on. september 12 07:03 2012 i kategori Produkt pressemeldinger
Sommerdekkfamilien Nokian Hakka vokser:

Nye Nokian Hakka Black – maksimal ytelse for rask kjøring



Det nye sommerdekket Nokian Hakka Black overbeviser med sine presise kjøreegenskaper. Den siste tilveksten til produktfamilien Nokian Hakka ruller stabilt og komfortabelt på grove nordiske asfaltveier. Dekket mestrer alle slags ekstreme forhold uten problemer, og styrer balansert selv på sporete veier, uansett hvor varmt eller kaldt det er ute. Høy kompetanse og avansert teknikk hos verdens nordligste dekkprodusent gjør at Nokian Hakka Black er blant de beste dekkene i sin klasse.

Nokian Hakka Black for rask kjøring er et dekk i UHP kategori, den tøffeste kategorien for personbildekk. I utvalget inngår 28 produkter fra 16 til 20 tommer i hastighetsklassene W (270 km/t) og Y (300 km/t). Salg av de nye produktene starter våren 2013 på Nokian Tyres hovedmarkeder. Nokian Hakka Blue kompletterer de sterke tradisjonene som øvrige Nokian Hakka-produkter har skapt, tradisjoner som nordiske forbrukere verdsetter. Miljøvennlige Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Blue med sine meget gode våtegenskaper er begge velkjente testvinnere.

Meget godt også under ekstreme forhold



Nokian Hakka Black styrer eksakt, og dekkets kjøre- og grepsegenskaper er finpusset til det ytterste på grove nordiske veier og på testbaner for rask kjøring på kontinentet. Under utviklingen av dekkets gode våtegenskaper benyttet man et høyhastighetskamera som gir nøyaktig informasjon om samspillet mellom dekk og vei. Testprogrammet omfattet også et stort antall innendørs tester, foruten hundrevis av mil med kjøring på typisk grove nordiske asfaltveier.

- Nokian Hakka Black er et dekk for krevende kjøring, og har en ny generasjon gummiblanding, en konstruksjon med flere lag og nanoteknikk, samt et mønster som er spesielt utviklet for rask kjøring. Dekket reagerer lynraskt på styringen, noe som er et absolutt krav for sikker kjøring nær yttergrensene for grep. I tillegg til de eksakte kjøreegenskapene gjør de tekniske innovasjonene at dekket er meget komfortabelt og slitesterkt, forteller Juha Pirhonen, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

Nye Nordic Intelligent UHP Silica: Bedre veigrep og styrefølelse



Slitebanegummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica, som er spesielt utviklet for Nokian Hakka Black, er skreddersydd for tøff bruk og høye hastigheter. Gummiblandingen har unike funksjonelle egenskaper, og molekylkjedene danner sammen med silicapartikler en ytterst sterk, men fleksibel kombinasjon. Gummiblandingen optimaliserer dekkets våtgrep ved kraftig varierende temperaturer – fra kjølige vårvintertemperaturer til varme sommerdager og ruskete høstdager.

Veigrepet er meget godt og forutsigbart under alle forhold, uten overraskelser for føreren. Den nye gummiblandingen gir også meget god beskyttelse mot ytre skader, og øker komforten gjennom redusert dekklyd ved kjøring på grov asfalt.

Nokian Hakka Black trives i høye hastigheter. Mellomsjiktet under slitebanen har en nanosilica-gummiblanding med små molekyler. Denne unike blandingen gjør at Nokian Hakka Black styrer betydelig raskere enn dekk med tradisjonelle gummiblandinger. Den følsomme og stabile veikontakten merkes spesielt ved kjøring i svinger og ved filbytte. Det nederste gummilaget er meget stivt, noe som reduserer dekkets rullemotstand og varmeutvikling.

Mønsteret underbygger de optimale kjøreegenskapene



Det nye, moderne mønsteret på høyytelsesdekket Nokian Hakka Black underbygger dekkets eksakte kjøreegenskaper. Mønsteret er av typen asymmetrisk innside-outsidemodell som på de øvrige dekkene i produktfamilien Hakka. Dekket har på inn- og utside et stabilt skulderområde som går sammen med mønsterblokkene som er forbundet med de langsgående ribbene. De brede og massive ribbene gjør dekket mer robust, og reduserer mønsterblokkenes bevegelser ved veikontakt. Mønsteret er meget stivt, noe som gir stabile og presise kjøreegenskaper ved høye hastigheter. Stabiliteten optimaliseres av varierende radius på mønstersporene, og gir optimal veikontakt både på skulder- og midtområde.

De langsgående ribbene ved den innvendige skulderen domineres av dype tverrgående spor som stabiliserer kjøreegenskapene. Denne nye innovasjonen – Hydro Grooves – gir samtidig effektiv beskyttelse mot vannplaning, og garanterer sikre kjøreegenskaper selv på våte veier.

For å redusere risikoen for vannplaning, har dekket dessuten såkalte lensespor. De elliptiske hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrgående sporene øker. Denne designen gir dekket godt grep også når det er slitt. Lensesporene utvider seg mot bunnen, noe som gjør at volumet øker når mønsterdybden blir mindre. Resultatet blir god drenering av vann selv når dekket begynner å bli slitt.

De tverrgående sporene er åpne, noe som øker vanndreneringen. Også dekkets fire brede, polerte langsgående hovedspor er med på øke vanngjennomstrømningen. De polerte sporene gir dessuten Nokian Hakka Black lekker design.

