on. mars 24 08:23 2010 i kategori Selskapsnyheter

Fremtidens dekk har lavere rullemotstand



Sammen med sikkerhet vil lavere rullemotstand dominere utviklingen av nye dekk i tiden som kommer.

- Ved å velge sommerdekk med lav rullemotstand, kan bileieren redusere bilens drivstofforbruk med opp til 0,5 liter pr. 100 kilometer. Samtidig reduseres også bilens CO2-utslipp, sier Teppo Huovila, produktutviklingsdirektør i Nokian Tyres.

Lettrullende dekk spiller en viktig rolle for fremtidige el- og hybridbiler. Rekkevidden med el-drift for hver lading kan økes betydelig med dekk som har lav rullemotstand.

Nokian Tyres tror at i 2015 vil de beste personbildekkene senke bilens drivstofforbruk med ca. 5 prosent sammenlignet med dagens beste dekk. Dette skjer uten at sikkerhetsegenskapene blir svekket.

Også EUs nye klassifiseringssystem for dekk setter fart på utviklingen av nye miljøvennlige dekk. Senest i november 2012 må alle dekk som skal selges innenfor EU ha et klistremerke som angir hvilken klasse dekket tilhører. Et lignende system finnes allerede for husholdningsapparater.

Dekkene inndeles i klassene A, B, C, D, E, F og G. Den grønne A-klassen er best, og den røde G-klassen er dårligst. Klassifiseringen viser hvor mye et dekk påvirker bilens drivstofforbruk og hvor bra bremsegrep dekket har på våt vei. Dessuten oppgis det hvor mange decibel dekklyden er utenfor bilen.

De beste dekkene på markedet i dag tilhører klasse C i henhold til den nye klassifiseringen, men mange av dekkene tilhører klassene G, F og E. Et løft til en høyere klasse innebærer i praksis at drivstofforbruket på en mellomstor personbil synker med 2-3 prosent.

Nokian Tyres prototyp-dekk rullet 129 meter



I en rullemotstandstest som Nokian Tyres gjennomførte nylig ble tre ulike dekktyper med samme dimensjon sammenlignet: Et sommerdekk med miljøprofil som allerede er på markedet, friksjonsdekket Nokian Hakkapeliitta R og Nokian Tyres prototyp-dekk.

Testen ble gjennomført innendørs for å eliminere påvirkning fra vind. En Toyota Prius ble sluppet utfor en rampe og fikk rulle fritt til bilen stoppet. Jo lengre bilen rullet, jo mindre var rullemotstanden.

Klart lengst – 129 meter – rullet Nokian Tyres prototyp-dekk. Friksjonsdekket Nokian Hakkapeliitta R rullet 99,5 meter, og sommerdekket med miljøprofil rullet 78,9 meter.

- Prototyp-dekket har en rullemotstand som nesten ville plassert det i klasse A i EUs kommende klassifiseringssystem for dekk. Utviklingen og produksjonen av et dekk med så lav rullemotstand stiller store krav til dekkets konstruksjon. Det kreves spesielle materialer, og toleransene er lavere. Som ansvarlig dekkprodusent kan vi aldri bare konsentrere oss om å forbedre en egenskap på bekostning av andre. Et dekk må både være sikkert og rulle lett, sier Teppo Huovila.

Nokian Tyres utviklet ellers spesialdekk for el-bilen Eva som Valmet Automotive viste på bilutstillingen i Genève for en tid siden. Nokian 185/50 R 17 spesialdekk har meget lav rullemotstand, noe som øker rekkevidden for el-bilen.

Bildetekster:

Produktutviklingsdirektør
Teppo Huovila (t.v.) og
Markeds- og kommunikasjonsdirektør
Antti-Jussi Tähtinen på stoppestedet med prototyp-dekket fra Nokian Tyres.

En Toyota Prius ble benyttet i testen.

Bilder fra testen: www.nokiantyres.com/vierintavastustesti

Mer informasjon:
Produktutviklingsdirektør
Teppo Huovila, tlf. +358 10 401 7701
teppo.huovila(at)nokiantyres.com