on. april 8 05:18 2015 i kategori Andre pressemeldinger

På tide å velge sommerdekk:

Slik velger du rett dekk

Lurer du på hvordan man leser dekkinformasjonen i vognkortet? Hvilke dekk passer til din bil? Her får du dekkekspertens råd til å gjøre rett valg.

Vet du hva nummerserien 205/55 R 16 94 V XL betyr? Den forteller hvilken type sommerdekk din bil skal ha, og er oppgitt i bilens vognkort. Her oppgis det vanligvis flere mulige dekkalternativer. Blant de godkjente dekkene kan du finne dekk som er mer komfortable – eller dekk som er mer sporty. Valget blir enklere dersom du vet hva dekkmerkingen betyr.

Så til svaret: De to første tallene av 205/55 R 16 94 V XL angir dekkets bredde og profil.

– I dette tilfellet kan bilen ha dekk som er 205 millimeter bredde. Dekkprofilen angir forholdet mellom dekksidens høyde og bredde. Her er dekksidens høyde 55 prosent av bredden, sier Fredrik Hauge, produktsjef i Nokian Dekk AS.

I vognkortet kan det i dette tilfellet også angis at bilen kan ha 225/45 R 17 dekk. Dette dekket er da 20 millimeter bredere enn det første dekket, og profilen eller dekksiden er lavere. Rulleomkretsen er tilnærmet lik.

–Det bredere dekket med lavere profil gir bedre styrefølelse enn dekket med høyere profil. Dette betyr at dekket reagerer raskere på styringen. Denne typen dekk passer for bilførere som vil ha sportslige kjøreegenskaper, sier han.

Ulempen er at bredere dekk er mer sporfølsomme og har noe mer dekkstøy. Vil man ha mer komfortable kjøreegenskaper er det smalere alternativet et bedre valg. Smalere dekk er også sikrere på våte veier, fordi de fjerner vann mellom dekk og vei mer effektivt, noe som reduserer risikoen for vannplaning.

Radialdekk er stabile

Bokstaven R angir dekkets konstruksjon. R står for radialdekk, som gir betydelig mer stabile og presise kjøreegenskaper enn diagonaldekkene som var vanligere før i tiden.

Tallet 16 forteller hvilken diameter felgen har i tommer.

–Det er viktig å følge bilprodusentens anbefalinger av felgstørrelse. På mer sportslige biler skal felgene eksempelvis være 17-19 tommer fordi bremsesystemet krever dette, sier Hauge.

Det siste tallet i nummerrekken angir dekkets belastningsklasse. Det er viktig å velge dekk med riktig belastningsklasse for bilen, ellers kan dekkene slites raskere, ikke tåle bilens belastninger og få mangel på EU kontroll.

Den nest siste bokstaven oppgir dekkets hastighetsklasse, som er den høyeste hastigheten dekket tåler. I dette tilfellet betyr bokstaven V at høyeste tillatte hastighet for dekket er 240 km/t. For sommerdekk skal man minimum ha den hastighetsklassen som er oppgitt i vognkortet, lavere hastighetsklasse er ikke tillatt.

Den siste bokstavkombinasjonen XL finnes ikke på alle dekk. Den betyr at dekket er utviklet for en belastning som er fire enheter større enn maksimum tillatt hjulbelastning (load index).

– Dekk i høyere belastningsklasser har en mer robust konstruksjon, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og gjør dekket mer slitesterkt. XL-dekk blir stadig mer vanlig etter hvert som bilene også blir tyngre og raskere, sier Fredrik Hauge.

Dette viser dekkmerkingen 

  • 205: Dekkets slitebanebredde i millimeter
  • 55: Dekkets profil. Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden.
  • R: Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet radialdekk
  • 16: Felgens størrelse, diameter i tommer
  • 94: Belastningsklasse
  • V: Hastighetsklasse
  • XL: Xtra Load – høyere belastningsklasse

EUs dekkmerking letter dekkvalget

Siden november 2012 skal nye dekk ha EUs dekkmerking, som skal gjøre det lettere å sammenligne dekk. EUs dekkmerking gir informasjon om dekkets våtgrep, ekstern dekkstøy og drivstoffeffektivitet.

- Under norske vår og sommerforhold er våtgrepet en viktig egenskap, og derfor bør man sjekke at dekket har god våtgreps klassifisering. Klasse A betyr at dekket har best mulige våtgrep, mens klasse F er dårligste våtgrep, sier Hauge.

Nokian med ny testsuksess

Nokian hevder seg nok en gang blant de beste dekkene i NAFs bilmagasin Motor sin årlige test av sommerdekk. Sommerdekket Nokian Hakka Blue får en av testens beste vurderinger med en totalscore på 9,3 av 10 poeng.

Blant alle dekkene som ble testet hadde Nokian det beste grepet på våt asfalt, dekket hadde også blant de korteste bremselengdene og sto til beste karakter på kjørefølelse på både våt og tørr asfalt. Testførerne kommenterer at Nokian-dekket føles svært stabilt og trygt, har god komfort og at dekket ruller lettere enn alle de andre.

Mer informasjon:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2015/

https://www.nokiantyres.no

Kontaktpersoner:

Fredrik Hauge, produktsjef, Nokian Dekk AS, tlf. 64847700, fredrik.hauge(at)nokiantyres.com