on. september 19 01:28 2007 i kategori Selskapsnyheter

Nytt SUV-dekk for krevende nordiske veier



Nokian Hakka SUV er kongen på grove asfaltveier, og gir sikkerhet og høy slitestyrke for SUV-modeller.

Nokian Tyres suksessrike dekkfamilie Hakka har fått et nytt familiemedlem. Nokian Hakka SUV åpner nye muligheter for SUV-biler som mest kjører på fine asfaltveier –
nå er det bare å gi seg i kast også med de verste grusveiene.

Nokian Hakka SUV er spesielt utviklet for de populære SUV-modellene, og aller mest for de mellomstore variantene. De som kjører slike biler har behov for dekk som gir personbillik komfort og sikre og presise kjøreegenskaper, uansett hva slags vei man kjører på. Nokian Hakka SUV i hastighetsklassene T og H finnes i alle vanlige dimensjoner.

Skreddersydd for nordiske veier

Nokian Hakka SUV utvider Nokian Tyres sommedekkutvalg på fabrikkens hjemmebane. Det nye dekket er spesielt utviklet for nordiske veier: Myke grusveier og grov asfalt. Selv om dekket trives glimrende på smale grusveier, er det først og fremst på asfalt de presise kjøreegenskapene virkelig kommer til sin rett.

Det nye dekket markedsføres først og fremst på Nokian Tyres kjernemarkeder i Norden og i Russland. Det brede utvalget har dimensjoner som dekker alle de mest populære SUV-modellene som selges i Norden. Salget starter våren 2008, og Nokian Tyres garanti – Hakka-garantien – omfatter også Nokian Hakka SUV.

Robust og slitesterk konstruksjon

Store SUV-biler med høye ytelser stiller store krav til dekkene, som må være både robuste og sterke for å bære det tunge kjøretøyet. Dekkene må kunne gi stabile kjøreegenskaper for høye SUV-biler også på ujevne veier.

Nokian Hakka SUV har en kraftig og slitesterk konstruksjon, spesielt tilpasset allsidig bruk på SUV-biler. I stålradialpakken finnes et skjøteløst nylonbelte (Jointless Nylon Belt) som gir dekket bedre kjørerespons. Beltets forsterkede sidevegger og skjøteløs kabelkonstruksjon (Single Wire Bead) garanterer dekkets holdbarhet selv ved tøff kjøring.

Nokian Hakka SUV er riktig valg for bilførere som har fokus på effektiv og sikker kjøring, men som samtidig vil kunne nyte kjøringen like mye på skogsveier som i bytrafikk. Dessuten gjør den lange levetiden at man kan nyte dekkets sportslige kjøreegenskaper lenge.

Nye innovasjoner, selvrensende mønster og terrengklør

Det asymmetriske mønsteret gir dekket eksakte og sikre kjøreegenskaper både på tørre og våte veier. En ny innovasjon, såkalte steinfjernere, langs hovedsporene hindrer at små stein fester seg i dekkets hovedspor og mønsterblokker. I mykt terreng renses jord ut av sporene mens dekket ruller. Det selvrensende mønsteret reduserer risikoen for at steiner fester seg i sporene. Også andre trafikanter blir glade når færre små steiner slynges bakover fra dekkene.

Dekkets indre og ytre skuldre er ulike, noe som gir god stabilitet og beskyttelse mot vannplaning. Den stive ytterskulderen øker stabiliteten. Sporene i den innvendige skulderen lenser effektivt unna vann, og reduserer risikoen for vavnnplaning.

For å gi bedre kjøreegenskaper på grusvei og myke underlag, har dekket fått såkalte terrengklør – spesielle utbuktninger som gir godt feste og dermed bedre trekk- og bremsegrep.

Nordic Cool Silica gummiblanding i slitebanen

Den nye silica-blandingen i slitebanen – Nordic Cool Silica – er spesielt utviklet for nordiske forhold med store temperaturvariasjoner. Gjennom sommeren kan temperaturen være veldig høy, mens den på senhøsten kryper ned mot frysepunktet.

Nordic Cool Silica gir best mulige ytelser ved ulike temperaturer, fra kjølig til meget varmt vær. Dekket har høy slitestyrke og beholder sine gode egenskaper gjennom hele livslengden.

Sikkerhet og lang levetid

Ved dekkets fotområde finnes en dobbel tetningsring (Double Mud Stopper) som øker levetiden for både dekk og felg. Tetningsringen sørger for at smuss og små stein ikke havner mellom dekket og felgen. Samtlige dekk i 55-profil eller lavere har også spesiell felgbeskyttelse som hindrer skader på felgen, eksempelvis ved parkering for tett inntil fortauskanten.

Gode dekk med skikkelig mønsterdybde er den beste garantien mot vannplaning. For å lette kontroll av mønsterdybden, har Nokian Tyres tidligere utviklet en slitasjevarsler og en vannplaningsvarsler. Begge disse innovasjonene er med på å øke sikkerheten, og begge er å finne på Nokian Hakka SUV.

Slitasjevarsleren (Driving Safety Indicator, DSI) viser gjenstående mønsterdybde i millimeter. Siffer etter siffer forsvinner etter hvert som dekket slites. Vannplaningsvarsleren gir melding om når risikoen for vannplaning øker. I mønsteret ligger et vanndråpesymbol som blir borte når mønsterdybden faller under 4 millimeter.

På dekksiden finnes et bjerkeløvsymbol som viser at dekket kun inneholder rensede, lavaromatiske oljer.

På dekksiden finnes også en inforute der man kan markere lufttrykket. Kjøresikkerhet og stabilitet øker, og drivstofforbruket går ned når dekkene har riktig lufttrykk.

Viktigste egenskaper:

· Slitesterk konstruksjon gir lengre levetid både i terreng og bytrafikk
· Presis og robust kjørerespons
· Godt grep både på våte og tørre veier
· Effektiv beskyttelse mot vannplaning

Nye innovasjoner

· Ny konstruksjon spesielt utviklet for krevende SUV-kjøring
· Nordic Cool Silica gummiblanding i slitebanen
· Selvrensende mønster
· Terrengklør
· Dobbel tetningsring (Double Mud Stopper)


Dimensjoner for Nokian Hakka SUV, våren 2008:

Hastighetsklasse T Hastighetsklasse H
235/75R15 225/65R17
215/70R16 235/65R17
225/70R16 245/65R17
235/70R16 265/65R17
245/70R16275/65R17
265/70R16 215/60R17
225/60R18
235/60R18
225/55R18
235/55R18

Mer informasjon:


Nokian Tyres plc
Teppo Huovila, Produktutviklingssjef
tlf. +358 10 401 7701
[email protected]

Petri Niemi, Produktsjef
tlf. +358 10 401 7646
[email protected]

www.nokiantyres.com