on. mai 6 10:26 2009 i kategori Produkt pressemeldinger

Nytt styrehjulsdekk kompletterer Hakkapeliitta-familien for tunge kjøretøy


Nokian Hakkapeliitta Truck F styrer dit sjåføren vil



Familien av Nokian Hakkapeliitta lastebildekk har fått en ny tilvekst. Det nye styrehjulsdekket Nokian Hakkapeliitta Truck F for lastebiler og busser er utviklet for å mestre selv de vanskeligste føre- og værforhold. I god Hakkapeliitta-tradisjon gir det nye styrehjulsdekket glimrende vinteregenskaper.

Utgangspunktet for utviklingsarbeidet var både dristig og ambisiøst: Å lansere verdens beste vinterdekk for styrende hjul. Nokian Hakkapeliitta F er et sikkert og pålitelig dekk for mellomlange og lange transporter. Det allsidige dekket trives selvsagt på brede, asfalterte hovedveier, men klarer like godt utfordringene det møter på svingete småveier og skogsbilveier. Dekket gir sikkert grep og god økonomi. Nokian Hakkapeliitta Truck F er spesielt utviklet for ustabile vinterforhold med raske skiftninger i vær og føreforhold.

Det nye dekket Nokian Hakkapeliitta Truck F hører hjemme i samme familie som drivhjulsdekket Nokian Hakkapeliitta Truck E, som ble lansert for drøyt et år siden, og som har høstet stor anerkjennelse. Dermed kan kjøretøyet ha utelukkende Hakkapeliitta dekk dersom man vil ha best mulig grep og sikre og komfortable kjøreegenskaper.

Lamellene sikrer grepet


Nokian Hakkapeliitta Truck F er et konvensjonelt vinterdekk. Spiral Sipe System lamelleringsteknikk, som er utviklet av Nokian Tyres, gir det nye styrehjulsdekket meget godt grep. Det tette nettet av lameller, og spesielt de langsgående lamellene, gjør at det nye dekket har opp til 15 prosent bedre sidegrep på is og hardpakket snø enn forgjengeren.

Det aggressive mønsteret styrker grepet gjennom at lamellene arbeider mer effektivt. Det nye styrehjulsdekket beholder også sitt gode grep selv etter mange, mange mils kjøring.

Nokian Hakkapeliitta Truck F er et slitesterkt dekk på grove asfaltveier. Dekket har optimalt veigrep, og det jevne marktrykket sikrer jevn slitasje, en egenskap særlig yrkessjåfører verdsetter.

Et styrehjulsdekk av høy kvalitet må beholde grepet også i vanskelige situasjoner, og det må ha forutsigbare kjøreegenskaper. Nokian Hakkapeliitta Truck F gir eksakt styrerespons uten overraskelser. Dekket beholder sine presise og stabile kjøreegenskaper selv under meget krevende forhold.

Det nye styrehjulsdekket har spor som avviser steiner og grus. Utformingen av spor og steinavvisere sørger for at steiner ikke fester seg i sporene. Steiner med skarpe kanter skader dermed ikke dekkstammen, noe som gjør at dekket holder lenger og blir lettere å regummiere.

Møter morgendagens krav


- Vårt mål var å utvikle et styrehjulsdekk som har meget gode vinteregenskaper, og som gir sikkert grep selv under ekstreme forhold. Vintrene er blitt mer ustabile, med store variasjoner av både temperatur og føreforhold. Dette stiller nye krav til dekkene. Vårt mål var å utvikle et dekk som møter morgendagens krav allerede i dag, sier produktutviklingssjef Teppo Siltanen.

Dekket er utviklet for å møte brukernes behov. Også kommende nye lover og regler var med på å styre utviklingsarbeidet. Som en foregangsbedrift ønsker Nokian Tyres å være i forkant med å oppfylle kommende krav.

Dekkets rullemotstand påvirker kjøretøyets drivstofforbruk. Lav rullemotstand gjør at dekket ruller lett. Dermed reduseres både drivstofforbruk og skadelige CO2-utslipp. Drivstofforbruk og CO2-utslipp blir lavest mulig dersom alle dekk på kjøretøyet er lettrullende og miljøvennlige. Under utviklingen av Nokian Hakkapeliitta styrehjuls- og drivhjulsdekk var lav rullemotstand et av de viktigste målene. Både Nokian Hakkapeliitta Truck F og Nokian Hakkapeliitta Truck E ruller lett og sparer drivstoff.

Slitasjevarslere


Det nye dekket har slitasjevarsler (Driving Safety Indicator, DSI), som med tydelige siffer viser den gjenværende mønsterdybden i hovedsporene i millimeter. Når tallet 4 forsvinner, er mønsterdybden i hovedsporene tre millimeter, og det er på tide å regummiere dekkene eller kjøpe nye dekk for å opprettholde kjøresikkerheten.

Vi anbefaler høstmontering for Nokian Hakkapeliitta Truck F. Dekkets gode egenskaper kommer best til sin rett under vinterkjøring. Dekket har også en vinterslitasjevarsler (Winter Safety Indicator, WSI). Midt på slitebanen finnes et snøkrystallsymbol, og så lenge dette er synlig har dekket sikre vinteregenskaper. Når snøkrystallen blir borte, har dekket fremdeles sikre kjøreegenskaper i sommerhalvåret.

Nokian Hakkapeliitta Truck F er et av de mest stillegående dekk på markedet, noe som gir økt komfort og bedre arbeidsmiljø for sjåføren. Dekket produseres uten helseskadelige høyaromatiske oljer.

Fornøyde testsjåfører


Lastebilsjåfører krever at et styrehjulsdekk skal oppfylle visse enkle, grunnleggende kriterier: Dekket skal være driftsikkert, gi godt grep og holde lenge. Man må kunne komme frem, også om veiene er dårlige.

Lastebilsjåfører i Sverige, Norge og Finland har testkjørt Nokian Hakkapeliitta Truck F, og gir dekket toppkarakterer. Testresultatene fra vintersesongen 2008/2009 er meget overbevisende. Dekket holder hva det lover, og grepet er meget godt. Det nye dekket klarte selv meget vanskelige kjøreforhold uten problemer.

Nokian Hakkapeliitta Truck F selges i Norden og på andre markeder der det trengs lastebildekk for virkelig krevende vinterforhold.

Salget av dekket starter høsten 2009.

Dimensjoner:


315/80 R 22,5
385/65 R 22,5
315/70 R 22,5 (kommer 2010)

Mer informasjon: Nokian Tyres plc

Produktutviklingssjef Teppo Siltanen,
tlf. +358 10 401 7709
teppo.siltanen@nokiantyres.com

Markedssjef Ari Maunula,
tlf. +358 10 401 7521
ari.maunula@nokiantyres.com
Bilder