2. plass
Aftonbladet
Sverige
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 presterer utmerket på is med perfekt piggfritt grep og når det kommer en saldd er den relativt lett å kontrollere. På snø er styringen presis og unnamanøver rettes opp uten problem. Grepet og styring på asfalt er problemfrie, selv om de ikke når samme høye nivå som på is og snø.
3. plass
Motor 9/2024
Norge
Bremseavstandene er korte, og dessuten oppviser Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 aller beste svinggrepet. Det er det mest kjøreglade piggfrie dekket og ikke like understyrt som mange andre.
2. plass
Moottori 9/2024
Finland
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 er den klare vinneren på snø. Dekket får skryt for balanserte kjøreegenskaper på vinterføre og utmerket kontroll i ekstreme situasjoner på tørre veier. Det er også det mest stillestegående dekket i testen, noe som øker kjørekomforten.
3. plass
Elbil24 10/2023
Norge
Nokian er lettkjørt på isete veier. På snø er styreresponsen god, og grensen for når grepet slipper er lett å kjenne. Nokian er et stillegående dekk med svært lav rullemotstand. På dårlige veier er retningsstabiliteten god.
3. plass
Tekniikan Maailma 18/2023
Finland
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 er lett å kjøre på isete veier. Takket være dekkets logiske styreegenskaper og sidegrep er det lett å kontrollere i utfordrende situasjoner. Dekket er stillegående og har meget lav rullemotstand.
3. plass
Tuulilasi 10/2023
Finland
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 viser sin styrke spesielt på is og snø. Dekket reagerer bra på rattutslag, fungerer utmerket i svinger og gir sjåføren kjøreglede. Dekket passer for førere som vil ha vinterdekk som er komfortable å kjøre med. Lav rullemotstand.
3. plass
Vi Bilägare 13/2023
Sverige
Nokian Tyres sitt nyeste friksjonsdekk, Hakkapeliitta R5, får flest poeng av alle på is og snøtestene. Det har rask reaksjon og styrer presist inn i svingene. For å være et mykt friksjonsdekk er det et lettkjørt dekk, og med en medstyrende bakaksel passer det den aktive føreren. På asfalt klarer det unnamanøveren på en god måte. Hakkapeliitta R5 passer de som prioriterer vinteregenskaper høyest av alt og liker de presise svingegenskapene. Lav rullemotstand.
2. plass
Moottori 9/2023
Finland
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 har testens beste kjøreegenskaper. Dekket har utmerket grep og kjøreegenskaper på snø. På grensen av mulig grep på iisete underlag går kjøringen utmerket og tilgir at føreren kjører litt for fort eller gjør feil. Dekket fungerer også bra på barmark og på vått underlag.
3. plass
Motor 9/2023
Norge
Dekket har pigge reaksjoner og styrer fint inn i svingene. Til å være et mykt friksjonsdekk byr det på kjøreglede, med et medstyrende bakparti som passer godt for aktive sjåfører. Nokian passer for dem som prioriterer vintervei-kvaliteter høyest av alle. Klasseledende vintergrep, lav rullemotstand.
1. plass
Motor 7/2022
Sverige
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 gir et utmerket grep på snø og is. Lett å manøvrere på alle typer vinterføre. Trygge kjøreegenskaper på vått og tørt, korteste bremseslengde på tørr asfalt. Sikreste dekket i elgtest.
1. plass
Moottori 9/2022
Finland
I følge sammenligningen er Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 den ubestridte nummer én. Dekket er lett å kontrollere under alle forhold, i ekstreme situasjoner er det best presterende i testen. Dekket er det raskeste på snødekt vei og det mest balanserte på is. Selv på våt og tørr vei oppfører dekket seg veldig trygt
2. plass
Aftonbladet 09/2022
Sverige
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 er meget god på is med godt bremsegrep og driv og med meget godt sidegrep. Styringen er presis og det er faktisk mulig å kontrollere dekket i sladd, noe som er uvanlig for piggfrie dekk. På snø er det like lett å kjøre. Veldig lav rullemotstand.
2. plass
Elbil24 9/2024
Norge
Når det var som glattest var det Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 som hadde det beste grepet av de piggfrie. Det gir sikker og god kjørefølelse, korte bremsestrekninger og god framkommelighet. Hakkapeliitta R5 har lavest rullemotstand av alle og lav støy