to. oktober 18 12:54 2007 i kategori Selskapsnyheter

Nokian RSi på topp i dekktester – Lav rullemotstand gir lavere drivstofforbruk og sparer miljøet for utslipp.



Det er på tide å bytte til vinterdekk. Majoriteten av bilistene tror at drivstofforbruket kommer til å øke når bilen har vinterdekk. Fakta er at de nye nordiske vinterdekkene har lav rullemotstand, hvilket reduserer drivstofforbruket og dermed blir også Co2-utslippet lavere. De siste dekktestene, som bilmagasiner i flere land har gjort, viser att Nokian Hakkapeliitta vinterdekk ruller mest økonomisk. Aller lettest ruller det piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta RSi som er spesielt laget for nordiske forhold.

Rullmotstanden påvirker miljøet i hele dekkets levetid. Jo lettere dekket ruller, desto mindre forbruker bilen drivstoff og slipper ut Co2. Med rullmotstand menes energien som forbrukes når dekkets form forandres ved kontakt med veien. Med hjelp av dekkets konstruktion och materialvalg kan man påvirke formforandringen och dermed energiforbruket som det krever.

Med et klokt dekkvalg sparer man miljø og penger.



Rullemotstanden måles i friksjonsverdi. Jo større denne verdien er, desto tyngre ruller dekket. Moderne dekk har en friksjonsverdi på ca. 1,0 – 1,2.
Rullmotstanden på Nokian Hakkapeliitta RSi ligger klart under 0,9. Sammenlignet med konkurrentene gir dette topplassering. I dimensjonen 205/55 R 16 har Nokian Hakkapeliitta RSi 36 prosent lavere rullemotstand enn konkurrenter med den høyeste rullemotstanden.

Nærmere 40 prosent forskjell i rullemotstand, innebærer at dekket med høyest rullemotstand forbruker ca 6 prosent mer drivstoff enn Nokian Hakkapeliitta RSi. Med riktig dekkvalg kan bilisten både spare miljøet og penger. Med dagens drivstoffpriser kan en bilist som kjører 4 000 mil pr år spare ca 3 000 kroner om man kjører med dekk som har lavest rullemotstand. Samtidig reduseres også bilens Co2-utslipp betydelig.

Det ledende russiske bilmagasinet Za Rulem sammenlignet vinterdekkenes drivstoff-økonomi. Magasinet testet 19 ulike dekkmodeller, både piggdekk og piggfrie vinterdekk. Det mest økonomiske piggdekket var Nokian Hakkapeliitta 5 og i klassen piggfrie vinterdekk Nokian Hakkapeliitta RSi.

Begge Hakkapeliitta dekkene forbrukte 5,5 liter drivstoff pr. mil i en hastighet på 90 km/t. Forbruket var 5,5 prosent lavere enn på bilene som hadde dekk med den høyeste rullemotstanden (Za Rulem, 9/2007).

Sikkerhet og med respekt for miljøet.



Sikkerhet og omtanke for miljøet styrer utviklingsarbeidet hos Nokian dekk. Et av målene er å redusere rullemotstanden uten at det går utover sikkerheten. Optimeringen av dekkets energiøkonomi har vært et av de sentrale målene i utviklingsarbeidet av nye dekk i ca ti års tid. Rullemotstanden inngår som en viktig del i testen av nye dekk.

Nokian Dekk utvikler miljøvennlige produkter. På fabrikkene i Nokia i Finland og i Vsevolozhsk i Russland brukes råvarer, produksjonsprosesser og teknikker som belaster miljøet så lite som mulig.. Som første dekkprodusent i verden sluttet Nokian Dekk å bruke skadelige oljer i produksjonen av dekk i slutten av 2004. Siden den tid, brukes kun rene oljer i produksjonen.

Den meget lave rullemotstanden og topplassering i dekktester viser at sikre vinteregenskaper og miljøvennlighet går å forene i ett dekk med hjelp av de siste tekniske løsninger og et vellykket utviklingsarbeid.

For ytterligere informasjon - kontakt:



Produktutviklingssjef Teppo Huovila, tel. +358 10 401 7701