to. september 23 12:39 2010 i kategori Selskapsnyheter

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk for sesongen 2010/2011



Nokian Hakkapeliitta 7 – mindre veislitasje og redusert partikkelutslipp



Nokian Hakkapeliitta 7 har et nytt mønster og en ny piggteknikk som reduserer både veislitasje og partikkelutslipp. Det nye dekket ruller meget stille, og er utviklet for dagens nordiske vinterforhold med skiftende føre – fra barmark og slaps til is- og snødekte veier.

Vei- og trafikkforskningsinstituttet VTI har sammenlignet hvor mye PM10 og PM2,5 partikkelutslipp som skapes av Nokian Hakkapeliitta 7 og tre konkurrerende dekk. Testen viser at Nokian Hakkapeliitta 7 genererer opp til 70 prosent mindre partikkelutslipp enn konkurrentdekkene.

Det nye dekket har en helt ny gummiblanding i slitbanen, optimert for dagens nordiske forhold. Den nye blandingen inneholder naturgummi, silica og rapsolje i en kombinasjon som aldri tidligere har vært brukt.

Dekket har en ny piggteknikk, og den innovasjonen som påvirker kjørekomforten sterkest minner om dempningen i sportssko. Foran piggene sitter små lufthull som demper anslaget mot kjørebanen. Dekket ruller mykt og stille, samtidig som piggenes vibrasjon ved veikontakt blir redusert.

Det nye piggdekket har helt nye såkalte ankerpigger som er brede og har mange kanter. Disse gir bedre grep ved kjøring rett frem og ved akselerasjon og bremsing. Også dekkets mønster er nytt. Etter mange tester viste det seg at retningsbestemt og symmetrisk mønster er de beste alternativene for et piggdekk.

Sortimentet av Nokian Hakkapeliitta 7 er meget bredt, 55 dimensjoner fra 13 til 20 tommer.

Bilder: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7

Piggfrie Nokian Hakkapeliitta R for våte og isete veier



Piggfrie Nokian Hakkapeliitta R er optimert for nordiske vinterforhold, og spesielt våtegenskapene er blitt betydelig bedre. Dette har likevel ikke skjedd på bekostning av vintergrepet. Dekket gir både bedre grep og bedre kjøreegenskaper under ekstreme vinterforhold enn forgjengeren, Nokian Hakkapeliitta RSi.

Hakkapeliitta R har merkingen ”ultra low rolling resistance”. Dette innebærer at dekkets rullemotstand er lavest av alle piggfrie dekk på markedet. Lav rullemotstand reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Drivstofforbruket senkes med opp til en halv liter pr. 10 kjørte mil.
Lavere rullemotstand svekker ikke dekkets bremseegenskaper. Dekket har kortere bremselengde på isete, snødekte og – fremfor alt – på våte veier enn forgjengeren, Nokian Hakkapeliitta RSi.

Nokian Hakkapeliitta R har en helt ny gummiblanding som inneholder både silica og miljøvennlig rapsolje. Gummiblandingen gir både bedre våt- og isgrep i tillegg til å gjøre dekket mer slitesterkt.

Nokian Hakkapeliitta R har patenterte såkalte pumpelameller som gir bedre grep både på våte og isete veier. Mønsterblokkene på dekkskuldrene har lommeformete lameller som pumper bort vann mellom dekk og vei og gir maksimalt grep.

Dekket er retningsbestemt, og slitebanen har et tett nett av lameller som forbedrer grepet ytterligere. Nokian Hakkapeliitta R har også såkalte bremseforsterkere, som ble utviklet for Hakkapeliitta RSi.

Nokian Tyres kan tilby markedets bredeste utvalg av vinterdekk – 57 dimensjoner fra 13 til 20 tommer.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Nye Nokian Hakkapeliitta 7 SUV – grepssikkert og slitesterkt



Nokian Hakkapeliitta 7 SUV for SUV-modeller gir stabile kjøregenskaper og sikkert grep på skiftende nordisk vinterføre for tunge SUV-biler. Det nye dekket i Hakkapeliitta-familien har mange lignende innovasjoner som testvinneren, piggdekket Nokian Hakkapeliitta 7 for personbiler.

