su. september 19 09:00 2004 i kategori Selskapsnyheter

Verdens første rene sommerdekk i hastighetsklasse W:


Nokian Z – miljøvennlig og avansert sommerdekk for høye hastigheter



Nokian Z er verdens første høyhastighetsdekk i hastighetsklasse W (270 km/t) som produseres helt uten høyaromatiske oljer som er klassifisert som skadelige. Dekket har meget godt våtgrep og presise kjøreegenskaper. Sikkerhet og miljøvennlighet var de to høyest prioriterte områdene under utviklingsarbeidet med Nokian Z. For at et høyhastighetsdekk både skal være sikkert og miljøvennlig kreves det høy teknisk kompetanse og lang erfaring med dekkproduksjon .

Sikkerheten er generelt den viktigste egenskapen ved Nokian Tyres produkter, og enda viktigere er den i høyhastighetsdekket Nokian Z. Dekket produseres spesielt for krevende nordiske og sentraleuropeiske forhold, og beholder sine sikre kjøreegenskaper selv ved tøff kjøring. Slitebanen produseres av fire forskjellige helsilica gummiblandinger. Midtribbens gummiblanding gir eksakt kjørerespons og gjør dekket lettkjørt. Takket være den nye gummiblandingen slites dekkets midtparti jevnt.

Dekkets skulderparti er avgjørende for det gode grepet. Ved kraftig bremsing eller rask svingkjøring er lufttrykket på dekkets overside større ved skulderpartiet enn ved midtribben. Nokian Z har en gummiblanding i skulderpartiet som gir meget stabilt grep på våte underlag, spesielt ved kraftig bremsing og i svinger.

Robust konstruksjon

På skulderpartiets ytterkant finnes en dempingssone (wing zone) som ved svingkjøring og dempingsbevegelser motvirker de kraftige formforandringene ved slitebanens og dekksidenes grensesone.

Under slitebaneblandingen, på stålradialpakken, finnes en gummiblanding som reduserer rullemotstanden og varmeutviklingen, og forsterker dekkets konstruksjon. I bunnen finnes den femte gummiblandingen som er fast på stålradialpakken. Hensikten med denne kraftige gummiblandingen er å forsterke dekkets konstruksjon.

Nokian Z kompletterer moderne bilers tekniske egenskaper og ytelser. Dekkets kjørerespons er komfortabel. Mønsterformen er bedre enn tidligere, og passer godt for kjøring i svinger. Dekket har presis og sikker kontakt med veien. Veikontakten er meget følsom, og dekket følger førerens rattbevegelser rask og presist.

Stillegående selv på grove asfaltveier

Nokian Z er verdens første dekk i hastighetsklasse W som er produsert helt uten høyaromatiske oljer (HA), som er klassifisert som skadelige. Før året er ute, skal Nokian Tyres erstatte HA-oljer fullstendig med lavaromatiske (såkalte non-labelled) oljer i produksjonen.

Høyhastighetsdekk har generelt kortere levetid enn vanlige dekk. En av grunnpillarene i Nokian Tyres produktutvikling er prinsippet om holdbar sikkerhet. Nokian Z er ikke noe unntak fra dette. Takket være gummiblandinger av høy kvalitet og lav varmeutvikling slites dekket jevnt, og beholder sine gode egenskaper gjennom hele levetiden. I sitt segment er Nokian Z uvanlig slitesterkt.

Sammenlignet med andre lignende produkter har det nye dekket meget lav rullemotstand, noe som både bidrar til at det ruller lett og at styreresponsen er presis. Det nye akustisk utformede mønsteret og de lyddempende hullene ved mønsterporene gjør dekket meget stillegående, selv på grov asfalt. Dekklyden både inne i kupeen og ved passering ligger klart under EUs nye grenseverdier for dekkstøy.

Stilig design

Det blir stadig viktigere at også dekk skal være stilige og gi et estetisk godt inntrykk. Nokian Z har et rent og innbydende design som også har noe med dekkets funksjon å gjøre: De glatte, polerte hovedsporene og sporene som åpner seg ut mot sidene leder effektivt bort vann mellom dekk og vei. I hovedsporene finnes dessuten sølvfargede striper som gir dekket et eksklusivt utseende. De polerte sporene skapes gjennom at dekket vulkaniseres i graverte spesialstålformer.

Produktnavnet finnes på midten av dekket. På dekksiden finnes et bjørkeløvsymbol som uttrykk for at dekket er miljøvennlig. Dette angis også med teksten ”HA-oil free”, som bekrefter at dekket ikke inneholder høyaromatiske oljer.

Nokian Z har også slitasjevarsler, inforute, Mudstopper tetningsring og felgbeskytter. Slitasjevarsleren angir gjenværende mønsterdybde i millimeter. På inforuten kan bileieren markere dekkets plassering på bilen. Mudstopper tetningsring hindrer at sand, leire og annet smuss trenger inn mellom dekk og felg. Felgbeskyttelse er en nødvendighet på høyhastighetsdekk, siden disse nesten uten unntak monteres på dyre lettmetallfelger.

Etterspørselen øker raskt

Etterspørselen etter dekk i de øvre hastighetsklassene øker raskt i Europa, siden bilprodusentene stadig lanserer nye modeller som er enda sterkere og enda mer teknisk avanserte. Nye bilmodeller stiller krav også til dekkene. Nokian Tyres anslår at salget i det såkalte UHP-segmentet (Ultra High Performance) vil øke med nærmere 70 prosent frem til 2008, sammenlignet med salgstallene i 2003. UHP-segmentet omfatter dekk i hastighetsklassene V, W og Y.

Nokian Tyres konsentrerer seg om ettermarkedet. Selskapet vil selge nye dekk i hastighetsklasse W i Norden, Sentraleuropa og Russland. Salget til forbruker starter våren 2005.

Mer informasjon:

Produktutviklingssjef Teppo Huovila, Nokian Tyres plc - tlf. +358 3 340 7701
e-post: teppo.huovila@nokiantyres.com
Adm. direktør Bjørn Kamphus, Nokian Dekk AS – tlf. 64 84 77 00
e-post: bjorn.kamphus@nokiantyres.com