to. mars 22 11:28 2012 i kategori Produkt pressemeldinger

252,09 km/t: Verdensrekord forelbiler på is



Nokian Tyres testfører Janne Laitinen satte nylig hastighetsrekord for elbiler på is med 252,09 km/t på isen på innsjøen Ukonjärvi i Inari i Nord-Finland. Det er en unik rekord verdens nordligste dekkprodusent og yrkeshøyskolen Metropolis høyteknologiske elbil E-RA (Electric RaceAbout) satte 17. mars.

E-RA er en fullblods sportsbil bygd av Metropolia med en elmotor på hele 280 kW. På det meste var hastigheten oppe i over 260 km/t, til tross for at utetempE-RAturen var flere minusgrader. Bilen hadde Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekk i dimensjon 225/40R18, som ga meget godt grep og stabile kjøreegenskaper i høye hastigheter.

- Å teste dekk under krevende forhold er en sentral del av testingen av vinterdekk. Verdensrekorden, og samarbeidet i E-RA-prosjektet, gir oss store muligheter til å høste nye erfaringer. Dette bidrar til at vi også i fortsettelsen vil ligge i tet på utviklingen. Dette er en stor inspirasjonskilde for enhver dekkutvikler, som har som sin viktigste utfordring å kunne optimere både sikkerhetsegenskaper og lav rullemotstand. Ikke minst det siste er viktig for rekkevidden for en elbil, forteller Matti Morri, sjef for Nokian Tyres tekniske kundeservice.

Testkjøringen ble gjennomført på en 6 kilometer lang strekning på is i henhold til reglene fra den berømte Guinness rekordbok. Hastighetsrekorden kommer imidlertid ikke offisielt med i Guinness rekordbok, ettersom det ennå ikke finnes en egen klasse for elbiler. Tiden og hastigheten ble målt under kjøring begge veier, og rekorden er gjennomsnittet av disse to målingene. Rekorden ble satt med flying start, og rekordforsøket får vare inntil en time. Nokian Tyres testfører Janne Laitinen har også den offisielle Guinness verdensrekord for kjøring på is, satt med en bensindrevet bil på isen på Bottenviken i mars 2011 med en hastighet på 331,61 km/t.

Å sprenge grenser styrker utviklingsarbeidet



Elbilen E-RA er et innovativt prosjekt for finske studenter og deres samarbeidspartnere. Bilen er bygget med bruk av den nyest tilgjengelige teknologi for elektrisk kraftoverføring og batterier. Laveste forbruker bare 14,65 kW pr. 100 kilometer, noe som tilsvarer 1,6 liter drivstoff.

- Med rekordforsøket ville vil vise at en elbil fungerer pålitelig selv i kulde og i høye hastigheter på blank is. Å utfordre grensene setter ekstra fart på den tekniske utviklingen, noe som i sin tur er til forbrukernes fordel, sier Sami Ruotsalainen, sjef for E-RA-teamet.

Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk allerede i 1934. To år senere ble Nokian Hakkapeliitta lansert for nordiske vinterforhold. I dag er dette dekket et av verdens mest kjente vinterdekkmerker. Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som fokuserer spesielt på produkter og tjenester som øker trafikksikkerheten under nordiske forhold.



Läs mer:

Nokian Hakkapeliitta 7:
www.nokiantyres.se/dack?id=12091290&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+7

Mer information:

Matti Morri, chef för teknisk kundservice, tel. +358 10 401 7621, matti.morri(at)nokiantyres.com

Antti-Jussi Tähtinen, marknads- och kommunikationschef, tel. +358 10 401 7940, antti-jussi.tahtinen(at)nokiantyres.com

E-RA (Electric RaceAbout) – Yrkeshögskolan Metropolia i Helsingfors
Projektchef och chefsingenjör Sami Ruotsalainen, tel. +358 50 5288 648, sami.ruotsalainen(at)metropolia.fi

www.facebook.com/nokiantyres
www.facebook.com/pages/Nokian-Tyres-Norge
www.youtube.com/NokianTyresCom