
Balansering av dekkene hjelper med å fikse problemer som for eksempel vibrasjoner i rattet og ujevn slitasje på dekkene.
Formålet med dekkbalansering er å korrigere ujevn vektfordeling i dekk-felg-kombinasjonen. Når dekk-felg-kombinasjonen er ubalansert, kan den vibrere under kjøring, noe som gjør kjøringen ubehagelig og mindre sikker. I tillegg kan ubalanserte dekk bli dyrere over tid, ettersom de slites raskere og øker bilens drivstofforbruk på grunn av høyere rullemotstand. Ubalanse i dekkene kan også skade bilens hjuloppheng.
Balansering av dekk er en prosess der dekk og felg festes til en spesialdesignet enhet som registrerer vibrasjonene i dekket når det roterer. Vektene som brukes til balansering, festes enten på felgens hornområder eller på felgens indre overflate.
Hvordan kan du identifisere dårlig balanserte dekk?
Følgende tegn kan fortelle deg at bilens dekk trenger balansering:
- Dekkene slites ujevnt. Du kan sikre lengre levetid på dekkene ved å sørge for at de også slites jevnt. I tillegg til å holde dekkene balansert, kan du sørge for jevn slitasje ved å endre plasseringen av dekkene mellom for- og bakakselen hver gang du skifter dekk. Sett de beste dekkene bak på bilen og de mest slitte dekkene foran.
- Bilens ratt vibrerer under kjøring. Overdreven vibrasjon gjør ikke bare kjøringen ubehagelig, men utsetter også dekkene og selve kjøretøyet for skader. Vibrasjonene blir verre jo fortere du kjører bilen. Vibrasjonene kan nå helt inn til setet i bilen.
Når bør dekkene balanseres?
I tillegg til å balansere dekkene når det er tegn på ubalanse, bør en balansering utføres hver gang et dekk fjernes fra felgen. Det kan derfor være nødvendig å balansere dekket, for eksempel i forbindelse med en dekkreparasjon eller bytte av dekk. Balansering er spesielt nyttig når du skifter dekkposisjon for å sikre jevn slitasje.
Også helt normal daglig kjøring og dekkslitasje kan føre til ubalanse i dekkene over tid. Dekkene kan også komme i ubalanse når du for eksempel kjører inn i ujevnheter i veibanen eller i veikanten, spesielt ved høyere hastigheter.
Justering av hjuloppheng eller styrevinkel
Husk at balansering av dekkene ikke er det samme som å justere dekkenes styrevinkel. Disse to operasjonene kan ofte forveksles med hverandre. Mens formålet med dekkbalansering er å forbedre kjørekomforten og redusere dekkslitasje ved å korrigere ubalanser, hvis det oppstår unormal dekkslitasje blir justering av styrevinklene nødvendig.
Problemer som krever justering av styrevinklene oppstår på samme måte som ved dårlig balanserte dekk. Ujusterte styrevinkler fører for eksempel til ujevn dekkslitasje og at bilen spretter når du kjører rett fram.
Dekkoverflaten har ikke jevn kontakt med veibanen hvis hjulopphenget ikke er korrekt. Det betyr at bilens vekt ikke fordeles jevnt mellom dekkene, og dekkene slites ujevnt. Når dekkene har optimal kontakt med veibanen, bruker bilen mindre drivstoff på grunn av lavere rullemotstand, og dekkene slites jevnt.
Hjulbalansering for jevn kjøring
Hjulbalansering bør utføres ved dekkskift og når det utføres større operasjoner på bilen som kan påvirke dekkene. Problemer som tyder på ubalanse, for eksempel vibrasjoner i rattet og ujevn dekkslitasje, krever selvfølgelig også balansering. Når dekkene ikke slites ut for tidlig og har lavest mulig rullemotstand, blir balanserte dekk også billigere for føreren. Balanserte dekk er nødvendig for både kjørekomfort og sikkerhet.
Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.