FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
on. september 12 08:05 2012 i kategori Produkt pressemeldinger
Unikt nytt sommerdekk fra Nokian Tyres

Nokian eLine med fremtidens teknikk går rett til topps med AA-klassifisering i EUs kommende dekkmerking



Nokian Tyres lanserer et nytt sommerdekk, Nokian eLine, som har drivstoffeffektivitet og våtgrep som klarer kravene i klasse A, den beste klassen, i EUs nye dekkmerking. Dette teknologiske kunststykket fra verdens ledende vinterdekkprodusent er ikke noe konseptdekk, men et topprodukt. Dimensjonsutvalg av nye Nokian eLine vil bli trinnvis tilgjengelig for forbrukerne i løpet av sommeren 2013. Dekket passer til mindre personbiler, og er midt i blinken for alle bilførere som verdsetter fremtidsrettede tekniske løsninger, bransjens beste drivstoffeffektivitet og sikre grepsegenskaper.

Det moderne nye dekket inneholder topp teknikk og mer enn hundre ulike råvarer. Nokian eLine er en komplisert kombinasjon av fysikk, nanoteknologi og topp moderne materialer som alle oppfyller en viktig funksjon.

- Vi startet utviklingen av dette neste generasjons dekket på en helt ny måte. Vi oppdaget at rullemotstand og våtgrep ikke nødvendigvis behøver å være egenskaper som utelukker hverandre. Begge egenskaper kan maksimeres uten å svekke dekkets balanserte egenskaper. For å lykkes med dette, har vi tatt i bruk helt nye materialløsninger, forandret mønstergeometrien og brukt moderne gummiblandingsteknikker, forteller Nokian Tyres produktutviklingssjef, Juha Pirhonen.

Sikkerhet på våte veier



De mange nye tekniske løsningene skiller Nokian eLine fra vanlige sommerdekk. Treghetsmomentet, som har en tendens til å gjøre styringen tregere, er redusert i det nye dekket, noe som betyr at det gir meget god styrefølsomhet. Nokian eLine er et meget lettkjørt dekk, selv under ekstreme forhold.

Nokian eLine har stabile kjøreegenskaper, og dekkets bøyde slitebane og robuste radialkonstruksjon fungerer godt sammen, noe som forbedrer våtgrepet og gir kortere bremselengde på regnvåte veier.

EUs nye dekkmerking viser et dekks bremselengde på våt asfalt fra 80 km/t. Som eksempel er forskjellen i bremselengde mellom dekk i den beste klassen, A, og den dårligste klassen, F, over 18 meter. EUs dekkmerking skal tas i bruk senest 1. november, og omfatter de fleste typer dekk som selges i Europa. Unntatt er blant annet piggdekk.

Innovasjonene gjør dekket miljøvennlig



Nokian eLine har ingen tradisjonelle mønsterspor på ytterskulderen. Disse er erstattet av lameller. Også mønsterblokkene har fått en annerledes form. De er kortere og bredere enn normalt. Dette gjør at belastningen på Nokian eLine fordeles på et større område, og dekket får minst mulig formforandring (rullemotstand) under kjøring.

- Mindre varmeutvikling øker slitestyrken både på dekkets konstruksjon og på slitebanen. Ved at vi har klart å øke slitestyrken på konstruksjonen, har vi også klart å finne den beste løsningen for rullemotstand, sier Juha Pirhonen.

Dekkets gummiblanding er skreddersydd for krevende bruk og gjør dekket enda mer miljøvennlig. Nokian eLine oppnår raskt sin normale arbeidstemperatur. Det energieffektive dekket gir lav rullemotstand med en gang man begynner å kjøre. Rullemotstandens andel av bilens drivstofforbruk er ca 20 prosent, noe som har betydelig innflytelse på bilens drivstofforbruk og CO2-utslippet. I klassifiseringen i EUs dekkmerkinger er forskjellen i drivstofforbruk betydelig, ca 0,6 l/100 km, mellom det beste dekket i klasse A og det dårligste i klasse G.

Teknikken brukes også på vinterdekk




Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk allerede i 1934. Bedriften er en pionér også når det gjelder miljøvennlighet, og var første dekkprodusent i verden som gikk over til å bruke bare rensede lavaromatiske oljer i sine dekk. Nye Nokian eLine forsterker den miljøvennlige profilen når det gjelder å utvikle innovative og miljøvennlige topp produkter.

- Foruten best mulige sikkerhetsegenskaper, skal dekk også være økonomiske og gi komfortable kjøreegenskaper. Alle som bruker våre dekk drar nytte av våre nye innovasjoner og tekniske løsninger. For eksempel bruker vi den firkantede grepsformen, som gir optimal rullemotstand og topp våtgrep i Nokian eLine, også i våre Nokian Hakkapeliitta vinterdekk, sier Juha Pirhonen.

Foto: www.nokiantyres.com/NokianeLine

Les mer: EUs nye dekkmerking: https://www.nokiantyres.no/eu-ny-dekkmerking

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef
Juha Pirhonen, tlf. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice,
Matti Morri, tlf. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef
Fredrik Hauge, tlf. 64 84 77 00
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Teknisk sjef
Allan Ostrovskis, tlf. 070-2448 820
allan.ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom