Beviselig vintersikkerhet: Nokian Hakkapeliitta Truck- og Nokian Hakka Truck-dekkene for tunge kjøretøyer tar seg trygt frem på krevende vinterføre

1.12.2014 12:56 i kategori Produkt pressemeldinger

I 2015 får Norge Nordens strengeste vinterdekkregulering for tunge kjøretøyer. Da blir det påkrevd å ha vinterdekk på alle akslingene på kombitrailere, også på tilhengeren. Alle Nokian Hakkapeliitta Truck- og Hakka Truck-dekk for buss og lastebil har fått snøkrystallsymbolet, et bevis på at dekket er offisielt godkjent for krevende vinterforhold.

I år er det 80 år siden verdens første vinterdekk "Kelirengas" ble oppfunnet og utviklet av Nokian Tyres. "Kelirengas", som var skreddersydd for lastebiler, var utviklet for å gi veigrep og sikre kjøreegenskaper på snødekte og smale veier. Nokian er i dag fortsatt en pioner innen sikkerhet på vinterføre.

Krav om vinterdekk på alle akslingene

Det er viktig å ha godt vintergrep når man kjører tunge kjøretøy. Over 50 % av lastebilens totale vekt ligger i tilhengeren. Det er også påvist at alle akslingene påvirker kjøreegenskapene til tunge kjøretøyer når man ferdes i den krevende nordiske vinteren. Nokian Tyres anbefaler at man velger vinterdekk med snøkrystallsymbolet på for- og drivakslingene, og minst M+S-godkjente vinterdekk på de andre akslingene.

M+S-merkingen er en offisiell vinterdekkmerking på linje med snøkrystallsymbolet. Det gis til dekk som er spesielt beregnet for snøforhold. I tillegg anbefaler Nokian Tyres at man på normalt vinterføre i bruker vinterdekk med snøkrystallmerket på drivakslingen til kombitrailere.

Beviselig sikrere

Ifølge de europeiske ECE-reglene (117.02)skal mønsteret, materialet og konstruksjonen av overflaten til et vinterdekk være laget slik at dekkets egenskaper er bedre under krevende vinterforhold enn et vanlig dekk.

Det som er nytt, er at dekk som er beregnet for krevende snøforhold må gjennomgå en offentlig godkjent snø akseleringstest, hvor vinterdekket skal være minst 25 % bedre enn referansedekket.

Snø akseleringstesten blir brukt fordi den gjør det enkelt å sammenlikne og skille de gode dekkene fra de dårlige. Testen sier derimot ingen ting om grepet på is.

- I tillegg til grep på snø, tester vi også alle buss- og lastebildekkene våre på isete veier. Vi tester dekkene både på våre egne testsentre og under reelle forhold på riksveiene. Produktene skal gi yrkessjåførene trygghet på all slags føre, både på is, i snø og på våte veier, forteller produktsjef for Heavy tyres, Teppo Siltanen.

Utvalget i lastebildekk hos Nokian Tyres består av både vinterdekk og helårsdekk. Alle Hakkapeliitta Truck- og Hakka Truck-dekkene har bestått testene for snøkrystallsymbolet. Dessuten oppfyller alle lastebildekkene til Nokian, samt nesten alle Noktop-regummierings materialene M+S-kravene. Blant Noktop-produktene finner man tilsvarende mønstermodeller som hos Nokian Hakkapeliitta Truck- og Nokian Hakka Truck-produktfamilien.

Nokian Hakkapeliitta Truck- og Nokian Hakka Truck-dekk merket med snøkrystallsymbolet er tilgjengelig hos dekkforhandlere denne vinteren.

Vintergrep også på tilhengeren

Det er helt vanlig at man glemmer dekkene på tilhengeren, selv om den utgjør over 50 % av den totale vekten til kjøretøyet. Derfor har Nokian Tyres også kommet ut på markedet med tilhengerdekk med snøkrystallsymbolet, som er skreddersydd for vinterbruk. Det nye produktet Nokian Hakka Truck 844 er det første tilhengerdekket i 385/55R22.5-størrelsen som har fått snøkrystallsymbolet. Også Nokian Hakka Truck 861 bærer det samme symbolet som et bevis på godt vintergrep.

Sikkerhet og økonomi for krevende yrkeskjøring

Nokians dekk for lastebiler og busser utvikles for krevende yrkesbruk og for å gjøre det mulig å kjøre sikkert under alle slags vær- og veiforhold. På våre egne testsenter i Ivalo og Nokia tester vi under de mest ekstreme kjøreforholdene i alle årstider.

Dekkene videreutvikles ved å kjøre millioner av kilometer i forskjellig bruksomgivelser og alle slags føreforhold. Vårt nære samarbeid med buss- og transportselskapene gir verdifull brukserfaring som brukes i planleggingsarbeidet. Målet med den allsidige testingen er å tilby de mest sikre og økonomiske dekkene på markedet for yrkeskjøring. Vår sterke kompetanse har lange tradisjoner. Vi utviklet verdens første vinterdekk for yrkesarbeidere innen tung trafikk i 1934.

Bilder: www.nokiantyres.com/trucktyreswinter2014

Les mer om Nokians produktsortiment:
https://www.nokiantyres.no/lastebiler-og-busser

Nokian Hakkapeliitta Test Experience i Ivalo 2013
Se videoen: http://youtu.be/SSGI1MIr5F4

Verdens første vinterdekk er 80 år.
Se videoen: http://youtu.be/3pb8Oe-Ki5c

For mer informasjon, kontakt:

Nokian Heavy Tyres

Teppo Siltanen Produktsjef, Lastebildekk tlf.+358 10 401 7709 teppo.siltanen(at)nokiantyres.com