må. februar 3 11:53 2014 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger
Nyeste piggteknikk, gjennomprøvde materialvalg fra militær bruk:

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 SUV piggdekk – meget godt grep og høy slitestyrke



Nokian Tyres, som for 80 år siden lanserte verdens første vinterdekk, lanserer nå et nytt piggdekk for SUV-modeller: Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Det nye dekket har mange nye innovasjoner som forbedrer kjøreegenskapene under tøffe nordiske vinterforhold.

Bransjens mest moderne piggteknikk gir meget godt grep på is og snø. I dekksiden er det materialløsninger med basis i aramid-fiber, kjent fra fly- og forsvarsindustri, noe som optimerer dekkets slitestyrke.

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har meget gode greps- og slitasjeegenskaper, noe som gir trygghet til SUV-førere som gjerne nyter sin bils ytelser. Det nye dekket gir logiske kjøreegenskaper uten ubehagelige overraskelser, typisk for alle Nokian Hakkapeliitta vinterdekk. Det nye SUV-dekket fra verdens nordligste dekkprodusent utnytter effektivt de samme innovasjonene og tekniske løsningene som kom med Nokian Hakkapeliitta 8, personbil-piggdekket som har vunnet en rekke dekktester.

Produktutvalget for robuste Nokian Hakkapeliitta 8 SUV omfatter 47 produkter fra 16 til 21 tommer, og salg til forbruker starter høsten 2014. I det omfattende utvalget finnes også spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har høyest mulig bæreevne. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Ekte vinterdekk – større slitestyrke



Hovedfokus for produktutviklingen var å utvikle et ekte vinterdekk for høye og tunge SUV-modeller – et dekk som fungerer pålitelig under skikkelige vinterforhold med is, snø og sørpeføre. Også prinsippet om bærekraftig utvikling var førende for utviklingen av dekket. Viktig var det dessuten at dekket skal gi best mulig sikkerhets- og kjøreegenskaper også når dekket begynner å bli slitt og er litt eldre. Dette førte til valg av eksepsjonelle material- og konstruksjonsløsninger.

- Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har det nyeste piggkonseptet Nokian Eco Stud 8, noe som sikrer topp vintergrep, mens andre innovasjoner øker kjørestabiliteten. SUV-eiere setter spesielt pris på at dekkene er slitesterke. Derfor benytter vi et sterkere materiale enn før i dekksidene, eksempelvis aramid-fiber og en ny slitebanegummiblanding som gir dekket meget høy slitestyrke på grove nordiske veier, sier utviklingssjef i Nokian Tyres, Juha Pirhonen, om de nye løsningene som er utviklet.

Nye Nokian Eco Stud 8 konsept – balansert grep ved krevende SUV-kjøring



Piggkonseptet Nokian Eco Stud 8 ble første gang benyttet i testvinneren Nokian Hakkapeliitta 8, og er nå videreutviklet skreddersydd for tyngre SUV-biler. Dette gir det nye dekket både glimrende vintergrep og følsom veikontakt på alle underlag.
I konseptet inngår den nye generasjonen av mer miljøvennlige ankerpigger. Piggflensens form demper piggens anslag mot veien, og fra andre Hakkapeliitta-produkter kommer Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt samtidig som pigganslaget mot veien også dempes.

De brede piggene med flere kanter og den nye formen på piggflensen samarbeider eksemplarisk med hverandre. Den mykere gummiblandingen under piggflensen fungerer som en fjær for piggen: Den demper piggens anslag mot kjørebanen og reduserer både stikkraft og støynivå. Også piggene er spesialutviklet for SUV-dekket for å optimere grepet.

- Takket være det nye piggkonseptet er isgrepet både rett forover og sideveis meget balansert, noe som er en forutsetning for at bilføreren skal kunne stole på at bilen beholder sine kjøreegenskaper og stabilitet også i uventede situasjoner.

Når piggdempingen fungerer godt, blir dekkets veislitasjeeffekt klart lavere enn den grenseverdien loven fastsetter. Piggene holder lengre, og dekkstøyen blir lavere, forklarer Juha Pirhonen.

Den nye piggteknikken som optimerer både vintergrep og miljøvennlighet gir rom for et større antall pigger i dekket. Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er skånsom mot veien til tross for at dekket har i gjennomsnitt 50 prosent flere pigger enn forgjengeren Nokian Hakkapeliitta 7 SUV. Eksempelvis har dekket i dimensjon 235/65 R17 totalt 190 pigger, eller over 80 pigger pr løpemeter.

Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett etter hverandre, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner. Samtlige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV dekk pigges i fabrikken, en garanti for høy kvalitet og funksjonalitet.

Nokian Aramid Sidewall-teknikk beskytter dekksidene mot skader



Det har tatt nesten fire år å utvikle det sportslige Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. Dekket har gjennomgått utallige tøffe tester på Nokian Tyres testbaner i Ivalo og Nokia, noe som garanterer at dekket bærer tung hjulbelastning stabilt og sikkert på is, snø, sørpe og på barmark. Andre utfordringer for dekkene er dårlige veier med teleskader og skarpe fortauskanter.

Undersøkelser viser at det er dekksidene som er mest utsatt for skader på en SUV. I Nokian Hakkapeliitta 8 SUV optimerer teknikken Nokian Aramid Sidewall dekkets beskyttelse mot slag- og stikkskader.

Gummiblandingen i dekksidene, som gir meget god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale benyttes også ved produksjon av fly og til militære formål. Aramid-fibrene gjør dekksidene stivere og sterkere slik at de bedre tåler støt og trykk mot felgfoten.

Bremsekraftforsterkere øker sikkerheten på snø



Nokian Hakkapeliitta 8 SUV er, i likhet med forgjengeren, retningsbestemt. Tusentalls vintertester beviser alle det samme: Et symmetrisk retningsbestemt mønster er det mest ideelle alternativet for krevende og skiftende vinterforhold. Det symmetriske mønsteret støtter den brede piggplasseringen, noe som optimerer grepet og reduserer dekkstøyen. Det kraftige pilmønsteret gir også god beskyttelse mot sørpeplaning. Samtidig har mønsteret best mulig selvrensingseffekt ved kjøring i dyp snø.

Robuste Hakkapeliitta 8 SUV har et stort antall mønsterblokker og en kraftig 3D lamellering med flere grepskanter som forsterker grepet på is og snø. Stort antall mønsterblokker sikrer at piggene kan plasseres mer nøyaktig og bredere.

På den bakre kanten av mønsterblokkene finnes et kraftig sagtannmønster som øker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes (Brake Booster) sagtannmønster utvider grepsoverflaten og forsterker grepet, spesielt på snø.

Det stabile piggfestet forbedrer bremsegrepet ytterligere. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen låser piggen effektivt fast til mønsterblokken, stabiliserer kjøringen på tørre veier og bidrar til jevn slitasje.

3-D låslameller og Stiffness Zone: Presise og komfortable kjøreegenskaper på alle slags føre



Mange nye, effektive innovasjoner forsterker de stabile kjøreegenskapene for Nokian Hakkapeliitta 8 SUV. De store mønsterblokkene midt på slitebanen er sammenføyd til en sterk helhet som balanserer kjøreegenskapene. På skulderområdet mellom mønsterblokkene finnes et spesielt stivt område (Stiffness Zone) som forsterker skulderområdet. Dette gir mer presise og harmoniske kjøreegenskaper, spesielt på tørr asfalt.

Lamelleringen består av to typer 3D-låslameller. De skrådde 3D støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon, og bidrar til at dette reagerer raskt og følsomt på styringen. 3D-låslamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøver.

Den slitesterke doble stammekonstruksjonen gir robuste kjøreegenskaper ved behov. Dekkets forsterkede beltepakke tåler godt ujevnheter i veien og beholder formen.

Holdbar slitebanegummiblanding



Nokian Hakkapeliitta 8 SUV har en Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblanding som er spesielt skreddersydd for nordiske forhold. Den fungerer meget godt ved skiftende temperaturer takket være en høyere andel naturgummi enn i forgjengeren. Vintergrepet er meget godt både når temperaturen ligger rundt null og ved meget lave temperaturer. Rapsoljen i gummiblandingen forsterker beskyttelsen mot stikk- og sårskader og forbedrer isgrepet.

Silan (Cryosilan) i gummiblandingen gir god slitestyrke, samtidig som den nye generasjonen vintersilica gir godt våtgrep og den laveste rullemotstanden på markedet. Drivstofforbruk og skadelige utslipp reduseres dermed ytterligere, noe som understreker dekkets ”grønne” natur.

Informasjon om dekket



På dekksiden av Nokian Hakkapeliitta 8 SUV finnes det en inforute for dekkets plassering på bilen og lufttrykk. Nytt er at man her også kan markere strammemomentet for dekkboltene.

