ty. september 5 05:47 2006 i kategori Selskapsnyheter

Nokian Tyres lanserer nye sommerdekk i H og V hastighetsklasse


Tradisjonelle Hakkapeliitta vinterdekk får selskap av Hakka sommerdekk



Nokian Tyres døper nå om sine sommerprodukter, og lanserer to nye sommerdekk. De velkjente Hakkapeliitta vinterdekkene får nå selskap av Nokian Hakka -sommerdekk.
Dekkene har de samme gode egenskapene som har vært typiske for Hakkapeliitta vinterdekk gjennom de siste 70 år, der Hakkapeliitta har dominert vinterdekkmarkedene. Den viktigste egenskapen er den gode tilpasningen til nordiske kjøreforhold. Utgangspunktet for utviklingen av de nye Hakka sommerdekkene var de samme pålitelige grunnverdiene som også styrer utviklingen for Hakkapeliitta vinterdekk.

Veier med varierende kvalitet og skiftende veidekke, og raskt skiftende værforhold, stiller helt spesielle krav til dekk som brukes i Norden. For slike nordiske forhold er Nokian Tyres spesialist på å utvikle produkter som har basis i kunnskapene fra utviklingen av Hakkapeliitta vinterdekk: At dekkene skal ha et sikkert og stabilt veigrep.

De første produktene i den nye Hakka-familien er sommerdekk for hastighetsklasse H (210 km/t) og hastighetsklasse V (240 km/t). Dekkene er spesielt beregnet på kjernemarkedene i Norden og Russland. Salget av de nye Nokian Hakka sommerproduktene starter våren 2007.

Flere innovasjoner mot vannplaning


Både Nokian Hakka H og Nokian Hakka V har den samme typen av et nytt, innovativt mønster. Det som skiller dekkene fra hverandre, er først og fremst gummiblandingene og konstruksjonen. Begge dekk er optimalisert for å fungere best mulig i sine respektive hastighetsklasser. Hakka V i den høyeste hastighetsklassen har en stivere konstruksjon som gjør dekket mer sportslig. Nye innovasjoner og tekniske løsninger gjør begge dekk sikrere og mer slitesterke.

Det asymmetriske inside-outside mønsteret optimaliserer dekkenes fine egenskaper. Mønsteret gir effektiv beskyttelse mot vannplaning og gir gode kjøreegenskaper. I slitebanene brukes det helsilica gummiblandinger, som både gir utmerket veigrep og meget lav rullemotstand.

Nye tekniske innovasjoner reduserer risikoen for vannplaning meget effektivt. Funksjonen av det såkalte regnvannsystemet på de innvendige dekkskuldrene bygger på bekk- og elvprinsippet. Kombinasjonen av de smale sporene og de spesielle vannavlederne trenger effektivt unna vann fra mønsteret. Nokian Hakka -dekk (205/55R16) klarer å fortrenge 43 liter vann i sekundet når bilens hastighet er 75 km/t, og det ligger 10 mm vann på kjørebanen.

De polerte bunnflatene i hovedsporene øker dekkets evne til å trenge unna vann mellom dekk og kjørebane ytterligere. De polerte sporene er dessuten med på å gi dekkene attraktiv design.

De tverrgående sporene i de utvendige dekkskuldrene har fått et innovativt design som bidrar til å øke trafikksikkerheten ved å slenge mindre vann ut mot sidene og mot frontruten på bakenfor kjørende
biler.

Den såkalte kilcap-slitebanekonstruksjonen og det asymmetriske mønsteret forbedrer både kjøre- og våtegenskaper.

Stille, presis og sikker kjøreopplevelse


Den sammenhengende ribben forbinder mønsterblokkene på de utvendige skuldrene stabilt. Tre kraftige og stive langsgående ribber – og den asymmetriske mønsterformen – gir dekkene gode og sikre kjøreegenskaper, selv i meget høye hastigheter. Veigrepet er stabilt, men samtidig følsomt og presist.

Bilistene krever at dekk i hastighetsklassene H og V skal være stillegående. De nye Hakka-dekkene
har mange innovasjoner som reduserer dekklyden. Det sammenhengende utvendige skulderområdet reduserer lyd fordi mønsterblokkene forblir stabile uansett hvordan man kjører. De lyddempende hullene og buktningene i de langsgående sporene påvirker luftstrømmene og eliminerer ubehagelig
høy lyd. Også når det gjelder stammekonstruksjon og materialvalg har man valgt metoder som
demper støt og lyden fra veien.

Ny slitasjevarsler varsler om vannplaningsrisiko


Gode dekk øker kjøresikkerheten og reduserer risikoen for vannplaning. For å lette kontrollen av mønsterdybden lanserte Nokian Tyres i 1999 den såkalte slitasjevarsleren (Driving Safety Indicator – DSI). De nye Hakka-dekkene har en videreutviklet slitasjevarsler. I tillegg til tallene som viser mønsterdybden i millimeter, har dekkene nå også en vannplaningsvarsler, som varsler om økt risiko
for vannplaning. Et vanndråpesymbol kommer til syne når mønsterdybden synker under 4 mm. Det innebærer at dekket ikke lenger gir fullgod beskyttelse mot vannplaning.

Begge dekk har et bjørkeløvsymbol som viser at man i produksjonen av dekkene utelukkende
benytter rene, lavaromatiske oljer.

Dekkene har en inforute der man kan markere lufttrykket. Dekk med korrekt lufttrykk øker sikkerheten, gir bedre kjøreegenskaper og reduserer drivstofforbruket. Samtidig blir levetiden lenger.

Hakka-garanti uten kostnad


I forbindelse med lanseringen av nye Hakka sommerdekk, gir Nokian Tyres sine sommerdekk en Hakka-garanti med på kjøpet uten ekstra kostnad. Hakka-garantien gjelder i Norge, Sverige,
Russland og Finland. Dersom et dekk, som har vært korrekt montert og normalt kjørt, blir ødelagt
ved et ulykkestilfelle, så får kunden et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til mønsterdybden er nede på 4 millimeter, alternativt til tre år etter kjøpstidspunkt.

Viktige produktforbedringer
- Effektive vannplaningsegenskaper: 43 l/sek ved 75 km/t og med 10 mm vann på veien
- Kjøreegenskapene på tørre veier
- Våtgrepet

Praktisk sikkerhet
- Slitasjevarsleren viser mønsterdybde i millimeter og vannplaningsvarslerens
vanndråpesymbol mellom tallene 3 og 4 varsler om økt risiko for vannplaning
- Markering på inforuten angir korrekt lufttrykk og dekkets plassering på bilen
- Mudstopper tetningsring hindrer sand og smuss i å trenge inn mellom dekk og felg
- Dekk i 55-profil eller lavere har en kraftig ribbe for å beskytte felgen mot skader.

Ytterligere informasjon:
- Produktutviklingssjef Teppo Huovila, Nokian Tyres plc, +358 3 340 7701
- Utviklingssjef Allan Ostrovskis, +46 70 244 8820
- www.nokiantyres.com/brand