Nokian Hakkapeliitta-vinterdekkene kombinerer kreativitet, erfaring og toppmoderne teknologi

Vinterdekket som ble utviklet og produsert av Nokian Tyres for over 80 år siden, revolusjonerte bilkjøringen på nordiske vinterveier. Verdens nordligste dekkprodusent utvikler stadig Nokian Hakkapeliitta-vinterdekket med fokus på sikkerhet, kjørekomfort og miljøvennlighet. Tilliten til sikkerheten som Nokian Hakkapeliitta-vinterdekket gir, overføres fra generasjon til generasjon.

Nokian Hakkapeliitta-vinterdekkene er utviklet for krevende forhold med alt fra sludd til snø og isete veier. Nokian Tyres jobber aktivt med å utvikle en ny vinterdekkteknologi som gir tryggere transport også på nordlige breddegrader.

Et eksempel på denne nye tilnærmingen til vinterdekk er konseptdekket som kombinerer kjørekomforten til piggfrie vinterdekk med piggdekkets overlegne grep på is- og slapseføre.

‒ Under vekslende vinterforhold kan føreren aktivere piggene i vinterdekket med et knappetrykk før nedbremsing eller når et bedre grep er nødvendig. Utviklingen av konseptdekkene pågår fremdeles, men denne nyvinningen gir oss en forestilling av hvilke typer dekk vi vil kunne se i fremtiden, forklarer Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling hos Nokian Tyres.

Juha Pirhonen, Nokian Renkaat Oyj, Tutkimus- ja kehitysjohtaja
"Under vekslende vinterforhold kan føreren aktivere piggene i vinterdekket med et knappetrykk før nedbremsing eller når et bedre grep er nødvendig."
Juha Pirhonen, Nokian Tyres plc, Vice President, Research and Development

Eco Stud 8 – banebrytende moderne piggteknologi

Produksjonen av Nokian Hakkapeliitta-dekkene begynte i 1936, og vekket internasjonal oppmerksomhet i de legendariske Monte Carlo-rallyene på 50- og 60-tallet. Bilene som hadde Kometa-Hakkapeliitta-piggdekkene, var overlegne på snødekte og isete fjellveier.

Dekkene har utviklet seg mye siden Kometa-modellen, og moderne piggteknologi er en optimal kombinasjon av kjøreegenskaper og komfort. Det nye Eco Stud 8-konseptet svarer på behov vi ser hos forbrukerne og er mer miljøvennlige.

- Selv om antallet pigger har økt, er veislitasjen lavere med den nye generasjonen pigger, og det reduserer også mengden svevestøv, forteller Matti Morri, leder for teknisk kundeservice hos Nokian Tyres.

Den nye piggen har mange egenskaper og er resultatet av år med grundig utviklingsarbeid.

- Flensen bidrar til ankerpiggens gode feste på veien og sørger for grep på glatte veier og under andre krevende forhold, mens piggputen gir en fjærende effekt som demper kontakten med veien. I sum gir dette bedre kjørekomfort og skåner også miljøet, forklarer Morri.

Kjøreegenskaper og stabilitet under uforutsigbare forhold er forbundet med dekkets langsgående grep og sidegrep på is, og dette har blitt bedre med den nye piggfordelingen og designen. Nokian Hakkapeliitta 8-vinterdekkene har en piggteknologi som gir bedre styring under ekstreme forhold, og dekket har fått toppscore i dekktester over hele verden. Disse toppmoderne piggdekkene ble brukt da den fantastiske verdensrekorden for raskeste bil på is ble satt – 335,713 km/t.

Innebygde "pigger" for piggfrie dekk

Utover piggdekkene våre har vi også forbedret grepsegenskapene til våre nordiske piggfrie vinterdekk. Nokian Hakkapeliitta R2 er utstyrt med Cryo-Crystal-konseptet som gir betydelig bedre grep på glatte og isete veier.

- Her har vi tilført mikroskopiske diamantharde partikler i gummiblandingen som minner om krystaller. De robuste, mangefasetterte partiklene er miljøvennlige og fungerer nesten som innebygde pigger, forklarer Morri.