På slitebanen finnes dessuten en slitasjevarsler (DSI = Driving Safety Indicator) som er patentert av Nokian Tyres. Sifrene midt på dekkets slitebane viser gjenværende mønsterdybde i millimeter. Snøkrystall-symbolet – eller vinterslitasjevarsleren, WSI – er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når dette symbolet blir borte, indikerer det at det er på tide å skifte til nye vinterdekk for å bevare trygge kjøreegenskaper.

Nordisk sikkerhet – Hakkapeliitta vinterdekk og Hakka-konsept



Nokian Tyres utviklet og produserte verdens første vinterdekk allerede i 1934. To år senere ble det første Nokian Hakkapeliitta for nordiske vinterforhold lansert. I dag er Nokian Hakkapeliitta et av verdens mest kjente vinterdekkmerker, og i 2014 feirer altså vinterdekket sitt 80-års jubileum.

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for å gi sikre kjøreegenskaper på alle slags føre. Alle som kjøper et sett Nokian Hakkapeliitta dekk får også med den unike Hakka-garantien med veihjelp inkludert. Dersom et dekk som er riktig montert og normalt brukt går i stykker slik at det ikke kan repareres, får kunden et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til dekket har minst fire millimeter mønsterdybde igjen, eller inntil ett år etter kjøpsdato. Dersom dekket går i stykker under kjøring, kan man bare ringe etter veihjelpen.

Nokian Hakkapeliitta 8 SUV – enestående grep og slitestyrke



  • Overlegent vintergrep
  • Aramid-forsterket konstruksjon øker slitestyrken
  • Meget stabile og presise kjøreegenskaper under alle vinterforhold

Viktigste innovasjoner:



Eco Stud 8 Konsept. Ekstremt vintergrep og mykere veikontakt. Bedre vintergrep, komfort og slitestyrke. Unik piggteknikk. Ny generasjon mer miljøvennlige ankerpigger, ny form på piggflensen som demper pigganslaget mot veien, samt Eco Stud pute under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien. Unik dataoptimert piggplassering. Piggene står ikke i rekker, men er jevnt fordelt over hele slitebanen, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.

Nokian Aramid Sidewall-teknikk. Slitestyrke og sikkerhet i overraskende situasjoner. Gummiblandingen i dekksidene, som gir god beskyttelse mot slitasje og fysiske skader, inneholder meget sterke aramid-fibre. Samme materiale brukes også i flyproduksjon og til militære formål. Aramid-fibre gjør dekksidene meget stive og sterke, noe som gjør at de også tåler støt og trykk mot felgens fot bedre.

Bremsekraftforsterker (Brake Booster). Bedre bremsegrep. På bakkanten av mønsterblokkene finnes et kraftig sagtannmønster som øker sikkerheten ytterligere. Bremsekraftforsterkernes sagtannmønster gjør grepsflaten større og forsterker grepet, spesielt på snø.

Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 slitebanegummiblanding. Godt vintergrep ved alle temperaturer, meget høy slitestyrke og lavere drivstofforbruk. Takket være en høy andel naturgummi holder slitebanegummiblandingen seg fleksibel i alle situasjoner. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner eller variasjoner i friksjon. Rapsolje øker dekkets slitestyrke og forbedrer is- og snøgrep.

Stivt område (Stiffness Zone). Mer komfortable og presise kjøreegenskaper. På skulderområdet mellom mønsterblokkene finnes et spesielt stivt område som forsterker skulderområdet. Dette gir mer presise og harmoniske kjøreegenskaper, ikke minst på tørr asfalt.

Skrådde 3D-støttelameller. De skrådde 3D-støttelamellene midt på slitebanen forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket reagerer raskt på styringen, noe som gir sikre og følsomme kjøreegenskaper.

3D-låslameller. Mer presise kjøreegenskaper. 3D-låslamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøvre.

Bilder: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8SUV

Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU

Hvordan ble verdens første vinterdekk oppfunnet?
https://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com

Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Nokian Hakkapeliitta: världsrekord för körning på is 335,713 km/h https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-for-kjoring-pa-is-2013/

Hakkapeliitta vinterkjøreskole
https://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Hakkkapeliitta testførerblogger
http://community.nokiantyres.no/

Hakka-garanti:
www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Renkaat plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, 64 84 77 00 – Fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
http://www.youtube.com/NokianTyresCom