ty. september 6 06:00 2005 i kategori Selskapsnyheter

Nokian i3: Nytt dekk med høyhastighetsteknologi



Nokian i3 er et nytt sommerdekk i hastighetsklasse T (190 km/t). Dekket har mange innovasjoner og egenskaper på linje med hva dekk i høyere hastighetsklasser har. Det nye dekket passer til små og mellomstore familiebiler, og gir sikre kjøreegenskaper under nordiske forhold, også ved regn og lave temperaturer. I likhet med Nokians øvrige produkter, produseres også Nokian i3 helt uten skadelige høyaromatiske oljer.

Nokian Tyres viktigste mål er å utvikle og produsere sikre dekk for nordiske forhold. Dette gjelder ikke bare såkalte UHP-dekk (Ultra High Performance) for høye hastigheter. De samme kreative innovasjoner og produksjonsteknologi brukes også i volumprodukter som nye Nokian i3. I produksjonen brukes utelukkende de beste materialer og konstruksjonsløsninger.

Nokian i3 har derfor meget godt grep også når temperaturen kryper under 10 plussgrader.

Nokian i3 har ulikt mønster på indre og ytre del av slitebanen. Dette er en mønsterløsning som er veldig vanlig på UHP-dekk. Det stive skulderområdet og de brede hovedsporene gir dekket stabile og sikre kjøreegenskaper.

Lite dekkstøy


Tre brede hovedspor og spor som åpner seg ut mot sidene drenerer effektivt, og gir dekket svært gode vannplaningsegenskaper. Akustisk optimert slitebane og lyddempende hull ved sporene gir meget lav dekklyd. Tre skulderblokker av ulik lengde er plassert på slitebanen i dataoptimert uregelmessighet, og bidrar til lav dekklyd i alle resonansområder.

Mønsterblokkenes stivhet er harmonisert ved hjelp av lameller med ulik dybde. Teknikken kalles VD-lamellering (variable dimension sipes), og gir bedre våtgrep, mindre støy, lav rullemotstand og jevn slitasje.

På samme måte som Nokians øvrige produkter, produseres også Nokian i3 helt uten skadelige høyaromatiske oljer. En annen miljøvennlig egenskap er dekkets lave rullemotstand, som bidrar til å redusere drivstofforbruket.

Slitasjevarsler


Dekket har også slitasjevarsler som viser hvor mange millimeter slitebanedybde man har igjen. På siden av dekket finnes et infofelt der man blant annet kan merke av dekkets plassering på bilen. Både 14- og 15-tommers dimensjoner har dessuten Mudstopper tetningsring for å hindre søle og smuss i å trenge inn mellom dekk og felg.

Salget av Nokian i3 starter våren 2006, og de viktigste markedene blir Sverige, Finland, Norge, Russland og Øst-Europa.

I løpet av de senere årene har dekkindustrien konsentrert seg om utvikling og produksjon av høyhastighetsdekk, siden etterspørselen etter slike dekk har økt. Salgsstatistikken for første halvår i år viser likevel at UHP-dekk (240 km/t) fortsatt utgjør bare 12 prosent av alle solgte dekk i Europa, mens T-merkede dekk (190 km/t) står for 44 prosent.

Mer informasjon, Nokian Tyres plc:

- Produktutviklingssjef Teppo Huovila, tlf. +358 3 340 7701
e-post: [email protected]

- Teknisk kundeservicesjef Matti Morri, tlf. +358 3 340 7621
e-post: [email protected]

- www.nokiani3.com