fr. februar 6 02:40 2009 i kategori Produkt pressemeldinger

Nokian Hakkapeliitta 7 – enda mer sikkerhet og komfort



Ny piggteknikk gir bedre grep og redusert veislitasje.

Nokian Tyres lanserer nå det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 7, som blant annet har et nytt mønster og en ny ”Air Claw Technology” som er en kombinasjon av ny piggteknikk og spesielle luftdempere. Den nye teknikken reduserer veislitasjen, i tillegg til å gi komfortable kjøreegenskaper med minimal dekkstøy og enda bedre grep. Det nye dekket er spesielt utviklet for nordiske vinterforhold med vekslende føre – fra bar asfalt til is- og snødekte veier. Dekket gir også betydelig mindre PM10-partikler enn sine konkurrenter.
Det svenske Vei- og trafikkforskningsinstituttet VTI har sammenlignet hvor mye PM10 og PM2,5 partikkelutslipp Nokian Hakkapeliitta 7 og tre konkurrerende dekk skaper. Resultatene viser at det nye dekket har opptil 70 prosent lavere partikkelutslipp enn konkurrentene.

Det nye piggdekket har mange egenskaper forbrukerne gjenkjenner fra forgjengeren Nokian Hakkapeliitta 5, som har fått toppscore i en rekke dekktester. Et av de viktigste målene for utviklingsarbeidet med det nye dekket, var å forbedre kjørekomforten ytterligere med Nokian Hakkapeliitta 7, uten å sette grunnkarakteristikken for et balansert vinterdekk på spill: Fremfor alt gode grepsegenskaper.

- Nokian Hakkapeliitta 5, som ble lansert i 2006, har gått til topps i mange dekktester i flere land. Dette la lista veldig høyt når vi skulle utvikle en etterfølger til dette dekket. Som eksperter på vinterforhold var det ventet at vi igjen skulle presentere noe nytt og banebrytende innen dekkteknologi, sier Teppo Huovila, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

En ”kameleon” som tilpasser seg føret




Typisk for alle Nokian Hakkapeliitta dekk er meget gode sikkerhets- og grepsegenskaper. Det nye dekket gir sikre og komfortable kjøregenskaper på så vel bar asfalt som på våte, isete eller snødekte veier. Nokian Hakkapeliitta 7 er som en kameleon som tilpasser sine egenskaper slik at det uansett forhold gir best mulig grep og komfort.

- Dagens vinterkjøring skjer hovedsakelig uten bekymringer på føre som ikke skaper noen nevneverdige problemer. Dekkene må da fungere slik at føreren kan nyte turen. I tillegg til høy komfort, må vinterdekkene også gi høy sikkerhet og grep når føret plutselig blir glatt. Jeg sammenligner dette med bilens kollisjonsputer som alltid skal være i beredskap for å gi beskyttelse når det virkelig trengs, sier Teppo Huovila.

Nokian Hakkapeliitta 7 har en ny piggteknikk med flere innovasjoner som gir dekket høy komfort og stabile kjøreegenskaper. Den innovasjonen som påvirker kjøreegenskapene mest, minner om dempingen i sportssko av høy kvalitet. Akkurat som slike sko, har også det nye dekket lufthull som demper piggenes anslagskraft mot kjørebanen, og dekket ruller mykt og stille. Slik lykkes Nokian Hakkapeliitta 7 med å kombinere sikkerhet og topp grep med høy komfort.

Luftdempere gir mykt pigganslag




Forgjengeren Nokian Hakkapeliitta 5 har såkalte bjørneklør som effektiviserer piggfunksjonen. Innovasjonen fungerer veldig bra og gir bedre vintergrep. Også nye Nokian Hakkapeliitta 7 har denne innovasjonen. Bjørneklør holder piggene i rett posisjon gjennom å spenne mønsterblokkene optimalt ved bremsing.

I tillegg til det meget gode grepet gir det nye dekket en svært myk kjøreopplevelse, takket være den nye innovasjonen med luftdempere, og i tillegg Eco Stud System som også forgjengeren har.

På den fremre kanten av mønsterblokkene finnes luftdempere som små dråpeformede kammer. Deres oppgave er å gi et mykere pigganslag mot veien, samtidig som de skal redusere piggenes vibrasjon ved veikontakt. Luftdempingsteknikken reduserer også veislitasjen og dekklyden, og bidrar til at piggene holder lenger. Denne helt nye pigg/luftdempingsinnovasjonen kalles Air Claw Technology.

Nokian Hakkapeliitta 7 har helt nye såkalte ankerpigger, som er brede og har mange kanter. Piggene gir bedre grep både ved kjøring rett frem, ved akselerasjon og bremsing. Sidegrepet er forbedret ved hjelp av en ny bunnflens som er bredere enn før.

