on. november 30 07:27 2011 i kategori Selskapsnyheter

Siste sjanse for å få på vinterdekkene!



Den lange og milde høsten har ført til at flere bilister ennå kjører på sommerdekk. Men jo lenger det varer, jo større er sjansen for at snøen en vakker morgen ligger det – og da er det for sent. Etternølere anbefales derfor sterkt å få lagt om, jo før jo heller! Dersom du trenger nye vinterdekk, står valget mellom pigg eller piggfritt.

Hvert eneste år er det mange bilister som venter helt til det første snøfallet før de legger om til vinterdekk. Dette kan dekkverkstedene bekrefte hver høst med lange køer og ditto ventetider. Egentlig bør vinterdekkene legges på når middeltemperaturen for døgnet synker under +5 grader. Sommerdekk har en gummiblanding som blir hard i kaldt vær, noe som svekker kjøreegenskapene.

- Det har nå vært flere netter med minusgrader, noe som er et sikkert tegn på at vinteren lurer like om hjørnet. Vinterdekk er helt nødvendig nå, for spesielt tidlig om morgenen kan det være livsfarlig glatte flekker. Det kan også være vanskelig å se hvor det er glatt, og dette kan overraske selv erfarne bilførere. Heldigvis ser det ut til at flertallet har brukt fornuft, og har lagt om i tide – men det finnes alltid noen som henger etter. For dem gjelder at nå haster det virkelig, sier produktsjef Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk AS.

Det er en god investering å betale et dekk- eller bilverksted noen hundrelapper for å skifte hjul. De vil også sjekke om vinterdekkene er mye slitt, og kan i så fall anbefale nye dekk som passer til din bil og dine behov. Med aluminiumfelger skal man sjekke boltene for etterstramming etter ca. 20 mils kjøring.

Pigg eller piggfritt?



Det evige spørsmålet er om man skal ha piggdekk eller piggfrie dekk. Det som er avgjørende, er om du har ny eller eldre bil, og hvor trygg du kjenner deg som bilfører på vinterføre. Moderne biler har som regel både ABS-bremser og antiskrenssystem. Dersom bilen mangler slikt utstyr, kan piggdekk være det riktige valget. Undersøkelser fra Sverige har vist at ulykkesrisikoen øker med 43 prosent for en bil tuen antiskrenssystem som kjører med piggfrie vinterdekk.

Piggdekk er også det tryggeste valget for bilførere som føler seg usikre på vinterføre. De gir best vintergrep på de fleste underlag, og spesielt på isete veier. Høstens vinterdekktester i bil- og motormagasiner viser at det lønner seg å velge dekk med høy kvalitet, fordi disse gir bedre grep enn lavprisdekk. Et eksempel på et godt piggdekk, er Nokian Hakkapeliitta 7 som har vunnet mange dekktester.

OM du velger piggfrie dekk, blir valget litt mer krevende. Her finnes det to typer dekk – friksjonsdekk for nordiske eller sentraleuropeiske forhold. Den store forskjellen er at i sentraleuropeiske dekk prioriteres kjøreegenskapene på våte og tørre veier, og disse dekkene har derfor dårligere grep på snø og is. Friksjonsdekk for nordiske forhold gir også godt grep på vinterføre, og har gummiblanding, konstruksjon og mønster som er skreddersydd for varierende og krevende nordiske vinterforhold.

Nokian Hakkapeliitta R – også det en testvinner – er et eksempel på et godt nordisk piggfritt vinterdekk som gir bra grep på alle slags føre. Dekket har dessuten lavest rullemotstand av alle testede vinterdekk på markedet, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Tilpass kjørestilen til vinterføre – og sjekk lufttrykket



Uansett hvilken type vinterdekk du velger, gjelder det å tilpasse kjørestilen etter føreforholdene. Man må senke farten, holde god avstand til forankjørende, og kjøre forutseende. Det kan være greit å huske at grepet på tørr asfalt er ni ganger bedre enn på isete asfalt.

Lufttrykket bør kontrolleres hver tredje uke. Nokian Tyres anbefaler at vinterdekkene skal ha 30 kPa (0,3 bar) høyere lufttrykk enn hva som er anbefalt for sommerdekk i bilens instruksjonsbok. Når det er kaldt ute, synker lufttrykket. Dersom lufttrykket sjekkes inne, blir det for lavt ute i kulden. En temperaturvariasjon på 10 grader endrer lufttrykket 10 kPa (0,1 bar).

Med korrekt lufttrykk ruller dekket lett, gir presise kjøreegenskaper og bruker mindre drivstoff. For lavt lufttrykk svekker kjøreegenskapene og øker dekkslitasjen. For å øke levetiden på vinterdekk bør man bytte om hjulene foran og bak på bilen hver 800 – 1.000 mil. På den måten bil man få jevn dekkslitasje.

Bilder:
www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta7
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR

Mer informasjon: www.nokiantyres.no

Produktsjef Jan-Erik Sofiedal
6484 7700
– jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com