Bærekraft handler også om energieffektivitet

Nokian Tyres har en bred tilnærming til sikkerhet. Utviklingsarbeidet vårt svarer på krav og behov fra forbrukerne. Ifølge Pirhonen har produktutviklingen gitt dekkene lengre levetid og bedre drivstofføkonomi – det vil si lavere belastning på lommeboken.

- Bærekraftig sikkerhet betyr for eksempel at dekkets egenskaper skal holde seg uforandret i hele levetiden. Det er viktig at førerne får informasjon når slitasjen begynner å påvirke dekkets sikkerhetsegenskaper, forklarer Juha Pirhonen.

De beste oppfinnelsene er ofte genialt enkle og samtidig funksjonelle, som for eksempel den Nokian Tyres-patenterte slitasjevarsleren (DSI). Denne gir føreren informasjon om den gjenværende mønsterdybden i dekkets hovedspor. Den patenterte oppfinnelsen gir bedre sikkerhet, og vi bruker den både på sommer- og vinterdekkene våre. Når mønsterdybden slites ned til under 4 mm, bør dekkene skiftes av hensyn til sikkerheten.

Den suksessrike produktutviklingen vår høstet internasjonal anerkjennelse da det nye vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 vant den prestisjetunge prisen Årets dekkteknologi i 2016.

- Nokian Hakkapeliitta R2 er verdens mest energieffektive dekk og det første vinterdekket med en rullemotstand i A-klassen. Det piggfrie dekket er spesielt utviklet for å gi elbiler og hybridbiler større rekkevidde, og for førere av bensin- og dieselbiler gir den lave rullemotstanden reduserte drivstoffkostnader og lavere CO2-utslipp i tillegg til et lavere støynivå, sier Pirhonen.

Forbedret gummiblanding i slitebanen, og gummiblandinger med rapsolje

Hva er på trappene i forskningen og utviklingen av dekk?

– Miljøet vil fortsatt stå i fokus i den fremtidige produktutviklingen. Nokian Hakkapeliitta-dekkene bruker nye gummiblandinger som reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippene. Vi bruker allerede gjenvinnbare råstoffer, blant annet raps- og furuolje, siden rapsolje har vist seg å gi gummiblandingen bedre holdbarhet og isgrep, forklarer Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling.

Leder for teknisk kundeservice Matti Morri spår at de største fremskrittene vil komme på piggteknologiområdet, samt i utviklingen av slitebanens gummiblandinger. Målsetningen er å gi førerne større trygghet – uansett hvilke veiforhold de møter.

Mer informasjon:

Viseadm. dir., Forskning og utvikling, Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tlf. +358 10 401 7708, juha.pirhonen@nokiantyres.com
Leder for teknisk kundeservice Matti Morri, Nokian Tyres, tlf. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com

Les mer:

Innovasjoner fra Nokian Tyres:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/

Nokian Hakkapeliitta R2 – toppmoderne, grønn vinterdekkteknologi for elbiler
https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-nokian-hakkapeliitta-r2-til-elbil-verdens-forste-vinterdekk-med-energiklasse-a/

Bilder i forbindelse med prisen Årets dekkteknologi 2016 og produktbilder av Hakkapeliitta R2:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaeR2

Video:
https://youtu.be/Wo4omb0Eil4

Nokian Tyres – verdens første vinterdekk i AA-klassen:
www.nokiantyres.com/company/news-article/nokian-tyres-offers-the-world-s-first-aa-class-winter-tyre-in-wet-grip-and-fuel-efficiency-as-well-a/

Verdens første vinterdekk med inntrekkbare pigger:
https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/verdens-frste-piggfriksjonsdekk-piggdekket-som-ogsa-er-piggfritt/

80 år med Nokian Hakkapeliitta:
Historien til en mester på vinterføre

Første vinterdekk oppfunnet for over 80 år siden:
Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre 
Fra verdens første vinterdekk til dagens piggfrie vinterdekk 
Hvordan ble verdens beste vinterdekk oppfunnet?
Nokian vinterdekk over 80 år

Smart traffic technology and bio-based materials:
Nokian Hakkapeliitta i 2036
Nokian Hakkapeliitta er en pioneer innen dekkteknologi og sikkerhet