må. februar 3 11:39 2014 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger
Nytt slitesterkt piggdekk for skap- og distribusjonsbiler:

Nokian Hakkapeliitta C3 – vintergrep og effektivitet for profesjonelle brukere



Det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta C3 letter hverdagen for yrkessjåfører. Det slitesterke piggdekket mestrer med glans tøffe vinterforhold, og gir like balanserte og stabile kjøreegenskaper som andre Hakkapeliitta vinterdekk.

En ny type firkantede stålpigger gir meget godt vintergrep, uansett om man kjører på glatte gater i bytrafikk eller på motorvei.
Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk for 80 år siden. I Nokian Hakkapeliitta C3 utnyttes denne lange erfaringen med vinterdekk sammen med mange nye innovasjoner. Dekkets stålbeltepakke og gummiblanding er optimert for tung bruk og forsterker dekkets konstruksjon, noe som øker slitestyrken og gir dekket topp egenskaper. Dekket beholder også sine gode egenskaper selv når det slites og blir eldre. Den lave rullemotstanden reduserer drivstofforbruket betydelig.

Utvalget av dimensjoner for Nokian Hakkapeliitta C3 er skreddersydd for moderne bilmodeller, og omfatter 20 produkter fra 14 til 17 tommer. Dekk for både lettere og tyngre kjøretøy har samme mønster. Salg av dekket starter høsten 2014, og de viktigste markedene er Norden og Russland.

Moderne firkantede stålpigger gir grep og kraft



Nye Nokian Hakkapeliitta C3 står for gjennomtestet sikkerhet. Dekkets gode vinteregenskaper er testet ut nord for polarsirkelen, på Nokian Tyres testbaner i Ivalo. Retningsbestemt mønster gjør at is og snø ikke fester seg i det Hakkapeliitta-typiske mønsteret. Den kraftige lamelleringen på det aggressive mønsteret gir godt grep på glatte vinterveier. De massive og lange mønsterblokkene som strekker seg ut til dekksidene, stiver av dekkets midtområde og forbedrer kjøreegenskapene på barmark.

Balanserte grepsegenskaper er viktig for dekk på lette lastebiler. Spesielt viktig er det at sidegrepet er maksimalt for å kunne håndtere det tunge kjøretøyet også i overraskende situasjoner.

De effektive firkantede stålpiggene på robuste Nokian Hakkapeliitta C3 er modifisert slik at holdbarheten er bedre, samtidig som dekket beholder gode grepsegenskaper også når det begynner å bli slitt. Foruten piggstift og piggflens av hardmetall, er også selve piggkroppen firkantet. Den optimerte piggplasseringen gir bedre isgrep, og piggene er nå enda bedre forankret i slitebanegummiblandingen.

Piggene med sine mange kanter gir bredest mulig grepsflate, noe som forsterker grepet på glatte underlag. Takket være den optimerte piggplasseringen er støynivået behagelig lavt, noe som øker komforten, spesielt på lengre strekninger.

Foruten det gode grepet også i overraskende situasjoner, gir det nye dekket personbillignende, presise og logiske kjøreegenskaper på alle slags føre – is, snø og snøsørpe.

Skreddersydd konstruksjon maksimerer slitestyrken



Nokian Hakkapeliitta C3 er meget slitesterkt, og dekkets stammekonstruksjon er optimert for å bære tunge hjulbelastninger og møte kravene til store akselvekter. Den skreddersydde stålbeltepakken i den doble stammekonstruksjonen er videreutviklet på mange måter.

Stålbeltepakken er slitesterk, og unikt for dekket er de integrerte forsterkningene (pocket strips) som finnes ved kantene av begge stålbeltene. Løsningen garanterer at stålbeltene holder selv ved tunge transporter, og at de fester seg skikkelig i konstruksjonen.

Stålbeltene består av en ny type elastiske ståltråder som forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at det bevarer sine beste egenskaper lengre enn tidligere. Samtidig reduseres rullemotstanden og dermed også drivstofforbruket.

Ny vintergummiblanding: Flere mil – bedre drivstoffeffektivitet



Dekkets Cap & Base-konstruksjon og den nye slitebanegummiblandingen for nordiske forhold bidrar til godt vintergrep og gode kjøreegenskaper. Gummiblandingen er spesielt utviklet for tøft bruk og fungerer godt ved skiftende temperaturer. Den tåler hard slitasje og reduserer rullemotstanden.

Takket være høy andel naturgummi beholder Nokian Hakkapeliitta C3 sine gode sikkerhetsegenskaper også i streng kulde. Rapsolje i gummiblandingen forbedrer is- og snøgrepet, og gir dekket god beskyttelse mot ytre skader.

