on. februar 6 07:14 2013 i kategori Selskapsnyheter

Nokian Tyres plc 2012:


Sterke resultater og cash flow – utfordrende start på 2013



Nokian Tyres gruppen økte i 2012 sin omsetning med 10,7 prosent til drøyt 1.612,4 millioner euro (knapt 12 milliarder NOK). Driftsresultatet økte fra 380,1 millioner euro i 2011 til 415,0 millioner euro i fjor (+9,2%). Overskuddet for perioden endte på 330,9 millioner euro (+7,1% - 2011: 308,9), og fortjeneste pr. aksje steg fra 2,39 euro i 2011 til 2,52 euro siste år. Styret foreslår utbetalt utbytte med 1,45 euro pr aksje (2011: 1,20 euro).

Cash flow fra driften var 262,3 millioner kroner, en økning på 129,8% i forhold til 2011 (114,1 mill. euro).

Etterspørselen etter dekk på ettermarkedet ventes i 2013 å stige med 1-2% i Europa, 2% i de nordiske land og 2-5% i Russland. Nokian Tyres forventer økt salg i 2013, selv om starten i første kvartal blir noe beskjeden. Salget ventes å øke på kjernemarkedene i Norden og Russland, mens salget i Sentral-Europa forventes å ligge på samme nivå som i 2012.

Presterte godt



- Nokian Tyres presterte godt i et utfordrende marked i 2012, og endte med ”all time high” både for omsetning og lønnsomhet, kombinert med en meget sterk kontantstrøm.

Vi styrket vår posisjon i viktige markeder, selskapet er gjeldfritt, og vi kan utvikle virksomheten vår fra et meget sterkt utgangspunkt, sier Kim Gran, President og CEO i Nokian Tyres plc i en kommentar.

- Vi fikk en flying start på året med full kapasitetsutnyttelse i første halvår. Den svake økonomiske situasjonen i Sentral-Europa førte i annet halvår til en sterk reduksjon av etterspørselen i Sentral- og Øst-Europa.

Det russiske dekkmarkedet fortsatte å vokse med tosifret prosenttall, og også i de nordiske land var situasjonen relativt tilfredsstillende. Vårt salg av personbildekk i Russland vokste tre ganger så mye som totalmarkedet, noe som ytterligere styrket vår posisjon som markedsleder. I de nordiske land gikk salget som forventet. Vi tok markedsandeler på vinterdekk, og fortsetter å være en klar markedsleder.

Fortsatt ekspansjon for vår distribusjonskjede Vianor, og testvinnende produkter, er hjørnesteinene for vår vekst. Det er svært positivt at vi klarte å åpne 127 nye Vianor-avdelinger i løpet av året, slik at kjeden nå omfatter i alt 1.037 enheter i 26 land, sier Kim Gran, som i tillegg er godt fornøyd med utviklingen ved produksjonsanlegget i Russland. Siste år ble det åpnet en ny topp moderne fabrikk vegg i vegg med den eksisterende fabrikken ved St. Petersburg, og Nokian Tyres kan raskt og med enkle grep øke sin produksjon i Russland med opptil 50 prosent.

- Vi ser med optimisme på 2013. Etter en forventet langsom start i første kvartal, tror vi at markedet vil gi oss nye vekstmuligheter. Med en rekke sterke testseire i 2012, en helt ny generasjon Hakkapeliitta vinterdekk og testvinnende sommerdekk har vi nå et bedre produktsortiment enn noen sinne. Vianor vil igjen vokse med mer enn 100 nye avdelinger, og vi har en markedsposisjon i Russland og Nord-Europa som gir oss et godt fundament for lønnsom drift, sa Kim Gran blant annet.

Størst – og vokser



Personbildekk utgjør den klart største delen av Nokian Tyres virksomhet. I 2012 økte omsetningen av personbildekk med 13,9% fra året før, og endte på 1.220,1 millioner euro. Driftsresultatet økte med 12,5% til 410,8 millioner euro eller 33,7%.

