Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t

I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t. Den ville verdensrekorden ble satt med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor. For at rekordforsøket skulle bli en suksess måtte dekkene være så slitesterke som mulig. Nokian Tyres løste utfordringen ved å forsterke sideveggene med Aramid Sidewall-teknologi. 

Se på video

Verdensrekorden for den raskeste bilen kjørt på to hjul ble satt i Finland i slutten av august. Den nye verdensrekorden ble satt da Nokian Tyres’ produktutvikling, Vianors profesjonelle pit crew og den velkjente stuntsjåføren Vesa Kivimäki kombinerte sine styrker for å oppnå den formidable hastigheten.

Når slitestyrke teller – anatomien i en verdensrekord

I tillegg til optimale værforhold og en dyktig sjåfør, krever det også mye av dekkene for å komme opp i topphastigheter. Dette gjelder særlig når to punkt på størrelse med en håndflate er den eneste kontakten med veien. For å kunne slå verdensrekorden, måtte kjøretøyet derfor ha så slitesterke dekk som mulig.

Fra gårdskjøring til profesjonell stuntkjøring: Den passelig gale mr. Kivimäki

Vesa Kivimäki, den profesjonelle våghalsen fra Härmä, dro bilen sin opp i verdensrekordhastighet på to hjul. Kjøring på gården, balansering på to hjul, og et kort besøk i det finske rallymesterskapet banet veien for hans karriere som stuntsjåfør og den nye verdensrekorden.

Slitestyrke og sikkerhet i overraskende situasjoner. Gummiblandingen i dekksidene, som gir god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale brukes også i flyproduksjon og til militære formål. Aramid-fibre gjør dekksidene meget sterke, noe som gjør at de også tåler støt og trykk mot felgens fot bedre.