on. september 13 03:46 2017 i kategori Selskapsnyheter

Høstvær og våte veier:

Pass opp for vannplaning!

Den norske høsten er tiden for mørkere kvelder og en hel del regnvær. Plutselige regnbyger og vannpytter i veiene kan forårsake vannplaning, noe som kan gi ukontrollerbare og farlige situasjoner. Sjansen for å få vannplaning er størst i hjulsporene i veiene mens du kjører i krappe svinger. Der kan det være flere centimeter vann mellom dekket og veien. Du kan likevel kjøre trygt i regnværet, så lenge du har noen grunnleggende huskeregler i bakhodet.

Pass opp for vannplaning!

To ting er av avgjørende betydning når det regner, nemlig fart og tilstand på dekkene. Når vann oversvømmer veien og dekkene er slitt, bør du først senke farten, ifølge Kjetil Røssel, dekkekspert og produktsjef i Nokian Dekk AS. 

- Kraftig regnskyll og slitte dekk er en farlig kombinasjon. Kjører du imidlertid for fort, vil bilen få vannplaning selv med gode dekk. I kraftig regnvær kan det være nødvendig å senke farten med opptil 15-20 km/t for at dekkmønsteret skal ha mulighet til å lede vannet bort fra dekket, sier Røssel. 

Selv med gode dekk er risikoen for vannplaning tilstede, men med slitte dekk blir vannplaning nærmest uunngåelig. Forskjellen ble synliggjort i en test utført av det finske dekkmagasinet Tekniikan Maailma. På en rett asfaltert vei med 6mm vann fikk et høykvalitets sommerdekk i god tilstand vannplaning i en fart på 80 km/t. Et slitt sommerdekk fikk vannplaning allerede i 70 km/t, og et piggfritt vinterdekk presterte enda svakere.

Sikkerhetstips i regnvær

Høsten krever mer av dekkene dine

Ofte sliter man ut dekkene på høsten og kjøper nye dekk til våren – selv om fordelene med et godt rustet sett med dekk er aller størst om høsten. 

- Jo nyere dekket er, jo bedre fungerer det under alle forhold. Det motsatte er jo da også naturlig. Altså at desto mer slitt dekket er, desto større sjans har er det for vannplaning. Grunnen til det er at mønstervolumet i dekket er for lavt til å lagre og lede bort vannet, sier Røssel. 

Mønsterdybden til et nytt sommerdekk er omtrent åtte millimeter. I Norge har vi en lovpålagt minimumsdybde på 1.6 millimeter på sommerdekk, men realiteten er at disse dekkene ikke lenger er trygge. Når mønsterdybden nærmer seg fire millimeter er det på tide å skifte dem ut. Hvis den blir lavere vil dekkets egenskaper mot vannplaning reduseres kraftig. 

Lufttrykket i dekkene har også en stor betydning for hvordan bilen håndterer kraftig regnvær. Det er lurt å kontrollere lufttrykket regelmessig, ettersom lavt lufttrykk øker risikoen for vannplaning, i tillegg til at det påvirker dekkets kjøreegenskaper. 

Oppmerksom kjøring er nøkkelen

Vannplaning inntreffer når et lag med vann oppstår mellom dekket og veien, og gir deg følelsen av å skli på vann. Bilen responderer ikke lenger til rattet, du mister veigrep og styreresponsen blir borte. Nøkkelen som sjåfør, er evnen til å forutse farlige situasjoner og unngå å kjøre i dype hjulspor. 

- Mange sjåfører kjører i hjulsporene selv når det regner, enda det er der risikoen for vannplaning er aller størst. Kjøring i hjulspor sliter også mer på dekkene, ettersom asfalten er grovere her, sier Røssel.

Dersom vannplaning, på tross av alle forholdsregler, skulle inntreffe, er det viktig å beholde roen og reagere korrekt. Trykk inn clutchen, slipp gasspedalen og hold rattet stødig. Ikke sving på rattet, ettersom bilen ikke vil respondere på det.

Tips for å kjøre trygt i kraftig regnvær 

  1. Senk farten
  2. Hold deg unna vannfylte hjulspor der risikoen for vannplaning er størst
  3. Kjør med dekk som er i god stand, og som har en mønsterdybde på minimum 4 millimeter.
  4. Kontroller lufttrykket
  5. Dersom du får vannplaning, behold roen, trykk inn clutchen og hold rattet stabilt.

Mer informasjon:

Risiko for vannplaning: https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/slaps-og-vannplaning/

Nokian Dekk AS
Kjetil Røssel, Produktsjef.
tel. +47 911 55 274. kjetil.rossel@nokiantyres.com


Attachments

Nokian Tyres - Sikkerhetstips i regnvær (.jpg)