Nokian Hakkapeliitta 7 har en videreutviklet versjon av Eco Stud System, som også finnes i andre Hakkapeliitta vinterdekk, og som er spesielt utviklet for å fungere godt sammen med de nye ankerpiggene. Eco Stud System har en piggpute som effektiviserer piggenes funksjon og demper pigganslaget mot veien.

Nokian Hakkapeliitta 7 har en ny cap & base-konstruksjon. Det svært robuste bunnsjiktet låser piggene stabilt i mønsterblokkene og gir også bedre og mer stabile kjøreegenskaper på barmark.

Air Claw Technology – kombinasjonen av ankerpigger og luftdemping – gir både komfortable og sikre kjøreegenskaper uten kompromisser. Ankerpigger og bjørneklør gir langvarig sikkerhet, enda bedre grep ved akselerasjon og bremsing og meget høy slitestyrke. Nye Nokian Hakkapeliitta 7 utfyller kjørestabilitetssystemer i moderne biler meget godt.

Alle Nokian Hakkapeliitta 7 dekk pigges på fabrikken. Dette garanterer kvaliteten, og sikrer at piggene fungerer optimalt.

Slitebanegummiblanding som gir godt vintergrep, høy slitestyrke og lav rullemotstand




Etter tallrike tester og utprøving og et omfattende utviklingsarbeide, har Nokian Tyres materialutviklingsavdeling lykkes med å utvikle en helt ny gummiblanding til slitebanen, optimert for nordiske forhold. Den nye blandingen består av naturgummi, silica og rapsolje i en kombinasjon som aldri tidligere har vært brukt. En ny type silan (såkalt Cryo-silan) gjør at kombinasjonen silica/naturgummi fungerer mer effektivt under varierende vinterforhold. Tidligere har det vært meget vanskelig å få mye silica og naturgummi til å fungere godt sammen. Silica brukes i stedet for sot som bindemiddel i dekk.

Den nye gummiblandingen gir meget godt vintergrep under vanskelige forhold, god slitestyrke og bedre våtgrep. Rapsoljen gir dekket bra beskyttelse mot rivningsskader og bedrer is- og snøgrepet. Den store andelen silica i gummiblandingen gir dekket meget lav rullemotstand, noe som både reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Nytt mønster gir stabile kjøreegenskaper




Nokian Tyres har alltid vært en foregangsbedrift på utvikling av piggdekk. Tallrike tester har vist at retningsbestemt og symmetrisk mønster har vært best for et piggdekk.

Det nye dekket har ubetydelig smalere og mer lukket mønster. At slitebanens midtre sone er ganske lukket gir bedre kjøreegenskaper på barmark. Midtribben stabiliserer kjøreegenskapene og forbedrer sidegrepet.
Dekkets skulderområder er relativt rette og smale. Piggplasseringen er bred, og snø og slaps fester seg ikke i det nye mønsteret.

Slapskile




Nokian Tyres har utviklet en såkalt slapskile for å bedre grepet på slapseføre for sine friksjonsdekk beregnet på det sentraleuropeiske markedet. Nokian Hakkapeliitta 7 har doble slapskiler på begge dekkskuldre. Slapskilenes kileformede kanter pløyer effektivt unna slaps mellom dekk og vei.

Mer sikkerhet og informasjon om dekkslitasje




Midt på slitebanen, ved siden av hverandre, finnes slitasjevarsleren (Driving Safety Indicator, DSI) og snøkrystallen. Slitasjevarsler finnes i alle Nokian dekk. Sifrene midt på slitebanen viser hvor stor mønsterdybde som til enhver tid gjenstår i hovedsporene. Etter hvert som dekket slites, forsvinner sifrene i tur og orden. For å gi sikre vinteregenskaper bør vinterdekket ha en mønsterdybde på minst 4-5 millimeter.

Snøkrystallen øker sikkerheten ytterligere. Den er synlig til ca. 4 millimeter av mønsterdybden gjenstår. Når den ikke lenger er synlig, betyr dette at dekket ikke lenger har sikre vinteregenskaper.

Nokian Hakkapeliitta 7 kommer i et meget bredt utvalg – 49 dimensjoner fra 13 til 20 tommer. I sortimentet finnes også verdens første skreddersydde piggdekk for Porsche, spesielt utviklet for nordiske forhold i hastighetsklasse H.

Det er for å markere den vellykte produktutviklingen at Nokian Tyres har hoppet over sifferet 6 i piggdekkserien, og latt nyheten få betegnelsen Nokian Hakkapeliitta 7.

Salget av det nye dekket starter våren 2009 på Nokian Tyres viktigste markeder: Norden, Russland, Kasakhstan, Hviterussland og Ukraina.

Mer informasjon: Nokian Tyres plc

· Produktutviklingssjef Teppo Huovila, tlf. +358 10 401 7701, [email protected]

· www.nokiantyres.com