må. mars 19 01:46 2018 i kategori Selskapsnyheter

Nokian Tyres feirer 120 år

Nokian Tyres feirer 120 år som en pioner innen dekkindustrien. Innovative produkter, en pålitelig merkevare og en sterk forpliktelse ovenfor kunder har gitt verdens nordligste dekkprodusent en sterk markedsposisjon. På 120 år har selskapet vokst til å bli en fremoverlent virksomhet i verdensklasse som er klar til å takle en verden i rask endring og mulighetene som følger.

Nokian Tyres feirer 120 år

− Vi er stolte av våre røtter og vår teknologiske kunnskap og høye kvalitet. Som eksperter på utfordrende forhold har vi promotert og fasilitert trygg transport i flere tiår. Dette er et godt grunnlag for å bygge en enda større suksesshistorie videre sammen med våre ansatte, kunder og samarbeidspartnere, sier Hille Korhonen, president og CEO i Nokian Tyres.

Historien om Nokian Tyres er en historie om finsk gummiindustri. Etablert i 1898 under navnet Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, produserte selskapet kalosjer, gummitetninger, ulike typer slanger, politibatonger og senere sykkelhjul. Bildekkproduksjonen startet tidlig på 1900-tallet da antall biler startet å vokse.

Det første gjennombruddet i dekkbransjen kom først i 1934 da selskapet utviklet sitt første vinterdekk, «Kelirengas». To år senere ble det første Hakkapeliitta vinterdekket produsert, noe som åpnet døren for videre vekst og et internasjonalt marked. Nokian Hakkapeliitta har vært det ledende vinterdekkmerket de siste 80 årene.

Fornyer seg for fremtiden

Nokian Tyres er i dag det mest lønnsomme selskapet innen sin sektor. De sysselsetter 4600 fagfolk over hele verden og har en netto omsetning på rundt 1,6 milliarder euro. Selskapets produkter er allerede solgt i nesten 60 land. Store trender som for eksempel nye former for mobilitet, digitalisering og klimaforandringer er utfordrende for industrien, men gir samtidig også nye, interessante muligheter for vekst.

− Vi kan bare holde oss på toppen i bransjen gjennom konstant utvikling og fornyelse. Dette betyr for eksempel å utvide til områder utenfor det tradisjonelle vinterdekkmarkedet og investere i tjenester som gjør det enda enklere å ta vare på dekk. Vi har vil fortsette vårt systematiske og bærekraftige arbeid med å utvikle innovative løsninger, og beholde vår evne til raskt og fleksibelt å tilpasse seg forandringene rundt oss, sier Korhonen.

Nokian Tyres moderniserer også profilen sin. Den oppdaterte merkevaren reflekterer selskapets lange historie, bærekraftige drift og nordiske verdier.

Ta en tur gjennom Nokian Tyres’ historie

Se video: Nokian Tyres’ 120-års jubileum

Last ned bilder av historien til dekkindustriens pioner.

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc, www.nokiantyres.no

Antti-Jussi Tähtinen, Visepresident, marked og kommunikasjon, tel. +358 10 401 7940, antti-jussi.tahtinen@nokiantyres.com