ty. september 4 09:45 2018 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

Slik unngår du vannplaning

Her er dekkekspertens tips til grep du kan gjøre for å kjøre tryggere i høstens regnvær.

Slik unngår du vannplaning

Vannplaning er enhver sjåførs mareritt. Noen huskeregler kan imidlertid senke faren for vannplaning betraktelig (Foto: Nokian Tyres)

Har du sjekket trykket og mønsterdybden i dekkene etter en lang sommer? Hvis ikke kan du være i fare. Nå når høstværet er i anmarsj og sommeren går mot slutten kjører mange nemlig rundt med slitte sommerdekk.

– Dekk med lav mønsterdybde er en av de store sikkerhetsrisikoene i trafikken nå når høsten kommer. Grepet på slitte dekk kollapser helt i vått vær og utgjør en alvorlig trussel for trafikksikkerheten , sier Kjetil Røssel, produktsjef i Nokian Tyres.

Vannplaning oppstår når et bilhjul mister kontakten med den våte veibanen. Når det er mye vann på veien, og særlig dersom farten er for høy, klarer ikke dekkmønsteret å få unna vannet. Dekket mister kontakten med veien og det finnes ikke lenger grep. Konsekvensene av dette kan naturligvis være store. Det kalles ikke alle sjåførers mareritt uten grunn. Heldigvis finnes det ting du kan gjøre for å minimere risikoen for vannplaning betraktelig.

Ikke nok å følge loven

Tilstrekkelig mønsterdybde er første sikkerhetstiltak. Det holder ikke å være innenfor Norske lover og regler. I Norge er dekkene lovlige så lenge de har en mønsterdybde på minimum 1,6 mm, men ifølge Nokian Tyres er dette for lite til å garantere en sikker kjøretur.

– Omfattende testing viser at når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter er dekkets kjøreegenskaper på våt vei betydelig svekket, og risikoen for vannplaning øker vesentlig. Slitte dekk har opptil tre ganger lengre bremselengde i vått vær. Undersøkelser viser også at vannplaning kan oppstå i hastigheter som er mye lavere enn den lovpålagte fartsgrensen på veien du kjører på, sier Røssel.

Lufttrykk og levealder

Du bør også kontrollere trykket i dekkene samt dekkets levealder. Etter hvert som dekket blir eldre vil dekkets egenskaper gradvis svekkes. En tommelfingerregel er at et dekk varer i maksimalt seks sesonger. Dette holder du enkelt oversikt over ved å sjekke dekkets sidevegg der du finner dekkets produksjonsår. Ved å sjekke lufttrykket så ofte som hver tredje uke så opprettholder du bilens styreegenskaper og du reduserer bremsedistansen. For lavt lufttrykk vil også påvirke økonomien negativt ettersom dekkene blir raskere slitt og bruker mer drivstoff.

Er dine sommerdekk rustet for høsten? Her er en enkel sjekkliste du kan følge:

  • Sjekk mønsterdybden: Lovfestet minstedybde for sommerdekk i Norge er 1,6 mm. Nokian Tyres anbefaler imidlertid en mønsterdybde på minimum 4 millimeter. Alt under dette øker bremselengden og risikoen for vannplaning øker betraktelig.
  • Sjekk sideveggene og dekkenes sidebane: Du bør kontrollere at det ikke er noen sprekker, rifter eller bulker på dekkenes overflate, da dette kan påvirke dekkets slitestyrke og i verste fall føre til at dekket eksploderer.
  • Sjekk sporene i dekket: Steiner og annet som sitter fast i sporene vil trenge dypere inn i dekket når bilen kjører, og kan påføre dekket skade og punktering. Eksempelvis kan du bruke en skrutrekker for å fjerne eventuelle steiner
  • Sjekk slitemønsteret på dekkene: Hvis bilen har feil hjulstilling kan dekkene bli fortere og ujevnt slitt. Dette gjør bilen mer ustabil, og gir dermed en mindre sikker og mindre behagelig kjøring.
  • Sjekk at alle dekkene er jevnt slitt: Du bør rotere på dekkene for å slite dem så jevnt som mulig, for dette vil forbedre bilens styreegenskaper. Generelt sett vil dekkene foran slites raskere enn dekkene bak, og en god huskeregel er å rotere fra fremaksel til bakaksel hver 8000 kilometer. Dersom to dekk er mye bedre enn de andre bør du, av sikkerhetsmessige grunner, plassere dem foran.
  • Sjekk lufttrykket i dekkene: Du bør sjekke lufttrykket regelmessig, siden riktig lufttrykk gjør bilen enklere å styre, samtidig som det reduserer bremselengden. Lavere lufttrykk enn anbefalt er også mer kostbart, siden dette påvirker strukturen i dekket og resulterer i høyere drivstofforbruk.

Mer informasjon: www.nokiantyres.no

Kjetil Røssel, produktsjef, tel. 911 55 274 
[email protected]