Nokian Tyres sponser verdens raskeste bil kjørt på to hjul

I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t. Den ville verdensrekorden ble satt med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.

Solen stod høyt på den nesten skyfrie austhimmelen. Dette var dagen mange hadde ventet på: en av Nordens fremste stuntsjåfører, Vesa Kivimäki, var klar for å sette en ny verdensrekord for den raskeste bilen kjørt på to hjul.

Den forrige rekorden ble satt for 19 år siden. Göran Eliason fra Sverige balanserte på to hjul i 181.25 km/t allerede i 1997. Kivimäki har tenkt på verdensrekordforsøket lenge og øvd i årevis. 
- Jeg har 15 år med solid erfaring i å kjøre på to hjul. Jeg har tidligere gjort to forsøk på å slå rekorden, men jeg har ikke fått det til, forklarer han.

Kivimäki skjønte snart at rekorden krever svært slitesterke dekk og et team som kan utføre justeringer og reparasjoner på bil og dekk raskt. 
- Jeg tok kontakt med Nokian Tyres og Vianor sent i 2015 for å sette sammen et team, forklarer Kivimäki.

Nokian Dekk og Vianor var glade over muligheten til å få jobbe med Kivimäki 
– Det føltes godt at de tok meg på alvor.

Jakten på det perfekte været

Selv om vinnertrioen var funnet, krevde verdensrekordforsøket optimale værforhold. Regn var ikke tillatt og veien måtte være tørr. Hvis det kom noe regn, måtte det umiddelbart etterfølges av solskinn, hvilket ikke er dagligdags i Finland. Banen måtte være ekstremt tørr og jevn.
- Alt måtte stemme for noe så krevende for som dette, Vi var avhengig av perfekt vær. Flere ganger måtte vi utsette på grunn av regn. Vi fulgte nøye med på værvarslene, men selv sikre prognoser kunne endre seg over natten. På et punkt virket det helt håpløst å sette en dato for forsøket, foreller Kivimäki

Til slutt ble teamet enige om å sette av en hel uke, sånn at de kunne gripe sjansen så fort værgudene var på deres side. Mannskapet ved Seinäjoki flyplass ble også med som væreksperter. Alt som trengtes var én dag med det perfekte været.

Den kom til slutt på onsdag 31. august 2016.

Når slitestyrken avgjør

I tillegg til optimalt vær og en dyktig sjåfør krevers det mye for å nå toppfarten. Dekkene er intet unntak, spesielt når to flekker på størrelse med en knyttneve er det eneste som er i kontakt med underlaget.
- Når du kjører på to hjul, kommer du raskt opp i 150 km/t på høykvalitetsdekk. Å øke hastigheten utover dette, og holde den der, krever mye av både bil og dekk. Slitasjen på sideveggene er på et helt annet nivå med hastigheter på 180 til 190 km/t, forklarer Kivimäki.

"Slitasjen på sideveggene er på et helt annet nivå med hastigheter på 180 til 190 km/t."
Vesa Kivimäki, Stuntsjåfører

For å bryte rekorden, trengte bilen rett og slett dekk som var så slitesterke som mulig. Nokian Tyres løste utfordringen ved å forsterke sideveggene med Aramid Sidewall-teknologi. De ekstremt slitesterke aramidfibrene, som også brukes i luftfartsindustrien og av militæret, gir ekstra beskyttelse mot slitasje og kutt.
- Lidenskapen og den kreative galskapen som kreves for dette rekordforsøket er også beskrivende for vår produktutvikling. Vi må bestandig prøve nye ting og teste våre grenser. Det er den eneste måten vi kan fortsette å utvikle tryggere og mer slitesterk dekk. Dette arbeidet kommer også vanlige sjåfører til gode, sier Matti Morri, teknisk kundeserviceansvarlig i Nokian Tyres.

Finjustert bil og velsmurt pit stop

Bilen som Kivimäki brukte var en 2012 BMW 330 som hadde blitt modifisert for å tillate sikker kjøring på to hjul. Bilens differensial var sveiset fast, og støtdemperne, og fjærene tilpasset for å kunne balansere på to hjul. Bilen hadde blitt oppgradert til 400 hestekrefter og interiøret var fjernet for å minimere brannfaren. Et bøttesete var tilpasset sjåføren og spesiallaget bilbelte og veltebur installert for beskyttelse.

"Bilen kunne sikkert rullet rundt hundre ganger og jeg ville vært like hel."
Vesa Kivimäki, Stuntsjåfører

- Bilen kunne sikkert rullet rundt hundre ganger og jeg ville vært like hel, forteller Kivimäki. 

Under øvingen økte han farten trinnvis for å bli kjent med hva dekkene var i stand til.
- Jeg kjørte et dekk i stykker med vilje på 120 km/t og 170 km/t. Den beste måten å finne ut hva dekkene tåler er å kjøre ødelegge dem. Derfor gjorde vi det selv med Nokian dekk, avslører Kivimäki.

I tillegg til spesialtilpasset bil og dekk ble verdensrekorden gjort mulig med hjelp av Vianors ekspertteam som tok vare på rekordbilen og dekkene. 
– Siden vi måtte kjøre to runder på én time, ville verdensrekorden blitt med drømmen hadde det ikke vært for det profesjonelle Vianorteamet. Det var avgjørende at vi kunne skifte dekk raskt mellom rundene og at jeg ble kontinuerlig oppdatert på deres tilstand, sier Kivimäki.

"Siden vi måtte kjøre to runder på én time, ville verdensrekorden blitt med drømmen hadde det ikke vært for det profesjonelle Vianorteamet. "
Vesa Kivimäki, Stuntsjåfører

Vianors medarbeidere og deres mobile pit stop gjorde det mulig å skifte dekkene, balansere dem og fylle på med nitrogen i løpet av kort tid. Det var som et Grand Prix-løp. 
- For en gangs skyld kunne jeg bare lene meg tilbake og ha fult fokus på kjøringen, sier forteller han.

Verdensrekordkjøringen ga ettersmak. Nå vil han kjøre over 200 km/t på to hjul. 

Om verdensrekorden

Verdensrekorden for den raskeste bilen på to hjul ble satt på rullebanen ved Seinäjoki flyplass den 31. August 2016. Banen var 2 kilometer lang, 50 meter bred og ble kjørt begge veier. Strekningen som ble brukt til å måle gjennomsnittshastigheten var på 100 meter. Gjennomsnittlig hastighet var 190.074 km/t på første runde og 182.463 km/t på andre runde. Den nye verdensrekorden er på 186.269 km/t, gjennomsnittet av disse to resultatene.

Den nye verdensrekorden ble satt av stuntsjåfør Vesa Kivimäki. Bilen brukte Nokian Tyres dekk med Aramid Sidewallteknologi. Vianors mannskap tok hånd om bil- og dekkservice under kjøringen.

Les mer:

 

Guinness rekordbok har bestemte regler for den raskeste bilen på to hjul. Bilen må være masseprodusert, ikke en prototype laget for verdensrekordforsøket. Begge rundene må kjøres innen en time, med hastighetsmålinger som ligger 100 meter fra hverandre. Rekorden er gjennomsnittet av disse to målingene.