Tyngden av veksten siste år kom fra Russland, der salget økte med hele 49,8%. I Nord-Amerika økte salget med 16%, og i CIS-land utenom Russland var økningen 11%. I de nordiske land var det en liten nedgang med -2%, og det samme gjaldt Sentral-Europa.

I Russland har Nokian økt sine markedsandeler sterkt, både i premium og mellomsegmentet takket være voksende distribusjonsnett og høy merkekjennskap.

Vinterdekk sto for 74% av Nokian Tyres salg av personbildekk i 2012 (2011: 77%).

Både sommer- og vinterdekk fra Nokian Tyres vant dekktester siste år.

I januar 2013 gjennomførte Nokian Tyres sin største produktlansering noen sinne, med en helt ny generasjon vinterdekk bestående av Nokian Hakkapeliitta 8 (piggdekk), piggfrie Hakkapeliitta R2 og Hakkapeliitta R2 SUV. Det er ventet at disse nye produktene vil gi ytterligere vekst på kjernemarkedene.

I tillegg lanserer Nokian Tyres også to nye vinterdekk for Sentral-Europa og Nord-Amerika: Nokian WR G3 og Nokian WR SUV 3.
Produksjonen økte med 11% siste år i forhold til 2011, takket være økt kapasitet i Russland. Til sammen i Nokia i Finland og Vsevolozhsk i Russland ble det produsert i alt 15,7 millioner dekk i 2013.

Tunge dekk



Omsetningen av tunge dekk gikk ned med 7,4%, fra 112,8 mill euro i 2011 til 104,4 mill euro i 2012. Driftsresultatet gikk ned med 34,3%, og endte på 11,3 mill euro.

Hovedårsaken til nedgangen ligger i svakere etterspørsel etter skogsmaskindekk og generelt synkende maskinproduksjon i Europa sammenlignet med 2011. Salget av gruve- og radialdekk økte både for originalmontering og ettermarked, spesielt i Nord-Amerika og Russland, men ikke nok til å kompensere for nedgangen i skogsektoren.

Fokus for 2013 er å øke salget, fortsette å lansere nye produkter og optimalisere produksjonsvolumet.

Vianor



Ved utgangen av 2012 hadde Vianor 182 egeneide avdelinger i Norge, Finland, Sverige, USA, Sveits og Russland. Disse omsatte for 315,3 mill. euro – 5,7% mer enn i 2011, og lyktes med å ta markedsandeler i et utfordrende marked. Driften gikk med et nullresultat for året på grunn av redusert vinterdekksalg og nedskrivning av lagerverdi.

Gjennom året økte salget av både tungbildekk og servicetjenester, og undersøkelser viste at varemerket Vianor ble ytterligere styrket i de nordiske land i 2012.

Omleggingen fra rent dekksalg til fullverdig bilservice fortsetter, både gjennom investeringer og oppkjøp av bestående bilverksteder. Det ble i 2012 kjøpt opp 25 bilserviceanlegg som er integrert i eksisterende Vianor-anlegg.

Hele Vianor-kjeden vokste med ytterligere 127 avdelinger i løpet av 2012. Dermed utgjør Vianor-kjeden totalt 1.037 avdelinger, hvorav 855 er partnere. Vianor har nå drift i 26 land. Nettet er mest finmasket i de nordiske land, Russland og Ukraina. Frankrike, Serbia og Bosnia-Herzegovina kom til som nye land i 2012.

Det nærmeste målet videre er å passere 1.150 anlegg innen utgangen av 2013.

Lastebildekk



Omsetningen av Nokian Tyres lastebildekk og regummieringsmaterialer sank med 10,9% sammenlignet med 2011, og endte på 52,9 mill euro med tilfredsstillende resultat. Markedet for lastebildekk i Europa var utfordrende i 2012, med en generell nedgang for industrien på totalt 19%.

Etterspørselen tok seg imidlertid opp i fjerde kvartal. På kjernemarkedene i de nordiske land og Russland økte markedsandelen på grunn av et bredere og bedre produktsortiment.