ty. oktober 8 03:10 2013 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger

Nokian Hakkapeliitta 8: Til topps i vinterdekktester



Vinterens beste piggdekk heter Nokian Hakkapeliitta 8. Dette er konklusjonen i NAF Motors store vinterdekktest, som nylig ble offentliggjort. Her gikk Nokian Tyres nye, innovative piggdekk helt til topps. Spesielt fremheves dekkets eksepsjonelle grep på is, foruten respons og generell oppførsel på vinterføre.

Nokian Hakkapeliitta 8 scorer topp i alle disipliner på is, og dekket oppviser også meget sterke egenskaper på snø, fremgår det.
Testen, som er gjennomført i samarbeid med Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, samt finske Teknikaan Maailma, omfattet 12 forskjellige piggdekk i dimensjonen 205/55 R 16, med Ford Focus 2,0 som testbil.

Det nye piggdekket fra Nokian gikk også til topps i piggdekktesten i Auto Motor og Sport, som bl.a. skriver ”Disse dekkene hadde best tid på testbanen, og det var en ren fryd å kjøre bilen… På snø oppfører Nokian-dekkene seg tradisjonelt bra. De ragerer kjapt og presist på styring og akselerasjon.”

Vinnerdekket i årets test har vært gjenstand for diskusjon i Vegdirektoratet, som i utgangspunktet nektet dekket brukt i Norge på grunn av antallet pigger. Vegdirektoratet har nå snudd, og dermed kan også norske bilister – i likhet med svenske og finske – glede seg over å kunne ta i bruk det som er bedømt som markedets beste og sikreste piggdekk.

- Vi er selvsagt veldig fornøyde med at Vegdirektoratet har valgt å lytte til dokumentasjonen fra Nokian Tyres, som klart viser at nye Nokian Hakkapeliitta 8 har betydelig lavere veislitasje enn myndighetenes krav til tross for det høyere antallet pigger i hvert dekk.
Det siste er en av de viktigste årsakene til dekkets meget sikre og allsidige vinteregenskaper, sier adm. direktør Bjørn Kamphus i Nokian Dekk AS i en kommentar.

Unik piggteknikk



Nokian Hakkapeliitta 8 har en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø. Det nye dekket er i tet på sikkerhet og miljøvennlighet, og dekket takler ekstreme situasjoner uten problemer. Dekket er stillegående og har lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Nye Hakkapeliitta 8 er som forgjengeren retningsbestemt. Tusenvis av tester bekrefter at et symmetrisk mønster med bestemt rulleretning er den ideelle løsningen for piggdekk, siden det styrker den brede piggplasseringen som optimerer grepet og reduserer dekklyden.

Et nytt piggkonsept gir det nye dekket overlegent vintergrep og følsom veikontakt på alle underlag. Piggkonseptet oppfyller kravene i den nye nordiske pigglovgivningen, som er trådt i kraft i Sverige og Finland. Loven omfatter piggdekk produsert etter 1. juli 2013.

I det nye konseptet Eco Stud 8 Concept inngår den nye generasjonen mer miljøvennlige ankerpigger, piggflensform som demper anslaget mot veien og – kjent fra andre Hakkapeliitta-produkter – Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien.

Piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 gir enestående sidegrep og grep rett frem. Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 er skånsom mot underlaget. Veislitasjeeffekten er mer enn 12 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen som trådte i kraft fra 1. juli 2013.

Trygghet også i ekstreme situasjoner



Det stabile piggfestet styrker dekkets bremsegrep, som er i toppklasse. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base-konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen låser effektivt piggen fast til mønsterblokken, stabiliserer kjøringen på tørre veier og bidrar til jevn slitasje.

Dekket har flere innovasjoner som føreren vil merke under kjøring. Den unike piggplasseringen og konseptet Eco Stud 8 gir meget gode vinteregenskaper: Overlegent grep ved bremsing og akselerasjon, bedre slitestyrke - og den tryggheten som sikre og komfortable kjøreegenskaper gir.

Flere mønsterblokker



En viktig innovasjon i det nye dekket er et større antall mønsterblokker med flere skarpe kanter som forbedrer grepet på is og snø. Mønsterblokkene er dessuten mindre, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og i sin tur bidrar til å øke slitestyrke og levetid. Det reduserer dessuten dekkets rullemotstand og dermed drivstofforbruket, noe som gjør Nokian Hakkapeliitta 8 til et forbruksøkonomisk dekk.

Mønsterblokkene på midten av slitebanen er samlet til en sterk enhet som stiver av dekket og balanserer kjøreegenskapene. Mønsteret med sine kraftige mønsterspor og åpne mellomrom mellom mønsterblokkene sikrer at snø og slaps ikke fester seg i mønsteret.

Spesielle bremsekraftforsterkere på bakkanten av mønsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep, spesielt på snø. Den avstivede beltepakken gjør at dekket beholder sin form også på ujevne veier. Dekksidenes komponent- og materialvalg demper dekklyden inne i kupéen og øker komforten.

Unik slitebanegummiblanding



Det viktigste elementet i den nye Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblandingen er silica, rapsolje og naturgummi. Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske forhold. Naturgummien fungerer godt ved varierende temperaturer, spesielt når temperaturen ligger nær null eller når det er meget kaldt.

Takket være den høye silicaandelen i gummiblandingen, og det helt nye mønsteret, har Hakkapeliitta 8 meget lav rullemotstand, nesten 5 prosent lavere enn forgjengeren Hakkapeliitta 7, som også hadde lav rullemotstand. Miljøvennlige Hakkapeliitta 8 reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp ytterligere.

Slitasjevarsler øker vintersikkerheten



På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.

En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene.

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for å gi sikre kjøreegenskaper under alle slags forhold og på all slags føre. Hakka-garanti og Hakka veihjelp øker tryggheten ytterligere. Om et dekk som er korrekt montert og riktig brukt blir skadet slik at dette ikke kan repareres, får forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garanti gjelder til dekket har minst 4 millimeter mønsterdybde igjen, og i ett år regnet fra kjøpsdato. Dersom dekket går i stykker under kjøring behøver man bare å ringe Hakka veihjelp, som sender assistanse.

Bilder: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8

Video: http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Nokian Hakkapeliitta 8 – for nordiske forhold



Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/gHC_6q0IFfs

Verdensrekord på is: 335.713 km/t
http://www.youtube.com/watch?v=VW5GMsT32RM&feature=youtu.be
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-for-kjoring-pa-is-2013/

Hvordan ble verdens første vinterdekk oppfunnet?
https://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com

Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com