må. juli 4 10:01 2011 i kategori Selskapsnyheter

Sikker bilferie med gode dekk og riktig lufttrykk



Sjekk dekkene før avreise på bilferie. Risikoen for vannplaning øker betydelig dersom mønsterdybden blir mindre enn 4 millimeter. Lufttrykket skal også sjekkes, og trykket økes når bilen har mye last. Og husk: Å kjøre med piggfrie dekk om sommeren kan være direkte livsfarlig.

Når dekkene begynner å bli slitt tenker mange at de får klare seg enda en sommer. Loven krever en minimum mønsterdybde på 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig allerede når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter. I ferien kjører mange lange etapper med bilen, og kraftige regn- og tordenbyger er ikke uvanlig. Er mønsterdybden mindre enn 4 millimeter er det fornuftig å kjøpe nye dekk før ferieturen. Det gjør turen både tryggere og mer avslappende.

Direkte livsfarlig er det å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren.

- Vinterdekk har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset til vinterføre. Om sommeren gir vinterdekk dårligere grep, lengre bremselengde og svekket stabilitet ved en unnamanøver. Kjøreegenskapene blir enda dårligere om bilen har mye last og en lastet skiboks på taket, advarer produktsjef Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk AS.

Velg dekk for nordiske forhold



Det finnes et stort utvalg av sommerdekk på markedet. I bilens instruksjonsbok står det hvilken dimensjon din bil skal ha. Det er et smart valg å kjøpe dekk som er utviklet for nordiske forhold. Disse har en gummiblanding som gir sikre kjøreegenskaper ved vekslende temperaturer. De har også lav rullemotstand, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.Denne typen dekk er også utviklet for å rulle stille på grove norske asfaltveier.

Nye Nokian Hakka Green er et godt eksempel på lettrullende sommerdekk. Dekket har 15 prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som betyr tre prosent lavere drivstofforbruk. Sammenlignet med de vanligste sommerdekkene på markedet, gir dekket 5-8 prosent lavere drivstofforbruk. Samtidig reduseres også bilens utslipp av CO2.

Dersom alle norske personbiler hadde kjørt med nye Nokian Hakka Green sommerdekk, kunne man ha spart 95 millioner liter drivstoff pr. år. Denne drivstoffmengden tilsvarer 1.728 tankbiler med tilhenger. CO2-utslippene ville ha blitt redusert med ca. 224.532 tonn pr. år, og i gjennomsnitt ville drivstofforbruket gå ned med 43 liter pr. bil og år.

Sjekk lufttrykket



Riktig lufttrykk er viktig når bilen fullastes. Ofte lastes det også ting i takboks, noe som endrer bilens tyngdepunkt. Dersom det da er for lite luft i dekkene, kan bilen lett få skrens ved en unnamanøver.

Den tyske motororganisasjonen ADAC har testet hvordan for lavt lufttrykk påvirker bilens kjøreegenskaper. Når et av forhjulene har 100 kPa (1 bar) for lavt lufttrykk, øker bremselengden med 10 prosent på våt vei. Dersom alle fire dekk har for lavt dekktrykk (100 kPa) blir sidegrepet ca. 55 prosent dårligere enn med dekk som har riktig trykk. Risikoen for skrens øker betydelig, spesielt når bilen er tungt lastet og gjerne også har last i takboks.

Lavt lufttrykk øker også drivstofforbruk og dekkslitasje. 0,4 bar for lavt trykk øker drivstofforbruket med to prosent, samtidig som dekkslitasjen øker med 30 prosent.

- Riktig lufttrykk er oppgitt i bilens instruksjonsbok. En bil med mye last trenger 10-15 prosent mer luft. Dersom det anbefalte lufttrykket er 250 kPa (2,5 bar), skal en fullastet bil ha 25-40 kPa (0,25-0,40 bar) mer luft. Lufttrykket skal kontrolleres med kalde dekk, og etter ferien skal lufttrykket igjen tilpasses normal kjøring, sier Jan-Erik Sofiedal.

Bilder:


www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer informasjon:

Produktsjef Jan-Erik Sofiedal, Nokian Dekk AS, tlf. 6484 7700
– jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

Nokian Tyres

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500. Mer informasjon finnes på www.nokiantyres.com