fr. juli 14 04:52 2017 i kategori Selskapsnyheter

Miljøbevisste forbrukere velger premium dekk og mellomstore biler

En miljøbevisst sjåfør høres gjerne ut som en selvmotsigelse, men det finnes faktisk mer miljøvennlige valg selv for de som ikke kan sette fra seg bilen. Sjåfører kan redusere karbonutslippet sitt med opptil 40 prosent, ifølge tall fra FNs klimapanel.

Bilkjøring er ikke godt for miljøet, men det er ikke til å komme unna at for mange av oss avhenger hverdagens nødvendigheter av nettopp bilen. Særlig i områder med lavt kollektivtilbud kan bilen faktisk være eneste måte å komme seg rundt på. Den kan rett og slett gjøre hverdagen enklere.

Imidlertid så er det mulig å være en miljøbevisst bileier. Når du skal velge bil og dekk, er det fint å huske på at det finnes grønnere alternativer.

Ditt valg av kjøretøy påvirker karbonavtrykket i mer enn et tiår

Valget av ny bil er en av de viktigste avgjørelsene en bileier tar når det gjelder å redusere utslipp. Ved å velge et grønnere alternativ kan du faktisk redusere utslipp under bruk med opptil halvparten.

En tommelfingerregel sier at jo nyere bil, desto lavere utslipp. Personbiler i Finland kjører i gjennomsnitt i 12 år, og har derfor en langvarig påvirkning på miljøet. Av denne grunn bør miljøbevisste forbrukere se etter de mest energieffektive kjøretøyene.

- En bils energieffektivitet påvirkes av blant annet bilens kraft og vekt. Lettere biler krever mindre energi for å bevege seg, og brenner dermed mindre drivstoff. Fra et miljøperspektiv bør forbrukere derfor kjøpe så kompakte biler som mulig, sier Matti Morri, teknisk kundemanager i Nokian Tyres.

Det finnes også en rekke mer miljøvennlige alternativer med lavere utslipp av biogass og naturgass, etanol som stammer fra søppel, biodiesel og hybrid –og elektriske biler. Disse kan redusere utslipp med opptil 80 % sammenlignet med den gjennomsnittlige bensindrevne bilen.

Dekk med lavere rullemotstand er snillere mot miljøet

Å velge bil er en ting. Den må også ha de rette dekkene. Miljøbevisste forbrukere bør fokusere på dekkets drivstofføkonomi, der rullemotstanden er en nøkkelfaktor.

- Rullemotstand refererer til energiforbruket som finner sted når dekkene tar grep om veien. Dekk med lav rullemotstand sparer mer energi, og dermed også driftskostnader og CO2-utslipp. Rullemotstanden utgjør opp til 20% av et kjøretøys drivstofforbruk, sier Morri.

Drivstofføkonomien er indikert på dekkets EU-merking som rangeres fra A til G. Klasse A har den laveste rullemotstanden, mens klasse G har den høyeste. Det kan være store forskjeller på ulike dekk, så det er lurt å sammenligne EU-merkingen før du går til innkjøp av nye dekk.

- En forskjell I rullemotstand på 40 % kan påvirke drivstofforbruk med 5-6 %. Eksempelvis vil Nokian Tyres sitt klasse A sommerdekk, Nokian Hakka Green 2, spare deg for 0,6 liter per 100 kilometer sammenlignet med dekk i klasse G, sier Morri.

Lav rullemotstand er også lommebokvennlig. Dersom bilen sparer 0,5 liter per 100 kilometer og drivstoffet koster rundt 12 kr per liter, vil du spare opptil 200 liter og 2400 kroner.

Premium dekk er bærekraftig produsert og resirkulert

Mange forbrukere biter seg merke i at miljøvennlige dekk gjerne koster mer. Imidlertid vil drivstoffbesparelser raskt føre til at den ekstra kostnaden faktisk lønner seg over tid. Premium dekkprodusenter investerer også i miljøvennlige råmaterialer, samt i å forbedre produksjonsprosessene til å bli så økologiske som mulig. Dekk påvirker miljøet aller mest under kjøring. Premium dekkprodusenter søker imidlertid etter å redusere miljøpåvirkningen gjennom hele dekkets livssyklus. 

- Eksempelvis så bruker vi ingen miljøskadelige oljer i vår dekkproduksjon. Disse har vi erstattet med rensede, lavaromatiske oljer og svært miljøvennlig rapsfrø og tallolje. I tillegg er vi opptatt av at avfallet under produksjon, som uvulkanisert gummiavfall, blir sendt direkte til gjenbruk, sier Sirkka Leppänen, ansvarlig for miljø og sosialt ansvar i Nokian Tyres.

Det kan være en god idè å undersøke ulike dekkprodusenters grav av miljøbevissthet i forkant.

- I Europa blir omtrent 3,2 millioner tonn med gamle dekk tatt ut av drift hvert år. I 1995 gikk Nokian Tyres sammen med en gruppe organisasjoner i dekksektoren for å sette opp Finnish Tyre Recycling Ltd, et selskap som samler inn dekk til gjenbruk. I dag resirkuleres nesten 100 % av alle dekk i Finland, sier Leppänen.

Video: Nokian Tyres and summer tyre testing

Video: How to choose the right summer tyres

Kontaktinformasjon:

Nokian Tyres plc

Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Tel: +358 10 401 7621, [email protected]

Sirkka Leppänen, Environmental and Responsibility Manager, Tel: +358 10 401 7887, [email protected]