Det kraftige og meget seige nederste gummisjiktet i den doble cap & base-konstruksjonen låser piggene stabilt i mønsterblokkene, og forbedrer kjøreegenskapene på barmark. Dessuten er det utviklet en robust spesialgummiblanding (Clinch-gummiblanding) i dekkets fotområde. Gummiblandingen presser seg elastisk mot felgkanten, og gir økt slitestyrke i fotområdet ved transport av tunge lass.
Oppfinnelsen reduserer dessuten dekkstøyen inne i førerhuset, siden den demper vibrasjoner fra dekkstammen og forhindrer at vibrasjonene ledes videre til felgen og inn i førerhuset.

Symbolspråk som øker sikkerheten



Symbolspråket Nokian Tyres har patentert gjør vinteren enklere for bilføreren og øker sikkerheten. Slitasjevarsleren (DSI = Driving Safety Indicator), som er patentert av Nokian Tyres, viser med tydelige sifre mønsterdybden i hovedsporene i millimeter. Sifrene forsvinner et etter et etter hvert som dekket slites. Snøkrystallsymbolet (Winter Safety Indicator, WSI) øker vintersikkerheten ytterligere. Når dette symbolet forsvinner gir ikke lenger dekket sikre vinteregenskaper, og det er på tide å kjøpe nye vinterdekk.

Spesielt ved yrkeskjøring med tunge lass er det viktig at lufttrykket i dekkene er korrekt. Dette gir bedre kjøreegenskaper, sikrer at dekkonstruksjonen holder og reduserer drivstofforbruket.

Inforuten på dekksiden gjør kontrollen av lufttrykk enklere. I inforuten kan man markere korrekt lufttrykk og dekkets plassering på bilen. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for hjulboltene i inforuten.

Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes også nye Nokian Hakkapeliitta C3 av den unike Hakka-garantien.

Nokian Hakkapeliitta C3 – vintergrep og effektivitet for yrkessjåfører



  • Slitesterke firkantede pigger gir balansert vintergrep
  • Dekkets egenskaper inkluderer flere mil, lav rullemotstand og gode kjøreegenskaper
  • Presise og stabile kjøreegenskaper også med tunge lass

Viktigste innovasjoner:



Moderne firkantede pigger. Økt sikkerhet. De slitesterke firkantede stålpiggene gir gode grepsegenskaper også når dekket blir eldre. Den optimerte plasseringen av piggene med mange kanter gir bedre grep, spesielt på glatt underlag. Takket være den optimerte piggplasseringen er støynivået behagelig lavt, noe som øker komforten, spesielt på lange strekninger.

Skreddersydd stålbeltepakke. Meget god slitestyrke. Den skreddersydde stålbeltepakken i den doble stammekonstruksjonen er slitesterk. Unikt for dekket er de integrerte forsterkningene (pocket strips) som ligger langs kantene av begge stålbeltene. Løsningen garanterer at stålbeltene holder ved tunge transporter, og at de fester seg godt i konstruksjonen. Stålbeltene består av en ny type elastiske ståltråder som forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket beholder sine beste egenskaper lengre enn tidligere. Samtidig reduseres rullemotstanden og dermed også drivstofforbruket.

Ny slitebanegummiblanding. Meget godt vintergrep og drivstoffeffektivitet. Gummiblandingen er utviklet spesielt for tøff bruk og fungerer godt ved skiftende temperaturer. Den tåler hard slitasje og reduserer rullemotstanden. Takket være den høye andelen naturgummi beholder nye Nokian Hakkapeliitta C3 sine gode grepsegenskaper også i streng kulde. Rapsolje i gummiblandingen forbedrer is- og snøgrepet og gir dekket god beskyttelse mot ytre skader.

Spesialgummiblanding (Clinch-gummiblanding). Optimert slitestyrke. Gummiblandingen presser seg elastisk mot felgkanten og gir økt slitestyrke i fotområdet ved transport av tunge lass. Oppfinnelsen reduserer dessuten dekkstøyen inne i førerhuset, ettersom den demper vibrasjoner fra dekkstammen og hindrer at vibrasjonene ledes videre til felgen og inn i førerhuset.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaC3

Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU

Hvordan ble verdens første vinterdekk oppfunnet?
https://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Historien om Hakkapeliitta vinterdekk:
http://hakkapeliitta75.com

Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Nokian Hakkapeliitta: världsrekord för körning på is 335,713 km/h https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-for-kjoring-pa-is-2013/

Hakkapeliitta vinterkjøreskole
https://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Hakkkapeliitta testførerblogger
http://community.nokiantyres.no/

Hakka-garanti:
www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Renkaat plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, 64 84 77 00 – Fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom