EU-dekkmerking
Sikkerhet, økonomi og miljøeffektivitet
EUs nye dekkmerking, som trer i kraft fra og med november 2012, vil forenkle valget av dekk. Dekkmerkingen vil fungere omtrent på samme måte som energieffektivitetsmerking på hvitevarer. Hensikten med dekkmerkingen er at man skal velge dekk av bedre kvalitet, og dermed også sikrere dekk. Når dekkmerkingen trer i kraft vil man tydelig kunne se klassifiseringsmerkingen på alt informasjonsmateriell om dekk og hos alle forhandlere.
Tre klassifiseringskriterier for dekkmerkingen
Klassifiseringskriteriene forenkler og påvirker dekkvalget. Den standardiserte klassifiseringsinformasjonen kan være å finne på et klistremerke på dekkets slitebane eller i annen form.
Nokian Tyres og EU dekkmerkingen
Den nye dekkmerkingen gjør det enklere å velge dekk. Selv om den gjør det enklere å sammenligne ulike dekkmodeller, skal man i tillegg innhente informasjon fra kompetent dekkverksted, dekktester i motorblader og dekkprodusenter.
EUs dekkmerking letter dekkvalget
Siden november 2012 skal nye dekk ha EUs dekkmerking, som skal gjøre det lettere å sammenligne dekk. Mange dekkjøpere har fortsatt lite kunnskap om hva dekkmerkingen forteller.
Hva dekkmerkingen ikke forteller?
Når det gjelder vinterdekk er ikke dekkmerkingen til hjelp for nordiske forbrukere. Den kan til og med være villedende og sette trafikksikkerheten på spill. Dekkmerkingen gjelder piggfrie vinterdekk, men ikke piggdekk.
Nordiske forhold
Ved kjøp av dekk skal man velge dekk som er utviklet for de kjøreforholdene man oftest har. Dette er spesielt viktig ved kjøp av vinterdekk.
Godt å vite
Den nye dekkmerkingen gjelder dekk som er produsert etter 1. juli 2012 til følgende kjøretøytyper som er godkjent for bruk på offentlig vei: Personbiler, 4x4-biler, lette lastebiler, samt dekk til lastebiler og busser.