FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
ty. januar 21 09:00 2020 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

Ny dekkmerking gjør det enklere å velge trygge og miljøvennlige vinterdekk

I 2021 oppdaterer EU reglene for dekkmerking. Dette vil spesielt komme nordiske forbrukere til gode, da merkingen for første gang inneholder informasjon om dekkets egenskaper på krevende vinterføre.

En stadig økning i nettsalg og bilimport har ført til at et økende antall bilister i Norden bruker vinterdekk utviklet for Sentral-Europa. I praksis har ikke sjåfører hatt muligheten til å skille mellom vinterdekk utviklet for ulike forhold, siden EUs offisielle merkinger ikke har gitt informasjon om dekkets egenskaper på krevende vinterføre. Det eneste som per i dag kreves av merking på dekkene er grep på våt asfalt, rullemotstand og støy.

Nå har EU annonsert at ny dekkmerking vil bedre dette. Nokian Tyres har jobbet aktivt med nordiske myndigheter og beslutningstakere for å få oppdatert merkingen. Den nye merkingen indikerer dekkets egenskaper på snø og is, noe som vil gjøre det enklere å verifisere hvorvidt det egner seg for nordiske forhold. Disse endringene vil tre i kraft i mai 2021.

– Tidligere var informasjonen på dekkmerkingen villedende for nordiske forbrukere. Den nye merkingen med grep på is vil derimot skille dekk som er egnet for nordiske land, fra andre vinterdekk. I praksis vil de nye merkelappene for snø og is nå bli oppdatert i henhold til den internasjonale standarden. Dette utbedrer med andre ord EUs tidligere feil, sier Jarmo Sunnari, sjef for standarder, forskrifter og godkjenninger for Nokian Tyres.

Gjør det enklere å velge dekk

En av årsakene til endringen er at nordiske piggfrie vinterdekk er designet for is og snø, mens de utviklet for Sentral-Europa er tilpasset våtgrep. Dette har gjort at merkingen på dekkene ikke har reflektert behovet vi har i Norden.

– Sikkerhetsinformasjon som bare gjaldt våtgrep sa ikke noe om vinterforhold som er typiske i Norden. Et dekks våtgrepsmerking er for eksempel ingen indikasjon på at det takler den norske vinteren. Dette er fordi et dekks egenskaper er tilpasset forholdene de er utviklet for. Med de nye merkingene vil det derfor bli enklere for forbrukere å velge riktige og trygge dekk, sier Sunnari. 

Merkingen er basert på en isgrep-test som for tiden gjennomgår standardisering hos International Organization for Standardization (ISO). Vinterdekk som er designet spesifikt for nordlige vinterforhold vil bestå denne testen.

Saken kort forklart

  • Dekk til person- og varebiler har EU-merking for grep på våt asfalt, støy og påvirkning på drivstofforbruk. 
  • En oppdatering av disse markeringene vil inkludere grep på is og snø.
  • Dette vil gjøre det enklere for forbrukere å velge riktige dekk.
  • De nye markeringene vil bli lagt til på alle piggfrie vinterdekk designet for nordiske forhold, men vil ikke ha noen innvirkning på piggdekk.
  • Endringen trer i kraft i mai 2021.

Slik vil nye markeringene se ut. Nederst på figuren vises støynivå, samt grep på henholdsvis is og snø.

Bilde: Slik vil nye markeringene se ut. Nederst på figuren vises støynivå, samt grep på henholdsvis is og snø.

Mer informasjon: 

EUs dekkmerking
ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers’ Association) welcomes the provisional agreement on the review of the european tyre labelling regulation

Nokian Tyres plc 
Jarmo Sunnari, Senior Manager, Standards, Regulations, and Approvals, tel. +358 10 401 7975, jarmo.sunnari@nokiantyres.com