FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu
ty. mars 17 09:00 2020 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

I fremtiden vil dekk kunne kommunisere med hverandre og gi advarsler til andre biler

Miljø og digitalisering stiller nye krav til dekkene du setter på bilen din. Det gjør at industrien må tenke innovativt og gjøre fremtidens dekk smartere og mer bærekraftige.

I likhet med mange andre selskaper har starten på et nytt tiår gitt Nokian Tyres en anledning til å dele sine tanker om fremtiden. En bilindustri i endring stiller nye krav til hva et dekk skal tilby, noe Nokian Tyres jobber kontinuerlig med å imøtekomme. Fremveksten av el-bilmarkedet er et av eksemplene på hvordan man må tenke nytt om dekk.

–  Nye biler som produseres er både tyngre og har et større energibehov enn tidligere. Det gjør at dekkene de bruker også må være større enn tidligere, samtidig som man ivaretar stabile kjøreegenskaper, et lavt støynivå, god kjørekomfort og lav rullemotstand, sier Nokian Tyres’ Head of R&D Olli Seppälä.

En reduksjon i rullemotstand til dekk er faktisk det viktigste dekkindustrien kan gjøre for klimaet, ettersom det vil føre til at biler bruker mindre drivstoff. Nokian Tyres har siden 2013 klart å redusere rullemotstanden i dekkene sine med 8 prosent, noe som tilsvarer det årlige eksosutslippet til 65 000 biler.  

– Hver gang vi klarer å redusere rullemotstanden i dekkene våre føles det som vi har maksimert potensialet, men jeg er sikker på at vi i fremtiden vil klare å presse grensene ytterligere. Hvis man ønsker å velge de mest miljøvennlige dekkene, bør man velge de med A-merket rullemotstand, sier Seppälä.

Nokians produkter med dekkmerking A etter EU-standarden inkluderer spesifikke størrelser av piggfrie Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdekk og Nokian Hakka Green 2 sommerdekk. Dekk med A-merking og riktig lufttrykk kan spare opp til 0,5 liter drivstoff per 100km sammenlignet med dekk med den dårligste merkingen.

Mer miljøvennlig produksjon

Lavere rullemotstand er derimot ikke den eneste innovasjonen i produktutvikling som kan redusere utslipp. Nokian Tyres jobber kontinuerlig med nye og bedre løsninger for gummiblandingen i dekkene for økt levetid. I tillegg har selskapet et mål om å øke andelen fornybare ingredienser i blandingen.

– Naturgummi er allerede et fornybart materiale, men vi ser på måter vi kan integrere nye biomaterialer i gummiblandingen. For øyeblikket utforsker vi mulighetene for å bruke guayuleplanten. Det er ikke bare bra for miljøet, men også en god forretningsmulighet for bønder ettersom planten kan vokse i vanskelige forhold, sier Teppo Huovila, Nokian Tyres’ Vice President for Quality and Sustainability.

– Det er også rimelig sannsynlig at fossilbasert olje vil være helt ute av dekkproduksjonen i fremtiden, legger han til.

Tryggere med digitalisering

Selvkjørende biler er ikke lengre en fantasi, men en nærliggende virkelighet. I fremtiden vil en stor andel av biler kjøre uten et menneske bak rattet. Dette krever mer av dekkene de er utstyrt med, som for eksempel integreringen av sensorer.

– Dekk med integrerte sensorer vil tillate kjøretøy å kommunisere med hverandre. For eksempel kan informasjon om ekstra glatte veiområder eller andre uforutsigbare forhold kommuniseres til bilene som kommer bak deg. Bilen kan da tilpasse seg forholdene som kommer før du selv rekker å reagere. Disse «smarte» funksjonene vil definitivt føre til en tryggere kjøreopplevelse, uttaler Huovila.

Bruker CO2-nøytral energi

I likhet med andre sektorer stilles det større krav til en transparent og bærekraftig produksjonsprosess for dekkindustrien. Mange tror i dag at dekkproduksjon fører til store utslipp av kjemiske stoffer, men det stemmer ikke. Utslipp fra dekkproduksjon kommer i hovedsak fra energibruk. For å redusere det har Nokian Tyres blant annet investert stort i tiltak for å redusere utslipp av drivhusgasser.

– Vi har klart å redusere vårt utslipp av drivhusgasser med hele 38 prosent de fem siste årene. I Finland kjøper vi kun CO2-nøytral elektrisk energi og ved vår nye fabrikk i Dayton, USA, er store deler av energiforbruket dekket av solceller plassert på anlegget. I produksjon av dekk til personbiler bruker vi heller ikke noen løsemidler og vi slipper ikke ut noen former for giftstoffer, forklarer Huovila.

Nokian Tyres har en proaktiv tilnærming til bærekraft og er listet som et av de 10 prosent mest bærekraftige selskapene i verden. I 2019 fikk de “silver class”-rangeringen i RobecoSAMs Sustainability Yearbook og for tredje år på rad ble de inkludert i Dow Jones’ DJSI World sustainability index og DJSI Europe index.

Les mer:

Read about Nokian Tyres’ sustainability work.

What to consider when selecting tires for your electric vehicle.

Read more about sustainability across the purchasing chain.

For ytterlige spørsmål:

Nokian Tyres plc 
Head of R&D Olli Seppälä 
Tel. +358 10 401 7549 
olli.seppala@nokiantyres.com

Teppo Huovila, Vice President, Quality & Sustainability 
Tel. +358 10 401 7701 
teppo.huovila@nokiantyres.com