle så lett som mulig. Han fant blant annet dekk med lavest mulig rullemotstand og optimalt lufttrykk, i tillegg til å trene målrettet. Jussi brukte sin egen bil, en Saab fra 2006 som veier 2,1 tonn og har kallenavnet "Röhkö". Alle bilene hans har fått et kallenavn, og Röhkö fikk sitt navn på grunn av gryntet (röhkäisy) som kommer fra motoren når den starter.

Nokian Hakkapeliitta R3 SUV har den perfekte kombinasjonen av sikkerhet, miljøvennlighet og kjørekomfort

Det piggfrie vinterdekket, Nokian Hakkapeliitta R3 SUV, er det beste valget for deg som verdsetter en smart og miljøvennlig kjøreopplevelse. Dekkets rullemotstand påvirker i stor grad hvor behagelig, økonomisk og miljøvennlig kjøringen din er. Bruk av dekk med lav rullemotstand kan spare opptil 0,5 liter drivstoff per 100 km, eller utvide rekkevidden til elbilen din betraktelig. Dette gjør at du også slipper ut mindre CO2. Hvis alle sjåfører i Finland, Sverige og Norge hadde brukt Nokian Hakkapeliitta R3-dekk gjennom et dekks livssyklus, ville det spart 297 millioner liter drivstoff. Det tilsvarer 8700 tankskip, eller 710 000 tonn med CO2-utslipp.

Nokian Tyres-ekspert Matti Morri ga tips til Jussi før rekordforsøket, og deler også noen nyttige råd som er relevante for alle sjåfører. Sjekk ut videoene!

Langsiktig arbeid ga balansert ytelse

Når du skal dytte en bil ønsker du å redusere motstand, regulere kraften og spare på muskelstyrke. Jo lavere rullemotstand, desto mindre energi blir brukt på å rotere dekkene og jo lettere beveger bilen seg fremover. Jussis muskelbelastning var hele tiden på et fornuftig nivå, noe som gjorde det mulig holde et stabilt tempo samtidig som han unngikk muskeltretthet. Hans evne til å kontrollere kraften var også imponerende, ettersom han kun brukte 35-40 prosent av sin maksimale muskelstyrke. Jussis makspuls under rekordsettingen var også veldig lav, kun 164 slag i minuttet, til tross for at han nådde en toppfart på 10,4 km/t. Myontec Oy's smarte klær og utstyr fra Polar Electro Oy ble brukt til å måle prestasjonen.

The will to be even better takes you to the top

Ideen om å dytte biler oppstod ved en tilfeldighet. Jussi Kallioniemi led av smerter i ryggen og startet rehabiliteringen sin med å dytte på en tung kasse på treningsstudioet. Da han ble lei av det, begynte han å dytte på biler istedenfor. Nokian Tyres, som er kjent for sine kvalitetsdekk, viste seg å være den perfekte partneren for Jussi, da dekk spiller en så viktig rolle når man skal sette en slik rekord. Jussi og Nokian Tyres fant hverandre også gjennom sine like holdninger. Selskapets lidenskap for dekkutvikling kan sammenlignes med Jussis lidenskap for trening. De er også begge opptatt av å teste seg selv til det ytterste.

Se Jussis treningsvideo

Se bilder av verdensrekorden