to. juni 21 08:46 2012 i kategori Selskapsnyheter
Pass på fartsmerking og lastfaktor:

Riktige dekk – for sikkerhetens skyld



Ved kjøp av nye dekk er det svært viktig å være oppmerksom på begreper som hastighetsmerking og lastfaktor. Begge deler er viktig, både for kjøreegenskaper og sikkerhet, forteller Tron Gulbrandsen, salgsdirektør i Nokian Dekk.

Å velge nye dekk til bilen sin, handler om mye mer enn å fastslå at dimensjonen eksempelvis er 215/60 R 16, 225/55 R 17 eller lignende. Med slike – og andre - dimensjoner finnes det en hærskare av produkter – men langt fra alle av dem passer til din bil.
Noe av det som er svært viktig, er bilens toppfart og vekter, eksempelvis tillatt totalvekt og tillatt aksellast.

Grundig testing



Når bilprodusenter velger dekk til nye modeller, tester de meget grundig og nøyaktig for å avgjøre hvilke dekk og lufttrykk som arbeider perfekt i samspill med bilens oppheng, støtdempere og andre komponenter.

- Vi anbefaler derfor våre kunder å følge bilprodusentens anbefalinger når det gjelder hastighetsmerking og lastfaktor når man skal kjøpe nye dekk.

På denne måten kan man være trygg på at dekkene fungerer som de skal også i en kritisk situasjon, og at de arbeider akkurat slik bilprodusenten har ønsket at de skal gjøre, fastslår Tron Gulbrandsen i Nokian Dekk.

- I noen tilfeller ønsker man kanskje å skifte til en annen dekkdimensjon, enten for å ”spisse” kjøreegenskapene, eller for å øke kjørekomforten. Uansett årsak, må man i slike tilfeller få informasjon fra bilprodusent eller bilimportør for å velge korrekt erstatningsdimensjon på hjul og dekk, understreker Gulbrandsen.

- Dekkene er bilens kanskje aller viktigste sikkerhetskomponent, og feil dekkvalg kan i en kritisk situasjon utløse en ulykke. Det ligger mange gode grunner bak bilprodusentens anbefalinger når det gjelder dekkvalg, og viktigst av dem er hensynet til sikkerheten for fører og passasjerer, sier Gulbrandsen.

Lufttrykk og våtgrep



Viktig for sikkerheten er det dessuten å passe på lufttrykket i dekkene. Dette bør sjekkes regelmessig, minst hver tredje uke. Ikke minst når bilen lastes maksimalt, er det viktig å sørge for riktig lufttrykk. Mange ganger lastes det også i takboks, noe som forandrer bilens tyngdepunkt. Med for lite luft i dekkene, kan bilen da lett komme i skrens ved en rask unnamanøver.

ADAC i Tyskland har testet hvordan for lavt lufttrykk pvirker bilens kjøreegenskaper. Dersom bare et av forhjulene har 1 bar for lavt trykk, øker bremselengden med 10 prosent på våt vei. Dersom alle dekkene har 1 bar for lavt trykk, blir sidegrepet ca. 55 prosent dårligere enn med riktig lufttrykk i dekkene. Risikoen for skrens øker kraftig, spesielt når bilen er tungt lastet – gjerne også med last i takboksen.

Lavt lufttrykk øker dessuten både drivstofforbruk og dekkslitasje. Bare 0,4 bar for lite trykk øker drivstofforbruket med 2 prosent – og dekkslitasjen med 30 prosent.

- Riktig lufttrykk finner man i bilens instruksjonsbok. En tungt lastet bil trenger 10-15 prosent høyere lufttrykk i dekkene enn en bil med normal belastning. Dersom anbefalt lufttrykk er 2,5 bar, skal man med fullt lass øke trykket med 0,25 – 0,40 bar. Lufttrykket måles på kalde dekk, og etter feriekjøring med tung bil er det også viktig å senke trykket igjen til normalt nivå, sier Tron Gulbrandsen.

Å slite dekkene for langt ned er også en ulykkesrisiko. Selv om loven tillater bruk av sommerdekk med så lite som 1,6 mm mønsterdybde, har tallrike tester utført av Nokian Tyres dokumentert at det livsviktige våtgrepet svekkes farlig mye allerede når mønsterdybden synker under 4 millimeter. Risikoen for vannplaning øker kraftig, og bremselengden øker i tillegg betydelig. Samtidig blir bilen vanskeligere å kontrollere når den nærmer seg grenseområdene for at hjulene mister grepet.

Nokian Tyres tester jevnlig dekk under ulike forhold. Våtgrepstester viser at med fem millimeter vann på veien vannplaner en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde allerede ved 76 km/t, mens bilen med nye dekk først begynte å vannplane ved 96 km/t.

- Når dekkene begynner å bli slitt, tenker nok mange at ”de holder en sommer til”. I ferietiden kjører mange langt, og i Norden er det ikke uvanlig med heftige regnskurer – både i juni, juli og august måned. Er mønsterdybden under fire millimeter, anbefaler derfor vi at man kjøper nye dekk før ferieturen. Da blir kjøringen både tryggere og mer avslappende for alle, sier Gulbrandsen, som minner om at det er like galt å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, som å kjøre med glatte sommerdekk på islagte veier:

- Det er direkte livsfarlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Disse dekkene har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset vinterføre. Om sommeren vil de gi mye dårligere grep - spesielt på våt vei - lengre bremsestrekning, og mindre stabilitet ved en unnamanøver. Enda verre kan det blir dersom man også har takboks med last i på bilen, advarer han.

Redusert forbruk



Riktig dekkvalg kan bety penger spart fra dag til dag: Velger man dekk med lav rullemotstand, og passer på at lufttrykket er riktig, kan man redusere drivstofforbruket med opptil 0,5 liter pr. 10 mil. Over tid betyr dette penger spart. Samtidig reduseres i tillegg CO2-utslippene.

Nordens eneste



Nokian Tyres er Nordens eneste dekkprodusent, og er samtidig eneste dekkprodusent som utvikler dekk i Norden og spesielt for nordiske kjøreforhold – både på sommer- og vinterføre. Både de meget anerkjente Nokian Hakkapeliitta vinterdekkene og den nye Nokian Hakka-familien av sommerdekk går derfor jevnlig til topps i dekktester i en rekke land – også i Norge.

Nokian Tyres er i tillegg en pionérvirksomhet på miljø i dekkindustrien globalt, og var først i verden med å fjerne alle helseskadelige høyaromatiske (HA) oljer fra produksjonen. De rensede oljene Nokian Tyres bruker, ligger alle godt innenfor de grenseverdiene EU setter.

Nokian Tyres



Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 910 avdelinger i 23 land. Nokian Tyres omsetning i 2011 ble 1.456 millioner euro, og antall ansatte er nærmere 4.000. Nokian Tyres-aksjen noteres på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon på www.nokiantyres.com

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Nokians sommerdekkutvalg:
https://www.nokiantyres.no/produktgruppe?group=1.02

Mer informasjon:
Tron Gulbrandsen
Salgsdirektør Nokian Dekk
– 6484 7700
tron.gulbrandsen(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.no