Økt komfort og slitestyrke



Nokian Hakka Black har også Silent Groove Design. Dette er halvrunde hull som ligner overflaten på en golfball, og som finnes på veggene av dekkets langsgående ribber. Denne innovasjonen reduserer dekklyd både inne i bilen og utenfor. Hullene i kantene på de tverrgående sporene reduserer også dekklyd, og tar bort den spesielle ”plystrelyden”. Designen reduserer også luftmotstand og kjøler ned slitebanen, noe som bidrar til at dekket holder lenger.

Også en bilist som kjører hardt kan stole på at Nokian Hakka Black gir sikre kjøreegenskaper, selv når dekket begynner å bli slitt. Dekkets stålbeltepakke, sammen med den doble stammekonstruksjonen, produseres av en ytterst sterk ståltråd som bidrar til at stålbeltet har en trekkstyrke som tilsvarer 2.400 kg masse. Et dekk inneholder ca. 2,5 kilometer ståltråd. Det slitesterke Nokian Hakka Black ruller problemfritt selv på dårlige veier, og den nye felgbeskyttelsen beskytter dekkets fotområde effektivt.

Ny slitasjevarsler og inforute



På slitebanen finnes Nokian Tyres patenterte slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator). Nytt nå er at det er enda enklere å sjekke mønsterdybden. Sifrene og vanndråpesymbolet som varsler om økt risiko for vannplaning er vendt mot den som sjekker mønsterdybde, og tall og symboler er tydeligere. Vanndråpesymbolet blir borte når det er mindre enn 4 millimeter mønsterdybde igjen, og varsler dermed om at risikoen for vannplaning er øket.

Til beste for sikkerheten er også inforuten på dekksiden. Der kan man markere riktig lufttrykk og dekkets plassering på bilen. Nytt er at også strammemoment for lettmetallfelger kan markeres i ruten.

De fleste sportslige UHP-dekk monteres på lettmetallfelger, og da er det viktig at boltene trekkes til med riktig moment. Etterstramming bør gjøres etter 100 – 200 kilometers kjøring. På dekksiden finnes også en Hakka ID-logo som viser at Nokian Hakka Black er beregnet på krevende nordiske veier. Denne logoen finnes bare på Nokian Tyres flaggskip, Nokian Hakka Black.

Nokian Hakka – unikt nordisk konsept



Sommerdekkfamilien Nokian Hakka er skreddersydd for krevende nordiske forhold. Nokian Hakka sommerdekk mestrer uten problemer alle slags forhold som forekommer gjennom en nordisk sommer: Het asfalt i sommervarmen, regnvåte veier etter tordenbyger og kjølige veier på senhøsten.

I Nokian Tyres unike Hakka-konsept inngår også Hakka-garantien og Hakka veihjelp som øker tryggheten. Dersom et riktig montert dekk som er normalt brukt går i stykker ved et uhell får forbrukeren et tilsvarende nytt dekk kostnadsfritt. Dersom dekket går i stykker ute på veien er det bare å ringe Hakka veihjelp.

Nokian Hakka Black – ytelse for kjølige forhold



  • Stabilt, eksakt, stillegående
  • Presist og letthåndterlig selv under ekstreme forhold
  • Utmerket veigrep ved alle temperaturer

Viktigste innovasjoner:




Konstruksjon med flere sjikt:Mer eksakte kjøreegenskaper. Gummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica er skreddersydd spesielt for tøff kjøring og høye hastigheter. Mellomsjiktet under slitebanen har en nanosilica gummiblanding med små molekyler. Denne unike blandingen gjør at Nokian Hakka Black styrer betydelig raskere enn dekk med tradisjonelle gummiblandinger. Det nederste gummiblandingssjiktet er spesielt stivt, noe som reduserer rullemotstand og varmeutvikling.

Nordic Intelligent UHP Silica.Bedre våtgrep og optimale kjøreegenskaper under krevende forhold. Gummiblandingen Nordic Intelligent UHP Silica har unike funksjonelle egenskaper, og sammen med silicapartikler danner molekylkjedene en meget sterk, men fleksibel kombinasjon. Gummiblandingen optimaliserer dekkets våtgrep ved kraftig varierende temperaturer – fra kjølige vårvinterdager til varme sommerdager og ruskete høstklima. Veigrepet er meget godt under alle forhold, og uten overraskelser for føreren.

Hydro Grooves. Bedre stabilitet, våtgrep og vannplaningsegenskaper. De langsgående ribbene ved innerskuldrene domineres av dype tverrgående spor som stabiliserer kjøreegenskapene. Denne nye innovasjonen – Hydro Grooves – gir samtidig effektiv beskyttelse mot vannplaning.

Lensespor. Gir effektiv beskyttelse mot vannplaning. De elliptiske hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de langsgående sporene øker, noe som gir bedre vannplaningsegenskaper. De langsgående sporene er åpne, noe som øker vanndreneringen.

Silent Groove Design. Øker kjørekomforten. På veggene av dekkets langsgående ribber finnes det små hull som ligner overflaten på en golfball. De reduserer lyden som kommer fra kantene av de tverrgående sporene, og den typiske hvinelyden fra dekk blir borte. Designen reduserer også luftmotstand og kjøler ned slitebanen, noe som gjør at dekket holder lenger.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Video: http://youtu.be/t9fZeEGmBd

Hakka-garanti: www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef
Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice
Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef
Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tel 64 84 77 00
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Teknisk sjef
Allan Ostrovskis, 070-2448 820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom