su. januar 29 10:00 2006 i kategori Selskapsnyheter

Nytt medlem i den 70-årige Hakkapeliitta-familien:


Nye innovasjoner gir Nokian Hakkapeliitta 5 enda bedre grep



Nokian Hakkapeliitta 5 heter etterfølgeren til populære Nokian Hakkapeliitta 4. Nok en gang har Nokian Tyres produktutviklingsteam lykkes med å ta frem et piggdekk som har bedre grep og egenskaper generelt enn sin forgjenger. I likhet med alle andre produkter fra Nokian Tyres er også det nye piggdekket utviklet spesielt for varierende og krevende nordiske forhold.

Under utviklingen av Nokian Hakkapeliitta 5 er det tatt i bruk helt nye produktutviklingsmetoder for å oppnå ytterligere økt sikkerhet og enda bedre kjøreegenskaper.

- Utviklingen av Nokian Hakkapeliitta 5 krevde meget høy presisjon. For å kunne utvikle et enda bedre dekk må man virkelig fordype seg i hvordan et vinterdekk fungerer. Vi plasserte oss bokstavelig talt mellom dekk og vei for å kunne forske så nøyaktig som mulig på hvordan dekkmønsteret og piggene oppfører seg i kritiske situasjoner, sier produktutviklingssjef Teppo Huovila.

- Blant annet analyserte vi hvordan pigger, gummiblandinger og lameller fungerer, både hver for seg og i samspill. En mengde tester ble gjennomført, både innen- og utendørs. Datamodeller som beskriver dekkets funksjon, og arbeidet i laboratoriet for å utviklet nye gummiblandinger, ledet oss frem til også ukonvensjonelle løsninger.

Bjørneklo og firkantede pigger gir maksimalt grep

Flere nye tekniske innovasjoner gir Nokian Hakkapeliitta 5 meget godt grep. ”Bjørneklo” kalles innovasjonen som øker dekkets grep ytterligere. På forkantene av mønsterblokkene, mellom lamellene, finnes en kloformet flik med skarpe kanter som vi kaller bjørneklo. Den har til oppgave å stabilisere og støtte piggene. Takket være bjørnekloen vil piggene alltid befinne seg i idealposisjon, selv ved bremsing og kraftige sideveis bevegelser. Piggene vris ikke, noe som gir maksimalt grep. Spesielt er grepet ved skulderområdet – som er den mest kritiske delen ved nedbremsing – betydelig bedre.

Nokian Tyrees presenterte den firkantede piggen da Nokian Hakkapeliitta 4 ble lansert for tre år siden. På det nye dekket har den firkantede piggen blitt videreutviklet slik at også selve piggkroppen er firkantet. Tidligere var det bare selve piggstiften av hardmetall og den nedre delen av flensen som var firkantet. Firkantet piggkropp gir to fordeler: Piggen har bredere støtte enn før, noe som gir bedre isgrep, og piggen forankres enda bedre i gummiblandingen. Dekket har sikre kjøreegenskaper gjennom hele levetiden.

Den nye firkantede piggen er miljøvennlig. VTT i Finland gjorde en sammenligning av hvor mye forskjellige piggdekk sliter på veiene. Testene viste at nye Nokian Hakkapeliitta 5 ga 30 prosent mindre veislitasje enn konkurrentenes nyeste piggdekk.

Flere forbedringer av dekkonstruksjon og slitebane styrker veigrepet. På skulderområdet finnes det antiskrensespor som forbedrer grepet i svinger. Ved kraftige sideveis bevegelser gir antiskrensesporenes skarpe kanter grep på veien.

På slitebanens midtområde finnes en dobbelblokk-konstruksjon som forbedrer stabilitet og kjørerespons. Den nye mønsterutformingen gjør at dekket ruller stille.

Forlengede mønsterblokker på skulderområdet har som oppgave å gi godt grep i snø og å øke dekkets sidestabilitet på tørre veier.

Fire gummiblandinger gir toppegenskaper

Under utviklingen av det nye dekket har man også utnyttet kunnskap fra utviklingsarbeidet med sommerdekket Nokian Z for høye hastigheter. I likhet med Nokian Z, har også nye Nokian Hakkapeliitta 5 en slitebane med flere forskjellige gummiblandinger. Slitebanen på Nokian Hakkapeliitta 5 heter quattrotread, og produseres av fire forskjellige gummiblandinger. Ingen annen dekkprodusent har tidligere brukt samme konstruksjon på sine vinterdekk.

Bruken av fire forskjellige gummiblandinger gir optimalisert kjørestabilitet og piggfunksjon. Takket være den nye slitebanekonstruksjonen er også dekklyden lav.

Dekket kan kommunisere

Nokian Hakkapeliitta 5 er utviklet for krevende bilførere som vil kjøre trygt selv når det er meget glatt. Det finnes ikke prutningsmonn når det gjelder kjøresikkerhet. For å øke sikkerheten i et vinterdekk kreves det stadig nye tekniske innovasjoner. Bare på den måten kan man utvikle et sikkert og overbevisende dekk.

Foruten viktige kreative innovasjoner, økes sikkerheten også ved hjelp av små, smarte oppfinnelser. Det nye dekket har en slitasjevarsler som viser gjenværende mønsterdybde i millimeter.

Dekket har også fire vinterslitasjevarslere. På blokkene i dekkets midtparti finnes spesielle snøstjernemerker. Når disse er slitt bort, betyr det at dekket ikke lenger har like sikre vinteregenskaper.

Det er viktig å kjøre inn nye piggdekk. Dette påvirker piggenes holdbarhet og hvordan de fester seg i dekket. Gjennom de første 50 mil skal man derfor unngå heftig akselerasjon, kraftig nedbremsing og hardkjøring i svinger. Det finnes derfor også en innkjøringsindikator rundt hver pigg. Den forsvinner når dekket er innkjørt.
På dekksiden finnes en inforute der man kan markere dekkets plassering på bilen og anbefalt lufttrykk.

Salget av Nokian Hakkapeliitta 5 starter høsten 2006. Dekket selges på Nokian Tyres viktigste markeder i Sverige, Norge, Finland og Russland.

Mer informasjon:

- Produktutviklingssjef Teppo Huovila, tlf. +358 3 340 7701, [email protected]

- Teknisk kundeservicesjef Matti Morri, tlf. +358 3 340 7621, [email protected]

- Utviklingssjef Allan Ostrovskis, tlf. +46 70 2448 820, [email protected]

- www.nokiantyres.com & www.hakkapeliitta5.com