Testførernes adel:

Ismannen Janne Laitinen

Hos Nokian Tyres prates det mye om testførernes rompefølelse. Den gir den typen informasjon om kjøringen som ingen tekniske måleinstrumenter eller datamaskiner kan gi. Testføreren Janne Laitinen kjenner til hemmeligheten bak verdens beste vinterdekk. Han er uvurderlig ved utviklingen av dekk.

Guinness offisielle rekord, den raskeste bilen på isen (335,713 km/t), og verdensrekorden for en elbil på is (252,09 km/t), er begge satt av Janne, men hverdagen for en testfører handler overhodet ikke om kjøring med full gass. Det krevende arbeidet omfatter tusentalls gjentatte testmomenter under skiftende forhold, stadige dekkskift og nøyaktige analyser.

- I dekktester gjør vi testførere skriftlige vurderinger av dekkene, men vi har også lange diskusjoner om dekkene, sier Laitinen, som alle kjenner som en mann som ikke prater mye – men som alle lytter til.

Og hvorfor skulle man ikke lytte til ham? Testførernes vurderinger veier tungt når man utvikler et nytt dekk, og hvordan det til syvende og sist blir. Eksempelvis kan man ikke utvikle et vinterdekk for skiftende nordiske forhold som bare har gode kjøreegenskaper på is og snø.

- Utviklingen av dekk tar aldri slutt. Selv om dekkenes vintergrep stadig blir bedre, så blir også våtgrepet og kjøreegenskapene bedre. 

Alltid fremover 

Testførerens arbeid har ført Laitinen til nesten samtlige kontinenter. Livet dreier seg mye om biler og dekk. Og det ville det gjøre enda mer, om det var mer tid til disposisjon. Mannen har solgt sjelen sin til høye hastigheter.

- Jeg må bare stadig videre fremover, sier Janne euforisk når man spør ham om hans motorinteresse utenfor jobben.

- Sammen med en gjeng har jeg kjørt en hel del utholdenhetsløp. Visst har jeg alltid noen prosjekter i gang innen motorsport, men dessverre har jeg alt for liten tid til dette.

Hans seneste prosjekt var hastighetstesten på Bottenviken utenfor Uleåborg. Naturkreftene var nær ved å overvinne teknikken, men da den meget kompetente og besluttsomme testføreren Laitinen sto som garantist for testen, ble resultatet en ny verdensrekord for kjøring på is: 335,713 km/t.

Ikke bare rutine 

Trippel-rekordmannen prater lenge og overbevisende om biler og verdens beste vinterdekk. Den ferske verdensrekorden dominerer forståelig nok tankene hans. Men Janne er en erfaren fagmann av høyeste kvalitet og han hopper ikke opp og ned av glede bare fordi han nettopp har satt en verdensrekord. Han har kjørt bil i langt over 300 km/t, men ser like rolig ut som om han nettopp skulle ha kjørt hjem fra nærmeste supermarked.

- Det handler aldri bare om rutine når man setter en rekord. Naturligvis føles det fint å ha lykkes med å sette rekorden, sier han.