Ny verdensrekord på is:

Nokian Hakkapeliitta 8 i kamp mot naturkreftene 

Tusentalls utviklingstimer lå bak da nye Nokian Hakkapeliitta 8 viste hva det duger til under tøffe vinterforhold på isen på Bottenviken. Men det krevdes ytterligere hundretalls timer med topp kompetanse og engasjement mot is, snø og vind innen den nye verdensrekorden på is, 335,713 km/t var et faktum. 

Alt er klart for jakten på verdensrekorden, og den iskalde Bottenviken utenfor Uleåborg lever sitt eget liv. Ikke en gang Nokian Tyres testfører kan påvirke dette. Stedet, bilen og føreren er det samme som for to år siden. Nytt er Nokians seneste underverk, Nokian Hakkapeliitta 8. 

Det blåser fra sør, og vinden trykker på isflaten underfra, noe som gjør at saltvann presses opp på isen gjennom små sprekker selv om det er mer enn ti grader kaldt. 

- Det er akkurat dette vi vil ha – ekstreme forhold. Vi kan ikke gjøre noe med naturen, men for en dekktest er forholdene de best mulige. Når vi senere presser dekket maksimalt i meget høye hastigheter får vi mye ny informasjon om dekkets egenskaper, understreker Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice i Nokian Tyres. Han er med og hjelper til når Nokian Tyres nye flaggskip, piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 (255/35R20 97 T XL) skal gjøre et forsøk på å sette verdensrekord. 

Rekord ved hjelp av topp teknikk 

På Bottenviken, utenfor Uleåborg, møter natur og topp teknikk hverandre. Bilen, Audi RS6 med nærmere 1.000 hk, og føreren, Nokian Tyres testfører Janne Laitinen, skal møte den iskalde havisen, vinden og snøbygene. 

Nokian Tyres har tidligere satt to andre verdensrekorder på is. Den tidligere verdensrekorden (331,61 km/t) som ble registrert i Guinness rekordbok, og verdensrekorden for elbil på is (252,09 km/t). Janne Laitinen, som har arbeidet som testfører i 25 år satt også bak rattet ved disse to verdensrekordene. 

Testpiloten Laitinen setter seg i sin Audi og ved siden av seg har han Arto Lehtonen, laboratorietekniker ved yrkeshøyskolen i Uleåborg. På knærne har han en PC som er koblet til en mengde sensorer som måler hvordan bilen fungerer under testkjøringen. Men når selve verdensrekordkjøringen skal gjøres, er det bare selve isens mester, Janna Laitinen, som sitter i bilen. 

- Bilen har en GPS som måler den virkelige hastigheten 20 ganger i sekundet. Ved hvert hjul er det en sensor som beregner hvor mye hjulet spinner, forteller laboratorietekniker Lehtonen, som har lang erfaring med biltester på toppnivå. 

Grep helt på grensen 

Når bilens hastighet overstiger 300 km/t er det grepet som har hovedrollen. Både sidegrep og grep rett forover, men også balansen mellom dem, er ytterst viktige. Motoreffekten er ikke på noe vis like viktig i så høy hastighet, noe Laitinen kjenner meget godt til siden har helt fra starten har vært med på utviklingen av Nokian Hakkapeliitta 8. 

- Hakkapeliitta 8 er et betydelig mer stabilt dekk enn andre vinterdekk, og også grepet er bedre. Dekket har meget gode kjøreegenskaper også på tørre veier, sier Laitinen, og setter på seg hjelmen. 

Nokian Tyres testbil, Audi RS6, har et sikkerhetsbur som sikkerhetsutstyr. Motoren er også trimmet gjennom endringer på avgassystemet og motorstyringen. 

Ved hjelp av sine pigger formidler Hakkapeliitta piggdekk motorens enorme effekt til isen. På Audiens instrumentbord finnes en rekke med åtte LED-lamper som med fem prosents mellomrom viser dekkenes grep. Grep er det godt med, men moder natur er ikke klar for rekordkjøringen. Man kan ikke gjøre annet enn å vente på de rette forholdene.

Veifølelsen avgjør 

Det har gått noen uker siden det forrige rekordforsøket. På depotet ved stranden er det intens aktivitet, som i abborstimen under isen. Alle har sine spesifikke oppgaver, så også dekkene. De må svare på utfordringen som i hastighet over 300 km/t er nesten like stor som å klatre rett opp en loddrett isvegg. 

Laboratorietekniker Lehtonen kjører ut resultatene av morgenens testkjøring. Det viktigste akkurat nå er grepet. 

Endelig er den 12 kilometer lange – og på det meste 18 meter brede – isbanen brøytet slik at rekordkjøringen kan gjennomføres. Termometeret viser -18 grader, og vinden som kan bremse hastigheten er i ferd med å spakne. 

- Mange tror at isen på havoverflaten er blank som et speil, men sannheten er at den lever hele tiden og er ujevn, forklarer Matti Morri, sjef for teknisk kundetjeneste. 

Bunn gass 

Vindhastigheten har spaknet til bare en meter i sekundet når Laitinen trykker gasspedalen ned. På stranden kan man bare se en røyk av snø når dekkene leter etter grep på isen og gjennomsnittshastigheten øker til over 300 km/t, både i med- og motvind. 

Klokken går, og på ettermiddagen begynner sidevinden å øke. Til tross for dette vil ismannen Laitinen kjøre isbanen frem og tilbake enda noen ganger. Hastighetsmålerens digitale sifre nærmer seg den magiske grensen på 340 km/t. 

Lyden ligner buldringen fra flymotorer når den blå Audien raser forbi måleinstrumentet som måler hastigheten. Radiotelefonen våker til liv. 

- Hva var hastigheten? 

- Den var 336,511 km/t, og snitthastigheten for kjøringen i begge retninger var 335,713 km/t. 

- En ny verdensrekord på is er satt! Testkjøringen er gjort i henhold til gjeldende regler. Vi skal nå gjøre ytterligere noen kontroller, sier rallylegenden Simo R. Lampinen som var offisiell kontrollør for rekordkjøringen. 

Etter timer med venting på isen bryter gleden ut, og alle vil si sin mening om kjøringen. Testføreren Laitinen har ikke en gang rukket å tørke svetten av pannen i den bitende kulden når han kommenterer kjøringen. 

- Det var ikke lett. Det viktigste var at dekkene skulle klare å formidle all kraft til isen. Det gikk bra, selv om ujevnhetene på isen svekket grepet en hel del. Det hadde vært mulig å kjøre enda fortere om banen hadde vært jevnere, sier han.