Det nye SUV-dekket har en ny piggteknikk, Air Claw Technology, som gir dekket stabile og komfortable kjøreegenskaper. Innovasjonen minner om dempningen i sportssko. Dekket har små lufthull som demper pigganslaget og piggvibrasjonene ved veikontakt. Dekket ruller mykt og stille, veislitasjen blir mindre og piggene holder lengre.

De nye robuste og brede ankerpiggene med mange kanter gir bedre grep på glatt underlag både ved kjøring rett frem og sideveis. Dekket har også såkalte bjørneklør, som også finnes på andre Hakkapeliitta vinterdekk. Disse har til oppgave å holde piggene i rett posisjon gjennom å spenne mønsterblokkene optimalt ved bremsing. Dekket har også den nye generasjonen Eco Stud System, en piggpute under hver pigg som effektiviserer piggenes funksjon og demper pigganslaget mot veien.

Piggplasseringen er bred for å gi bedre grep på glatte veier. Dekket ruller lett også i dyp snø og på dårlige skogsbilveier. Dekket har gode selvrensingsegenskaper, noe som innebærer at slaps og snø ikke fester seg i mønsteret.

Dekkene på en SUV må også ha god beskyttelse mot stikk- og skjæreskader. Nokian Hakkapeliitta 7 SUV har forsterkede sider som beskytter mot skader og forsterker dekkets konstruksjon.

Den nye gummiblandingen er utviklet spesielt for bruk i dekk for SUV-modeller. Den inneholder naturgummi og silica, men også rapsolje som gir dekket bedre grep på is og styrker beskyttelsen mot rivningsskader. Steiner med skarpe kanter skaper ingen problemer for det nye dekket.

Samtlige Nokian Hakkapeliitta vinterdekk har slitasjevarsler som er utviklet og patentert av Nokian Tyres. Tallene midt på dekket viser hovedsporenes gjenværende mønsterdybde i millimeter, og etter hvert som dekket slites forsvinner ett og ett siffer. På slitebanen finnes dessuten et snøkrystallsymbol som øker sikkerheten ytterligere. Dette merket er synlig inntil det er 4 millimeter mønsterdybde igjen.

Nokian Hakkapeliitta 7 SUV finnes fra starten av i 27 dimensjoner, fra 16 til 21 tommer.

Bilder: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta7SUV

Nokian Hakkapeliitta R SUV – nytt piggfritt vinterdekk for SUV-biler



Nokian Hakkapeliitta R SUV er et piggfritt vinterdekk som gir stabile og sikre kjøreegenskaper for tunge SUV-modeller. Dekket har mange lignende innovasjoner som det nye friksjonsdekket Hakkapeliitta R for personbiler. En viktig miljøvennlig egenskap er at rullemotstanden er meget lav, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Nokian Hakkapeliitta R SUV har mønster og gummiblanding som gir meget godt grep på isete og våte veier. Den helt nye nordiske gummiblandingen inneholder både silica og miljøvennlig rapsolje i tillegg til naturgummi. Gummiblandingen forbedrer is- og snøgrepet og øker slitestyrken.

I tillegg til sikre vinteregenskaper er god kjørestabilitet og godt våtgrep viktige egenskaper for det nye dekket. Nokian Hakkapeliitta R SUV har en sterk, dobbel stammekonstruksjon som er skreddersydd for SUV-biler. På dekksidene finnes en ekstra sterk gummiblanding som gir god beskyttelse mot stikkskader.

Nokian Hakkapeliitta R SUV passer til nesten alle SUV-modeller. Antall dimensjoner er det mest omfattende på markedet – i alt 42 ulike dimensjoner. De fleste av dimensjonene fra 15 til 21 tommer har XL-merking, noe som innebærer at dekkene kan bære også meget tunge bilmodeller.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaRSUV

Mer informasjon:
Teppo Huovila, produktutviklingssjef - tlf. +358 10 401 7701 – teppo.huovila(at)nokiantyres.com

Jan-Erik Sofiedal, produktsjef – tlf. 64847700 – jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com